2018. április 3.

Az állatokat a lehető legközelebb fekvő vágóhídra kellene vinni - vélekednek Ausztriában


Anton Fetz lett a dornbirni vágóhíd új üzemeltetője. Ő abban hisz, hogy a vágóhídra kerülő állatok szállítási útjának a lehető legrövidebbnek kellene lennie.

Egy valami biztos: egy hely, ahol állatokat vágnak le, soha nem fog szép képekhez kapcsolódni. Ezzel kapcsolatban Anton Fetznek sem más a véleménye. Ennek ellenére a 45 éves bregenzerwaldi férfi egy vízióval kapcsolta össze a dornbirni vágóhíd átvételét: „Ideális lenne, ha megspórolnánk az állatoknak a hosszú szállítási utakat.” Ezzel a következőt szeretné kifejezni az andelsbuchi vállalkozó: „Törvényileg szabályozni kellene, hogy az állatokat kötelező legyen a lehető legközelebb fekvő vágóhídra vinni. Sajnos ettől, az Európai Uniót tekintve, mérföldekre vagyunk.”

Emiatt még fontosabb, hogy legalább Voralbergben tudatosítsuk ezt a tematikát. Anton Fetznek, akit felesége, Gaby határozottan támogat, erről is pontos elképzelései vannak: „A tartományban minden területen törekedni kell egy zárt körforgású regionális piacra vitelre.” Ebben minden érintettnek részt kellene venni, a mezőgazdasági gazdálkodóknak is.

„A legtöbb esetben a földművelőknek is van beleszólása, hogy hova vigyék az állatot”, mondta a mészárosmester. Nem mindig lehet az összes húst közvetlenül Voralbergben piacra vinni, így Németország és Olaszország közelsége, illetve az ottani – sokszor magasabb – árak miatt néhány tehén és borjú külföldön kerül levágásra. Fetz számára a gasztronómia szintén kérdéses. A marha- és borjúhús értékesítésének újragondolása már itt is nagy hatást gyakorolhatna. „A gasztronómiában a tányéron landoló húsoknak maximum csak 20 százaléka származik voralbergi gazdaságokból”, mutatott rá.

Vita a vágóhíd jövőjéről

Miután Dornbirn városa visszavonult, hónapokig tárgyaltak arról, mi legyen a vágóhíd sorsa. Ha nem találtak volna privát üzemeltetőt, végleg bezárultak volna a vágóhíd kapui. A vegetáriánusok, vegánok és az állatvédők legnagyobb örömére. Egyébként: ez csak áthelyezte volna a levágás helyszínét, mivel tízből kilenc voralbergi lakos nem akarna teljes mértékben lemondani a kolbászról vagy a húsról. Sok voralbergi gazda maga vágja le az állatait. Anton Fetz is változatlanul vezeti tovább második generációsként andelsbuchi vágó- és darabolóüzemét.

De ezzel semmiképpen sem lehet a hús iránti összszükségletet fedezni. A legfrissebb adatok szerint Dornbirnben az utóbbi évben kb. 4500 nagyméretű haszonállatot, kb. 2500 borjút, 8000 disznót és kb. 1500 bárányt és kecskét vágtak le. Tehát ha nem lenne többé Voralbergben központi vágóhíd, akkor az állatokat valahova máshova kellene átszállítani. Összehasonlításképpen: Németország legnagyobb vágóüzemében, a Tönnies vállalaténál, csak évente több, mint 16 millió disznót vágnak le. Évi átlagos 250 vágónappal számolva ez napi 64000 disznó levágását jelenti. Az allgäui Kempten vágóhídon, amit 2012-ben vett át a Tönnies, hetente körülbelül 1000 szarvasmarha veszti életét. Ez naponta (hétfőtől péntekig számolva) 200 állatot jelent.

Az ilyen üzemi tömegszámoktól Voralberg távol áll. De mint minden más ágazat vállalatai, a vágóhíd is csak egy szolgáltatóüzem, aminél a gazdasági jövedelmezőség fontos szempont. Ennek ellenére az utóbbi években 200.000 euró értékű éves veszteség alakult ki, amit Dornbirn városának kellett viselnie. Privát üzemeltetőként egy ilyen veszteség természetesen elképzelhetetlen lenne. Fetznek maximum 5 év áll rendelkezésére – a tartomány anyagi segítségével – arra, hogy a vágóhidat egy jövedelmező vállalkozássá alakítsa át ezen a telephelyen. Annak, hogy a vágóhíd egykor egy pályaudvar mellé épült, komoly oka van. Mivel régebben az állatokat elsősorban vonattal szállították. Manapság egy ilyen üzem a város közepén már nem számít korszerűnek. Ezért hosszútávon a telephely áthelyezésre fog kerülni. Ezzel kapcsolatban azonban Anton Fetz még nem tud pontosabb információkat adni.

Josef Moosbrugger, a Mezőgazdasági Kamara elnöke egy a mészárosok és a parasztság képviselőiből álló munkacsoporttal jelenleg olyan javaslatokon dolgozik, amik a vágóhíd kihasználtságát javítani tudnák. Szintén szükség van egy hosszútávú, az új telephelyhez kapcsolódó tervezet kidolgozására.

Nagyravágyó ambíciók

Anton Fetz nagyravágyó ambícióinak egyértelműen az a célja, hogy hosszútávon Voralbergben is egy modern regionális és központi vágóhíd állandósuljon. Véleménye szerint mindenkinek az az érdeke, hogy Voralbergben továbbra is adott legyen a lehetőség arra, hogy a jószágokat helyben levágják. Ez előnyökkel járna mind az üzemek, mind pedig a végső vevő számára, aki számára a helyi hús különleges értékkel bír. Fetz ennek érdekében egy jobb és magasabb szintű kihasználtság elérésén dolgozik. Kapacitás lenne erre, hiszen jelenleg csak két napon (hétfőn és kedden) kerül sor az állatok levágására.

Fetz andelsbuchi és dornbirni üzemei között nincsenek különbségek. „Mindig történhet valami előre nem látható, de mindig előtérbe kell helyezni, hogy az állatok a lehető legkevesebb stresszt és természetesen semmilyen fájdalmat se éljenek át. Az állatok iránti tiszteletnek meg kell lennie. Erre kiképzik a személyzetet.” Ezzel kapcsolatban nem tűri a visszásságot. Elmondása szerint Fetz nyitott az eszmecserére állatvédelmi szervezetekkel, mint például a Verein Gegen Tierfabriken nevű ausztriai állatvédő egyesülettel.

Forrás: Ländle, 2017. december
Fordította: Máté Zsófia, az Élelmiszerklub Alapítvány önkéntese

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum