2018. március 20.

Ländle-tojásokat húsvétra - Ausztriában


A tojásnak leginkább húsvétkor van szezonja – az osztrákok hetven millió tojást fogyasztanak el ilyenkor. Egész évben nagyjából 235 jut egy főre, tehát majdnem két milliárdra tehető az összfogyasztás. Ennek egyik felét a háztartásokban hasznosítják, a másikat pedig az élelmiszeriparban és vendéglátásban.

Aki Ländle-tojásokat vásárol, nem csupán az ausztriai Vorarlberg régióját támogatja. A biztonság és a nyomonkövethetőség garantált a független ellenőrzéseknek köszönhetően. A minőség és a körülmények mellett a származás is egyértelműsített: Ländle-tojásról nem csupán akkor beszélünk, ha a tojós tyúkot Vorarlbergben nevelik és etetik, hanem akkor, ha a tyúk tojásait is itt rakja le. Továbbá a Ländle-kotlók eledele semmilyen formájában sem génkezelt, sőt mi több, mind az EU-ból származik.

A Ländle-kotlók mindenféle tartási formájára érvényes egy állandó tilalom, miszerint a sok helyen alkalmazott csőrcsonkítást esetükben tilos elvégezni. Azért szokták általában a csőr csúcsát levágni – sokszor a kiscsibéken érzéstelenítés nélkül hajtják végre ezt a fájdalmas beavatkozást –, hogy megakadályozzák a tyúkok egymás közötti csipkelődését és kannibalizmusát. Azonban a csőr megcsonkítása zavarja és akadályozza az állatot az evésben, ivásban és tisztálkodásban.

Hol lehet Ländle minőségi címkével ellátott tojást vásárolni?

A tojásokhoz a következő helyeken juthatunk hozzá: ADEG, AGM, BILLA, FruchtExpress Grabher, METRO, Peherstorfer, SPAR, Suterlütty, a V-Milch Lädele vegyeskereskedésben és egyéb vidéki boltokban, valamint közvetlenül a Rankweilban lévő Sennhof-Lädele vegyeskereskedésben.

Honnan tudhatjuk milyen tyúktól származik a tojás?

A tojásokon lévő pecsét alapján megtudhatjuk, hogy milyen tyúktartásból származnak: a 0 a bio tojást, az 1 a szabadtartásos rendszerben termelt tojást, a 2 az ólban nevelt tyúkok tojásait, a 3 pedig a ketreces tartásból származó tojásokat jelöli. A kötőjel utáni betűk a származási helyet jelölik. Ezután jön az üzemi és alom szám.

A ketreces tartás

Vorarlbergben 2003 óta, egész Ausztriában pedig 2009 óta tilos ez a fajta tyúktartás.

Ólban tenyésztett tyúkok

Az ólban hét tyúk számára minimum egy négyzetméternyi helyet kell biztosítani. A tyúkok szabadon mozoghatnak odabent. Kötelező továbbá a tyúkok számára ülőrudakat, szalmalmot (az ól földfelszínének egyharmadát kell beborítania), fészkeket, a tojáslerakáshoz szükséges szőnyegeket, valamint természetes fényt biztosítani.

Szabadtartás

Ebben a tartási rendszerben a tojóstyúkok napközben egy egy tyúkra jutó nyolc négyzetméternyi területen tartózkodnak. A törvényes szabadtartásban megegyezik az ólban biztosított minimális terület nagysága az ólban történő tenyésztésével. Ezen kívül ülőrudak állnak a tyúkok rendelkezésére és az ól egyharmada itt is szalmával van beborítva.

Biotenyésztés

A biotenyésztés előírásai között szerepel, hogy egy tyúknak tíz négyzetméternyi területet kell biztosítani. Az ólban egy négyzetméternyi területen maximum hat tyúk élhet. A föld egyharmadát szalmával kell beborítani, valamint itt is biztosítva vannak a fészkek és az ülőrudak. Az etetés bio-takarmánnyal történik.

A hímnemű csibékkel kapcsolatos új előírások a Bio Austria Egyesület új tagjainak számára

2017 óta a BIO AUSTRIA nevű egyesületnek új előírásai és irányelvei vannak a tojótyúkokra vonatkozólag. Az egyesületi tagüzemeknek haladéktalanul életben kell tartaniuk a hímnemű csibéket. Annak tudatában, hogy a naposcsibék és tojások kiválogatását a BIO AUSTRIA üzemei egyszer s mindenkorra befejezik, a fogyasztók tojásonként két-három centtel járulnak hozzá a bio-kakasok tenyésztéséhez. A BIO AUSTRIA ezen kezdeményezése 2016-ban elnyerte az állatok védelmezéséért járó nemzeti díjat. Az egyesület ezeknek az új irányelveknek köszönhetően a bio-gazdálkodás éllovasává is vált.

A keverékfajtákból nem lesz sült csirke

A kakasokat felhizlalják és nagyjából tíz hét hizlalás után levesbe való, friss vagy vagdalt húst készítenek belőlük. A hímnemű csirkékből nem lehet sültcsirkét készíteni, mivel keverékfajtájukból adódóan nem annyira kiadós a húsmennyiségük, mint a húshasznúaknak. A hagyományos húscsirkéket hat-hét héten át nevelik, a bio-csirkéket pedig nagyjából tíz hétig.

A hagyományos gazdálkodásban egy ilyen jellegű iparági szabványt jelenleg nem tartanak megvalósíthatónak. A friss tojásoknak, melyeket közvetlenül vásárolnak meg a vevők, csupán egy bizonyos célcsoportban lennének eladási esélyei. (Jelenleg a biogazdaságban érvényes tojásokra és kakashúsra vonatkozó paragrafusokat és árakat tekintik mérvadónak.)

Ennek ellenére a tojások több mint ötven százalékát az élelmiszeripar és a vendéglátás dolgozza fel. Itt az árérzékenység rendkívül magas, az európai verseny pedig nagyon erős. Esetleg a csirkék nemének korai felismerése fontos lehet a hagyományos termelésben. Ebben az esetben az olyan tojásokat, amiben hímnemű csibék vannak, egyáltalán nem költetnék ki. De ez jelenleg, mint sok más is a mezőgazdaságban, költségkérdés. „Meglátjuk, hogy a kereslet és a viszonteladói ár milyen irányba fejlődik. Amint egy ilyen ágazati megoldás gyakorlatba ültethetővé válik, a gazdák nem fognak ellenkezni a termelés ellen. De addig a versenyképességért kell küzdenünk.” Mondja Gebhard Flatz üzletvezető. Ő és beszállítói minden minőségben termelnek Ländle-tojásokat: ólban tenyésztett, szabadtartásos és bio tyúkoktól származóakat (a BIO AUSTRIA előírásainak megfelelően).

Forrás: Ländle, 2017. december
Fordította: Nagy Laura, az Élelmiszerklub Alapítvány önkéntese

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (34) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (7) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (83) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (10) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum