2017. október 4.

AKI - Vöröshagymában Hollandia és Spanyolország a legnagyobb termelő az Európai Unióban, 2017. szeptember

Az Eurostat adatai szerint az EU vöröshagyma-termelése 6,13 millió tonnáról 6,57 millió tonnára nőtt 2016-ban az egy évvel korábbihoz képest. A legtöbb vöröshagymát Hollandia termelte (1,44 millió tonna), majd Spanyolország volt a második 1,40 millió tonnával. A két piacvezetőt Lengyelország (651 ezer tonna) és Németország (616 ezer tonna) követte. 

Spanyolországban a főként belső piacra szánt korai hagymák területe nőtt az elmúlt években, a tárolásra szánt vöröshagyma területe azonban zsugorodott. A hőhullám befolyásolhatta a tárolható hagymák hozamát, így a szakértők szerint Spanyolországban csökkenhet a vöröshagyma termése.

Hollandiában a vöröshagyma vetésterülete 19,9 ezer hektárról 33,3 ezer hektárra nőtt a 2000-től 2016-ig terjedő időszakban. Az átlagos terület 8,6 hektár, ami 3,3 hektár növekedést jelent 2000-hez képest.

Lengyelországban az előzetes becslések 655 ezer tonna vöröshagyma betakarítását jelezték, szemben a 2016. évi 651 ezer tonnával. Ugyanakkor a nyár második felében a kedvezőtlen időjárás (sok csapadék, jégeső) és a gombás megbetegedések miatt csökkent a termés, amely várhatóan elmarad az előző évitől.

Németországban az előzetes becslések szerint enyhén csökkent a vöröshagyma termőterülete. A készletek minőségéről és mennyiségéről információk október elején várhatók.

Az unió belső piacán a legnagyobb vöröshagyma-exportőr Hollandia volt 2016-ban, majd Spanyolország következett a sorban. A legnagyobb vöröshagyma-importőrök Németország és az Egyesült Királyság voltak. Az unió vöröshagyma-külkereskedelmi egyenlege pozitív volt 2016-ban: 834 ezer tonna volt az export szemben a 284 ezer tonna importtal.

Az uniós vöröshagyma legfontosabb exportpiacává a harmadik országok felé Szenegál vált (171 ezer tonna) 2016-ban, amit Brazília (80,3 ezer tonna) követett. A közösség vöröshagyma-behozatala 2017 első öt hónapjában 25 százalékkal 138 ezer tonnára csökkent 2016 azonos időszakához képest, a vöröshagymaexport a harmadik országok felé 7 százalékkal 288,7 ezer tonnára nőtt ugyanekkor.

A 2017. évi termés betakarításakor az előző évről áthúzódóan rendelkezésre álló bőséges hagymakészletekkel szembesült a piac, ami az árak zuhanását okozta. Ezt támasztják alá az Európai Bizottság adatai is, miszerint a vöröshagyma nettó termelői ára 18 eurócent volt kilogrammonként 2017 júliusában, ez 27 százalékkal alacsonyabb az egy évvel korábbihoz képest. A vöröshagyma ára Lengyelországban (13 eurócent/kilogramm) volt a legalacsonyabb, a legmagasabb pedig Csehországban (25 eurócent/kilogramm).

Magyarország

Magyarországon az ezredforduló utáni évtizedben a vöröshagyma termőterülete közel a felére zsugorodott. Szakértők szerint a visszaesés több tényezőre vezethető vissza: többek között a korszerűtlen és drága termelési feltételek mellől hiányzik a tárolási kapacitás, a külföldi olcsó import beáramlása, a jelenlegi fajták versenyképtelensége, a kevés öntözött terület és a gépesítés alacsony foka. A KSH adatai szerint a vöröshagyma termése az utóbbi három évben 60–62 ezer tonna között mozgott.

Szakértők szerint a vöröshagyma fejlődésére az időjárás kedvező volt. Megfelelő minőséget az idén is csak azok érhetnek el, akik öntözni tudtak. A vöröshagyma korai típusai és az áttelelő hagyma betakarítása befejeződött, jelenleg a középérésű, már tárolásra is alkalmas hagymák betakarítása folyik. Amennyiben kedvező lesz a szeptemberi időjárás, az átlagosnál jobb termés (60–65 ezer tonna) várható mennyiségben és minőségben egyaránt.

Magyarországon a friss vagy hűtött vöröshagyma külkereskedelmi egyenlege évek óta negatív. Évente átlagosan 15-18 ezer tonnát ér el az import mennyisége, amely leginkább Németországból, Hollandiából, Ausztriából és Szlovákiából származik. Magyarország 2017 első fél évében 6 százalékkal kevesebb, 10,9 ezer tonna vöröshagymát importált, mint egy évvel korábban. A legtöbb vöröshagymát Németország szállította, ahonnan 4,08 ezer tonna érkezett, míg Hollandiából 40 százalékkal kevesebb, azaz 2,1 ezer tonna vöröshagymát vásároltunk, ugyanakkor Ausztriából 86 százalékkal 1,92 ezer tonnára bővült a beszállított mennyiség.

Magyarország vöröshagymaexportja éves szinten nem jelentős, mindössze 1-2 ezer tonna kerül külföldre, főként a környező országokba, Romániába és Szerbiába. Az idei év első fél évében 36 százalékkal 2,1 ezer tonnára nőtt a kivitel, amelynek 95 százaléka Romániába került.

A Budapesti Nagybani Piacon a 2016. évi tárolási időszakban (1–12. hét) a barna héjú vöröshagyma termelői ára 21 százalékkal alacsonyabb volt (94 forint/kilogramm) az egy évvel korábbinál. Januártól júniusig Ausztriából, valamint áprilistól júniusig Hollandiából érkezett vöröshagyma a Budapesti Nagybani Piacra.

Az idén betakarított barna héjú vöröshagyma termelői ára 2017 23–36. hetében 24 százalékkal elmaradt (86 forint/kilogramm) a 2016. év ugyanezen időszakának átlagárától.

Teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum