2017. október 2.

AKI - A vaj és vajkrém termékcsoport behozatala nyolcszorosa a kivitelnek Magyarországon, 2017. szeptember

A nyerstej termelői ára az Európai Unióban 39 százalékkal, Új-Zélandon 31 százalékkal, az USA-ban 7 százalékkal nőtt 2017 júliusában az egy évvel korábbihoz képest. 

A világpiacon a sovány tejpor értékesítési ára (FOB Óceánia) 2017 37. hetén a 27. heti árnál 6 százalékkal, a teljes tejporé a 31. hetinél 4 százalékkal csökkent, míg a cheddar sajté és az ömlesztett vajé a 31. hetihez képest egyaránt 4 százalékkal emelkedett.

Kína soványtejpor-importja 25 százalékkal, a sajté 21 százalékkal, a vaj és vajolajé 7 százalékkal, a teljes tejporé 6 százalékkal nőtt 2017 első hét hónapjában az előző év hasonló időszakához viszonyítva.

Európai Unió

A nyerstej azonnali (spot) piaci ára Olaszországban 2017. 34–38. hét között nem változott jelentősen 44–44,75 euró/100 kilogramm között ingadozott. Hollandiában a 4,4 százalék zsírtartalmú nyerstej spot piaci ára áfa nélkül, szállítási költséggel szeptember 13-án 43,5 euró/100 kilogramm volt, a 31. hét óta nem változott jelentősen.

Az olaszországi Veronában a nyerstej spot piaci ára szeptember 18-án áfa nélkül, szállítási költséggel 44 euró/100 kilogramm, a Németországból és az Ausztriából származó 3,6 százalék zsírtartalmú nyerstejé 44 euró/100 kilogramm, a fölözötté 17,5 euró/100 kilogramm volt.

Olaszországban, Lodi városában szeptember 11-én a nyerstej spot piaci ára áfa nélkül, szállítási költséggel, 60 napos fizetési határidővel 44,25 euró/100 kilogramm, a 3,6 százalék zsírtartalmú, Franciaországból származó nyerstejé 43,5 euró/100 kilogramm, a Németországból származóé 46 euró/100 kilogramm, a fölözötté 17,5 euró/100 kilogramm volt.

A németországi Élelmiszer-gazdasági Kutató Központ (ife) havi rendszerességgel közzéteszi a nyerstej alapanyagértékét 4,0 százalék zsír- és 3,4 százalék fehérje-beltartalomra vonatkozóan. Az alapanyagérték tükrözi a nyerstej összetevőinek (zsír, fehérje) árát, amelyet a hannoveri és a kempteni árutőzsde vaj- és soványtejpor-jegyzései alapján határoznak meg. A zsírérték 94 százalékkal nőtt, míg a fehérjeérték 6 százalékkal csökkent, így az alapanyagérték 46 százalékkal volt magasabb 2017 augusztusában az előző év azonos hónapjához képest.

Németországban az ömlesztett vaj értékesítési ára 2017. 7–38. hét között 71 százalékkal nőtt, míg a sovány tejporé a 33–38. hét között 9 százalékkal csökkent. A kempteni árutőzsdén a 25 kilogrammos kiszerelésű ömlesztett vaj értékesítési ára 692,5 euró/100 kilogramm, a 25 kilogrammos kiszerelésű zsákos, élelmezési célú (intervenciós minőségű) sovány tejporé 166 euró/100 kilogramm volt a 38. héten. Az ömlesztett vaj ára a háromszorosa volt az intervenciós árszintnek, míg a sovány tejporé 5 százalékkal maradt el attól a vizsgált héten.

Az Európai Bizottság adatai szerint vajból továbbra sem érkezett intervenciós felajánlás. A vaj magántárolási készlete 2017. július végén 227 tonna, a sovány tejporé 18 063 tonna, a sajté 10 865 tonna, a sovány tejpor intervenciós készlete 357 359 tonna volt. A Bizottságnak az idén vajból magántárolási, 2017 márciusa óta a sovány tejporból magántárolási, 2017. június óta sovány tejporból intervenciós, 2017. április óta sajtból magántárolási felvásárlása nem volt.

A sovány tejpor intervenciós értékesítése az év első hét hónapjában 1007 tonna, a sovány tejpor magántárolási értékesítése 72 499 tonna, a vajé pedig 24 470 tonna volt. Az Európai Bizottság a sovány tejpor magántárolását február végén lezárta, míg az intervenciós felvásárlást 2017. szeptember 30-áig nyitva tartja. A Bizottság folyamatosan figyeli a piacot és amennyiben szükséges, újranyitja a magántárolás lehetőségét.

Az Európai Bizottság a vaj és a sovány tejpor intervenciós felvásárlásának lehetőségét 2017. szeptember 30-ig nyitva tartja. A sovány tejpor intervenciós készletéből 2016 decembere és 2017 júliusa között 44 705 tonnát tendereztettek, amelyből mindössze 140 tonnát értékesítettek. A tizenkettedik tender szeptember 19-én volt, amikor 21 862 tonna sovány tejpor kerülhetett értékesítésre.

Németországban a központi tejpiaci szolgálat gyorsjelentése szerint a 36. héten a nyerstej felvásárlása az előző hetit 0,3 százalékkal, a 2016. 36. hetit 2,2 százalékkal haladta meg. Franciaországban a tejfelvásárlás ugyanekkor az előző hetit 1,6 százalékkal, az előző év azonos hetét 1,4 százalékkal haladta meg.

Magyarország

Magyarországon a nyerstej országos termelői átlagára 92,72 forint/kilogramm volt 2017 augusztusában. A zsírtartalom 0,01 százalékpontos javulása, a fehérjetartalom 0,01 százalékpontos romlása és az alapár 2 százalékos növekedése miatt a nyerstej átlagára 1 százalékkal emelkedett augusztusban a júliusihoz képest és 36 százalékkal haladta meg az előző év azonos hónapjának átlagárát. A nyerstej felvásárlása a 2016. augusztusinál és a 2017. júliusinál egyaránt 5 százalékkal volt kevesebb.

A nyerstej kiviteli ára 106,85 forint/kilogramm volt 2017 augusztusában, az előző havit 2 százalékkal, az egy évvel korábbit 27 százalékkal haladta meg. A kiviteli ár 15 százalékkal volt magasabb a termelői átlagárnál.

Az AKI PÁIR adatai szerint a nyerstej kiszállítása 29 százalékkal csökkent augusztusban az előző év azonos hónapjához viszonyítva, ezen belül a termelők és a kereskedők 19 százalékkal több, míg a feldolgozók 87 százalékkal kevesebb nyerstejet exportáltak. A termelők és a kereskedők nyerstejkivitele tízszerese volt a feldolgozókénak a vizsgált hónapban.

Az AKI PÁIR adatai szerint a hazai előállítású, 2,8 százalék zsírtartartalmú dobozos tartós tej feldolgozói értékesítési ára 17 százalékkal, a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos friss tejé 18 százalékkal, a tehéntúróé 22 százalékkal, a trappista sajté és a tejfölé egyaránt 25 százalékkal, az 1,5 százalék zsírtartalmú dobozos tartós és a 2,8 százalék zsírtartalmú friss zacskós tejé egyaránt 29 százalékkal, az adagolt vajé 32 százalékkal emelkedett 2017 augusztusában az előző év azonos hónapjához képest.

A KSH adatai szerint a trappista sajt fogyasztói ára áfa nélkül 17 százalékkal, az 1,5 százalék zsírtartalmú friss tejé 16 százalékkal, a 2,8 százalék zsírtartalmú friss tejé 12 százalékkal nőtt ugyanebben az összehasonlításban. A 2,8 százalék zsírtartalmú friss tej áfa nélküli fogyasztói ára kisebb mértékben emelkedett, mint a feldolgozói értékesítési ára (+18 százalék), illetve mint a nyerstej termelői ára (+35 százalék), amihez a 2017 januárjától életbe lépő áfacsökkentés is hozzájárulhatott.

A KSH adatai szerint Magyarországon a tej és tejtermékek kivitelének árbevétele 36 százalékkal, az import értéke 20 százalékkal nőtt 2017 első fél évében az előző év hasonló időszakához viszonyítva. A behozatal értéke 6 százalékkal volt magasabb a kivitel árbevételénél. A külkereskedelmi egyenleg továbbra is negatív maradt, viszont 59 százalékkal javult a megfigyelt időszakban.

A nyerstej kivitele 28-szorosa volt a behozatalnak. A nyerstej exportjának 91 százalékát a teljes, 9 százalékát a fölözött tej tette ki. A fölözött nyerstej külpiaci értékesítése 41 százalékkal csökkent, míg a teljesé 5 százalékkal nőtt. A teljes nyerstej 27 százaléka Romániába, 20 százaléka Olaszországba, 17 százaléka Szlovákiába, 15 százaléka Horvátországba, 5 százaléka Németországba került. A fölözött nyerstej 30 százalékát Olaszországba, 16 százalékát Hollandiába, 13 százalékát Lengyelországba, 11-11 százalékát Horvátországba és Szerbiába szállítottuk.

A sajt és túró termékcsoport behozatala 2017 első hat hónapjában 1,7-szerese volt a kivitelnek. A sajt és túró importja nem változott, míg az exportja 29 százalékkal emelkedett a vizsgált időszakban. Az import több mint fele Németországból, 16 százaléka Lengyelországból, 10 százaléka Hollandiából származott. Az export 19 százaléka Olaszországba, 15 százaléka Libanonba, 12-12 százaléka Irakba és Romániába, 8 százaléka Jordániába, 6 százaléka Szaúd-Arábiába irányult.

A dobozos tej behozatala 1,1-szerese volt a kivitelnek. Az import 4 százalékkal csökkent, míg az export 84 százalékkal nőtt 2017 első fél évében az egy évvel korábbihoz viszonyítva. A dobozos tej beszállításának 88 százalékát a félzsíros, 11 százalékát a teljes tej tette ki. A teljes dobozos tej importja 8 százalékkal, a félzsírosé 3 százalékkal csökkent egy év alatt.

A félzsíros tej 56 százaléka Szlovákiából, 33 százaléka Csehországból származott. A dobozos tej exportjának 80 százalékát a félzsíros, 19 százalékát a teljes, elhanyagolható hányadát a fölözött tej adta. A fölözött dobozos tej kivitele 88 százalékkal, a félzsírosé 4 százalékkal csökkent, míg a teljesé 155 százalékkal emelkedett a vizsgált időszakban. A félzsíros tej 94 százalékát és a teljes tej 97 százalékát Romániába szállítottuk.

A savanyított tejtermékek behozatala hatszorosa volt a kivitelnek. A beszállítás 21 százalékkal, a kivitel 208 százalékkal nőtt egy év alatt. Az import 30 százaléka Németországból, 25 százaléka Romániából, 16 százaléka Lengyelországból, 8 százaléka Ausztriából, 6 százaléka Belgiumból, 5 százaléka Csehországból származott. Az export 81 százaléka Romániába, 7 százaléka Horvátországba, 4 százaléka Szlovákiába irányult.

A vaj és vajkrém termékcsoport behozatala nyolcszorosa volt a kivitelnek. Az import 12 százalékkal, az export 14 százalékkal csökkent a vizsgált időszakban. Az import 39 százaléka Németországból, 14 százaléka Hollandiából, 9 százaléka Lengyelországból, 7 százaléka Szlovákiából érkezett. Az export 37 százaléka Romániába, 30 százaléka Koszovóba, 20 százaléka Bosznia-Hercegovinába irányult.

A sajtgyártás melléktermékeként keletkező tejsavó kivitele csaknem ötszöröse volt a behozatalnak. Az import 3 százalékkal csökkent, míg az export 8 százalékkal nőtt 2017 első fél évében az egy évvel korábbihoz viszonyítva. Az export negyede Romániába, 14 százaléka Bosznia-Hercegovinába, 13-13 százaléka Koszovóba és Németországba, 8 százaléka Csehországba, 6-6 százaléka Hollandiába és Lengyelországba, 4 százaléka a Fülöp-szigetekre irányult. Az import 32 százaléka Németországból, 25 százaléka Ausztriából, 15 százaléka Hollandiából, 10 százaléka Olaszországból, 6 százaléka Lengyelországból származott.

Teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum