2017. október 24.

20 negyven év alatti vezetők, akik élelmiszerellátó rendszerünk jövőjét alakítják a világon

A Food Tanknál (Élelmiszeripari Agytröszt - Amerikában) mi állandóan elcsodálkozunk a különféle ötleteken, kezdeményezéseken, üzleteken és kutatásokon, amelyekkel tehetséges egyének előállnak, nagy hullámokat keltve az élelmiszeripar és a mezőgazdaság területén. Különféle háttérrel, különféle területekről és távlati elképzelésekkel jönnek, és életkoruk is különböző.    

Jelenlegi élelmiszerellátó rendszerünket azoknak az innovatív élelmiszeripari vezetőknek az egyesült erőfeszítései alakították ki, akik előttünk jártak, és akik mellettünk élnek, az élelmiszeripar jövőjének kilátásait izgalmasan és egymástól elválaszthatatlanul jelenlegi erőfeszítéseinkhez és az eljövendő vezetők generációjának erőfeszítéseihez kapcsolva. Koruktól függetlenül nagyra értékeljük és inspirálónak tekintjük azokat az egyéneket, akik jobb élelmiszerellátó rendszert hoznak létre mindannyiunk számára.

Hogy megmutassuk néhány fiatalabb vezető munkáját, az alábbiakban bemutatunk 20 kiemelkedő és megalapozott 40 év alatti „változáshozó”-t (changemaker-ek, társadalmi változások létrehozói, vízióval bíró emberek), akik már alakítják globális és lokális élelmiszer-rendszereink jövőjét.

1. Aviva Paley

Azzal a hittel, hogy a konyhák ösztönözhetik a társadalmi és gazdasági jóllétet a közösségekben, Paley 2014-ben közösen elindította a Kitchens for Good (KFG) (Konyhák a jobbítás érdekében) nonprofit szervezetet, hogy küzdjön az élelmiszer-hulladék és az éhínség ellen, miközben konyhai-munka képzést nyújt a krónikus munkanélküliek számára San Diegóban, Kaliforniában. A társadalmi vállalkozás segít a közösségi konyhák kialakításában olyan módon, hogy a többletet és a nem tökéletes élelmiszert kimenti a gazdálkodóktól és nagykereskedőktől és egészséges élelemmé alakítja a rászoruló családok számára. Mint program és kommunikációs igazgató, Paley felügyel minden munkahelyi tréning, éhségenyhítési és élelmiszer megmentési programot, emellett igazgatja a szervezet marketingjét és kommunikációit.

2. Chris Castro

Castro az utolsó 10 évet vállalkozóként, közösségi szervezőként és fenntarthatósági szakemberként töltötte. 2008-ban társalapítója volt az IDEAS for Us (globális környezetvédelmi megoldások) nevű globális nonprofit szervezetnek, ezáltal segítve az embereknek innovatív megoldásokat kidolgozni a fenntarthatóság előmozdítására és a helyi kezdeményezések finanszírozására a világ minden részében. 2014-ben társalapítóként elősegítette a Fleet Farming (Park-gazdálkodás) nevű szervezet megalapítását, amely szervezet az élelmiszertermelés káros hatásának csökkentésére kerékpáros, hiperlokalizált városi gazdálkodási modellen keresztül igyekszik átalakítani a pázsitokat kertekké. Napjainkban Castro Orlando, Florida város Fenntarthatósági Igazgatója.

3. Christopher Bradshaw

Bradshaw a Dreaming Out Loud (Hangos álmodás) nevű társadalmi vállalkozás alapítója és igazgatója, amely vállalkozás városi közösség-alapú élelmiszer-rendszereket épít újjá a washingtoni metró területén, gazdasági lehetőségek megteremtése és az alacsony jövedelmű vállalkozók és szövetkezetek fejlődésének támogatása útján. Bradshaw emellett a washingtoni Élelmiszerpolitikai Tanácsnál (D.C.’s Food Policy Council) dolgozik és 2015-ben Ashoka-American Express Feltörekvő Újítóvá (Ashoka-American Express Emerging Innovator)  választották. Emellett döntős is volt az Ashoka Változáshozók Táplálékot mindenkinek (Ashoka Changemakers’ Nutrients for All) versenyén.

4. Danielle Gould

Gould indította 2009-ben a Food + Tech Connect-et, amely erőforrás és csatlakozási lehetőség az élelmiszeripari berendezés ágazat számára. Az együttműködési, technológiai és az élelmiszerellátó rendszerek lelkes híveként rendszeresen beszél és konzultál a műszaki közösséggel, hogy segítsen kiépíteni az élelmiszer rendszeri újítók közösségét. Napjainkban megalapította a Food + Tech Ed-et, egy online élelmiszer-ipari közösséget és platformot, amely tanfolyamokat biztosít olyan egyének számára, akik be akarnak lépni az élelmiszer- és élelmiszertechnológiai iparba.

5. Elhadj Diallo

Guineában a Dare to Innovate (fiatalok által vezetett mozgalom a munkanélküliség megszüntetésére) mozgalom program-igazgatójaként Diallo segített elindítani és felkészíteni 27 törekvő „mezőgazdasági-bérlőt” a régióban. Ennek eredményeképpen a kísérleti program felügyelte hét guineai vállalkozásnál az indítási finanszírozás kifizetését. Napjainkban Diallo egy éves mezőgazdasági-bérlő inkubátor program kialakításán és megvalósításán dolgozik.

6. Emily Dowding-Smith

Erőforrás-menedzsmenti és környezetvédelmi ügyvédként Dowding-Smith az Új-Zélandi Fenntartható Üzleti Hálózatnál (SBN) (New Zealand’s Sustainable Business Network (SBN)) dolgozik, a szervezet erősítő élelmiszer projektje vezetőjeként. Mostani munkája egy Nemzeti Jó Élelmiszer Hálózat  (National Good Food Network) kifejlesztése, amely 13 regionális egészség, sport, iwi (iwi: a māori nyelvi  szó, jelentése "emberek" vagy "nemzet", gyakran "törzs" vagy törzsek konföderációja), élelmiszersegély és élelmiszer-írástudományi szervezethez kapcsolódik, és segít nekik a helyi élelmiszer-rendszerekkel kapcsolatos megoldásokkal való együttműködésben. Az SBN előtt Dowding-Smith az ICLEI  Helyi Környezetvédelmi Kezdeményezések Nemzetközi Tanácsánál (ICLEI World Secretariat) dolgozott, mint a Rugalmas Városok (Resilient Cities) csapatának Városi Élelmiszer Rendszerek Fórum (Urban Food Systems Fórum) igazgatója, miután Havannában, Kubában elkészítette diplomamunkáját a vetőmag-gyakorlatokkal és a városi mezőgazdasággal szembeni ellenálló képességgel kapcsolatban.

7. Evan Lutz

Lutz alapítója az Éhes Szüret (Hungry Harvest) nevű cégnek, amely begyűjti a „csúnya” termékeket farmokról és kiszállítja azokat növekvő fogyasztói hálózatához. Minden szállított doboz esetében egy-három font termékkel támogatja vagy segélyezi a rászorulókat. Lutz a Hungry Harvest céget a főiskolai tanulmányi utolsó évében indította az élelmiszer-hulladék újrafogalmazása céljából, és hogy pozitív hatást gyakoroljon a környező Baltimore közösségre. A Hungry Harvest most Maryland, Washington, Észak Virginia, Philadelphia, és Dél New Jersey területén működik.

8. Erica Hellen

Hellen a Warren Wilson Főiskola hallgatójaként először arról tanult, hogy milyen szerepet játszik a mezőgazdaság a környezetünkre nézve. Végzés után továbbra is vonzódott ahhoz, hogy a gazdálkodás dualisztikus természetét a megélhetés és az aktivizmus eszközeivé tegye. Mint a Free Union Grass Farm társtulajdonosa és gazdálkodója, rotációs legeltetést és hordozható infrastruktúrát használ, hogy a diverzifikált állatállományt holisztikus módon, a természettel összhangban növelje.

9. Esther Park

A Los Angeles-i Élelmiszerpolitikai Tanács  (Los Angeles Food Policy Council) tagjaként Park segítette a Tanács Egészséges Szomszédsági Piaci Hálózatának (Healthy Neighborhood Market Network) létrehozását és kialakítását. A program segíti a kis bevándorló üzlettulajdonosokat alacsony jövedelmű közösségekben, hogy olyan élelmiszerrel kapcsolatos műveleti terveket dolgozzanak ki, amelyek növelik az egészséges élelmiszerhez való hozzáférést ügyfeleik számára.

10. Jarrett Stein

Stein a Lázadó Kockázatok (Rebel Ventures) társapítójaként középiskolás diákok egy csapatával dolgozik Nyugat Philadelphiában, hogy egészséges és finom snack termékeket fejlesszenek ki és terítsenek a gyerekeknek philadelphiai közösségükben, hogy legyőzzék a gyerekkori elhízást és tanítsák az egészséges, kiegyensúlyozott étkezést. Januárban ő és Rebel Ventures csapata bevezette legutolsó termékét, a Rebel omlós süteményt 235 állami iskolában Philadelphia iskolakörzetében.

11. Lauren Tucker 

A nemzetközi kapcsolatok tudományos hátterével Tuckert mindig is érdekelte a fejlesztés és a közösségekkel való együttműködés a természeti környezettel való kapcsolat javítása céljából. A Csókolja meg a Földet (Kiss the Ground) szervezet igazgatójaként, amely szervezet világszerte támogatja a talaj helyreállítását, Tucker támogatja a szervezetet a médiatartalom előállításában, a hajléktalan fiatalok közösségi kertbe való bevonásában és a talajösszetétel újjáépítéséhez szükséges építési támogatásban.

12. Lindsey Lusher Shute 

Shute a Nemzeti Fiatal Kertészek Koalíciója (National Young Farmers’ Coalition (NYFC)) ügyvezető igazgatója és a független és fenntartható gazdaságok aktív támogatója. Farmerként az NYFC társalapítója, amely a fiatal gazdálkodók olyan platformja, amely segít abban, hogy vegyenek részt és aktívan befolyásolják azokat a strukturális akadályokat, amelyekkel szembesülnek.  2014-ben a Fehér Ház Lusher Shute-ot a „Változás bajnoká”-nak ("Champion of Change") nevezte.

13. Michal Siewierski

Amellett, hogy TV producer, igazgató és dokumentumfilm készítő, Siewierski környezetvédelmi és egészségügyi aktivista. Legutolsó dokumentumfilmje az „Élelmiszer választások” (“Food Choices”) azt vizsgálja, hogy a megevett étel milyen hatással van az emberi egészségre, a környezetre, és más fajok létezésére.

14. Ruben E. Canedo

A diákok élelmiszer-biztonságára szakosodva, Canedo az UC Berkeley Élelmiszerbiztonsági Tanácsa (UC Berkeley Food Security Committee), az UC Global Food Initiative Food Access és a Biztonsági Albizottság (Security Subcommittee) társvezetője. Napjainkban a Kaliforniai Egyetem (University of California) tíz egyetemi területén az élelmiszer-biztonsági munkacsoportok erőfeszítéseit koordinálja, miközben továbbra is kutatást folytat a főiskolai hallgatók élelmiszer-hozzáférési és biztonsági kérdéseinek ügyében.

15. Samir Goel and Hannah Dehradunwala

Goel és Dehradunwala még hallgató a New York Egyetemen (New York University), eközben megalapították a Transfernation-t, egy nonprofit szervezetet, amely logisztikai technológiát használ ahhoz, hogy kimentsen események helyszínéről és büfékből származó maradék élelmiszereket és újraossza azoknak, akiknek erre szükségük van New York City környékén. Mindketten szenvedélyes művelői az élelmiszer hulladék kezelésének és a hatékony és fenntartható eszközök felfedezésének, hogy javítsák a közösségek azon képességét, hogy kommunikáljanak és értékes erőforrásokat újraosszanak.

16. Samuel Rigu

Rigu a Safi Szervezetnek (Safi Organics) társalapítója és vezérigazgatója, amely cég szénmentes műtrágyát gyárt és ad el kenyai gazdálkodóknak. A cég helyi mezőgazdasági hulladékot használ a műtrágya előállításához, olyan terméket állítva elő, amely növeli a vidéki gazdálkodók nyereségét és csökkenti a talaj savasságát. Ennek eredményeként a cég segítségével a gazdálkodók terméshozama 30-50%-kal nő. Mielőtt a Safi Organics termelését megindította, Rigu a Mezőgazdasági Fejlődés szakon tanult a Nairobi Egyetemen és mint farm igazgató és oktató dolgozott a közösségében.

17. Severine Von Tscharner Fleming

A Champlain-Völgyből (Champlain Valley, New York) jövő Von Tscharner Fleming gazdálkodó, aktivista, valamint dinamikus szervező, aki elkötelezett az amerikai gazdák támogatásában és egyesítésében. Röviddel a Berkeley-i Egyetemen (U.C. Berkeley) való végzése után megalapította a GreenHorns-ot, egy helyi nonprofit szervezet, amely terveket készít és médiát alkalmaz a fiatal gazdálkodók toborzására, segítésére és támogatására. Emellett az Agrártröszt (Agrarian Trust) igazgatótanácsának elnöke is és a Farm Hack megalapítója, amely két szervezet nyílt hálózatokat és eszközöket dolgoz ki az új gazdálkodóknak a fenntartható mezőgazdasági gyakorlatokban való támogatására.

18. Shi Yan 

Yan a Kis Szamár Gazdaság (Little Donkey Farm) megalapítója, amely az első közösségi mezőgazdálkodási szervezet Kínában. Yan 2008-ban indította a farmot és elkezdte a gazdaságban az ökológiai és fenntartható gazdálkodási módszerek kivitelezését, miközben egy Minnesota-i CSA-n dolgozva megtanulta az ökológiai gazdálkodást és a CSA modellt. A Kis Donkey Farmmal és második CSA-jával, a Megosztott Betakarítással (Shared Harvest) Yan célja, hogy bizalmat teremtsen a gazdálkodók és a fogyasztók között és elősegítse a környező közösség oktatását és nyilvános részvételét az élelmiszer-rendszerekkel kapcsolatos kérdésekben.

19. Simran Sethi

Simran Sethi újságíró és pedagógus, aki az élelmiszerre, a fenntarthatóságra és a szociális változásra összpontosítva kapcsolatként szolgál a Melbourne-i Egyetem Fenntartható Társadalom Intézete (University of Melbourne’s Sustainable Society Institute) és az élelmiszer igazságügyi agytröszt, az Élelmiszer Mindenekelőtt! (Food First!) egyik munkatársa között. Szerzője a „Kenyér, bor, csokoládé: a szeretett élelmiszerek lassú elvesztése” c. könyvnek (Bread, Wine, Chocolate: The Slow Loss of Food We Love), és a Lassú olvadék (Slow melt) hang és videó anyag létrehozója. Sethi a Marie Claire magazin szerint egyike a legjobb nyolc nőnek, akik megmentették a bolygót. A Vanity Fair "környezeti hírnök"-nek nevezte.

20. Tyler Youngblood

Youngblood a kolumbiai-alapú Azahar kávécég társalapítójaként egy azonos eredetű kávékból álló lánc kifejlesztésére törekedett, ahol nyomon követhető Kolumbia minden egyes mezőgazdasági termelője. Azáltal, hogy elegendő támogatást nyújt egy kolumbiai kávépörkölő létesítmény felépítéséhez, Youngblood segített az Azaharnak, hogy a kávé végleges értékének nagy része a helyi közösségben maradjon. Youngblood és az ő Azahar-csapata erőfeszítéseinek köszönhetően képes 50-70 százalékkal növelni a termelők jövedelmét, valamint technikai segítséget nyújtani a gazdaságok működésének javításához.

Forrás: Food Tank, 2017. május 
Fordította: Damján Marianna, az Élelmiszerklub Alapítvány önkéntese

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum