2017. szeptember 12.

Bizalomépítés átlátható digitális megoldásokkal az élelmiszeriparban Németországban

Milyen szintű fejlődést ért el a digitalizáció az élelmiszeriparban? Vajon sikerül a vállalatoknak új elektronikus megoldásokat bevetniük, hogy a fogyasztók számára a teljes beszállítói láncon keresztül átláthatóságot biztosítsanak? Szerezhetnek-e ezzel versenyelőnyt? Ezen kérdéseket vizsgálja a PwC (PricewaterhouseCoopers) „Élelmiszeripari vállalatok a digitális átalakulás idején [...]" című felmérése. Összegzés az elemzés legfontosabb eredményeiről.

A német élelmiszer-gazdálkodás nagyobb átláthatóságot kíván az ágazaton belül megvalósítani, ehhez pedig elektronikus megoldásokat vet be: A vállalatok túlnyomó többsége, vagyis 91 százalékuk továbbítja termékeire vonatkozó fontos információit digitális csatornákon, azaz weboldalakon, applikációkon vagy QR-kódokon keresztül a fogyasztók felé. Az ágazat ezzel nem csak azon fogyasztók elvárásaira reagál, akiknek az élelmiszer-biztonságba vetett bizalma néhány botrány után igencsak megrendült, hanem versenyelőnyre is szert tesz.

Ahogy a PwC „Élelmiszeripari vállalatok a digitális átalakulás idején. Digitalizáció, mint a fenntartható élelmiszeripari értékláncok létrehozásának kulcsa" című felmérése mutatja, a vállalatok az átlátható elektronikus megoldások által saját hatékonyságukat is növelhetik. Így ugyanis a versenytársakkal való könnyebb összehasonlíthatóságot teszik lehetővé, a kockázatokat gyorsabban felismerik, nagyobb termékbiztonságról gondoskodnak, vagyis a megbízhatóság terén is előnyre tesznek szert.

A megkérdezettek háromnegyede szeretne ezért a következő két évben digitális beruházásba fogni, és annak előnyeit mégjobban kihasználni. A PwC-felmérés során az élelmiszer-gazdálkodás 100 döntéshozója került megkérdezésre online kérdőívekben, és kiegészítésképpen 27 mélyinterjú zajlott.

A vásárlói elvárások és konkurencia nyomása ösztönzik a digitalizációt

„A cégek világosan felismerték, milyen fontos a termékek teljes beszállítói láncon belüli visszakövetése", mondja Gerd Bovensiepen, az Európai és Németországi Kereskedelmi és Fogyasztási Cikkek részlegének vezetője. „Az elektronikus megoldások segítik őket ezen cél elérésében."

Ennek megfelelően a felmérés résztvevőinek kétharmada abból indul ki, hogy az elektronikus nyomonkövethetőség lehetőségei a következő két évben továbbra is növekedni fognak - mindenekelőtt a nyilvánosság és a szigorúbb szabályozási követelmények nyomására, de az ágazaton belüli versenynek köszönhetően is. Az előállítók részéről 66 százalék szeretne a digitális technológiába beruházni, ám a vevőkhöz közelebb álló kereskedőknél ez az arány a 91 százalékot is eléri.

A következő lépés: a digitális média egységesítése és teljes körű bevetése

A vállalatoknak azonban még nem sikerült a digitális technológiákat az értékláncok mentén teljes lefedettséggel a gyakorlatba ültetni. A felmérés mélyinterjúiban a beszélgető partnerek azt állították, hogy a termékek a mezőgazdasági termelőkig való maradéktalan nyomonkövethetősége a gyakorlatban csak nehezen megvalósítható.

„Itt megmutatkozik, hogy bár a cégek már jó úton vannak, egy széleskörű és a beszállítói lánc minden szintjére kiterjedő szabványosítás és egységesítés még azért hiányzik", nyilatkozik Barbara Johanna Wieler, a PwC kereskedelmi és fogyasztási termékipari fenntarthatóságért felelős szakembere. „A vállalatok még nem használták ki a digitális technológiák minden lehetőségét hatékonyságuk növelésére, illetve kockázataik megelőzésére."

Egész iparágra kiterjedő megoldásokat várnak

Ahogy a mélyinterjúkból is kiderült, a fogyasztók elsősorban a termék származására vonatkozó információkat igénylik. A digitális technológia a kívánt információk közzététele érdekében igen jól alkalmazható a fogyasztók által is használt eszközökön, mint az okostelefonokon és tableteken. Így az információk személyre szabása is lehetséges. A beruházásra szánt ráfordítások viszont magasak az ágazat számára.

Ezt a vállalkozások helyesen látják: A megkérdezettek háromnegyede legalább egymillió eurós beruházási költségből indul ki. Megoldás lehetne egy olyan digitális technológia létrehozása, amely az egész ágazatra, és nem csak egyetlen gyártóra kiterjedően használható lenne. „Hasznosak lennének a politikai ösztönzések is, méghozzá keretszabályozások és követelmények formájában", mondja Wieler.

Forrás: PwC, 2015. február 
Fordította: Balogh Györgyi, az Élelmiszerklub Alapítvány önkéntese

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum