2017. szeptember 25.

AKI - A görögdinnye termelői ára a legmagasabb Magyarországon az Európai Unió tagországai között, 2017. augusztus

Az EU vezető görögdinnye-termesztő tagországai Spanyolország, Görögország, Olaszország és Magyarország. Spanyolország az idén 5-6 százalékkal 20-21 ezer hektárra növelte a dinnye termelőterületét 2016-hoz viszonyítva, így az előrejelzések szerint 1,1-1,2 millió tonna görögdinnyét takaríthattak be. 

A közösségi forgalomba kerülő görögdinnye mennyisége 7 százalékkal 384,2 ezer tonnára nőtt 2017 első fél évében az előző év azonos időszakához képest. A legnagyobb exportvolumennel április végétől július közepéig kell számolni. A belföldi piacokra a feketehéjú, magnélküli dinnyét termelik, míg az exportra kerülő termés nagy része a 3-5 kilogrammos, hűtőszekrényben könnyen tárolható dinnye.

Görögországban 8-10 százalékkal csökkent a görögdinnye területe 2017-ben az előző évihez képest. Főleg belföldre termelnek, a felesleget június–júliusban a kelet-európai országokban vezetik le.
Olaszországban 2016-hoz viszonyítva az idén mintegy 10 százalékos területcsökkenés tapasztalható. A főszezon június vége – július közepe között volt, ekkor jelentős mennyiség került exportra. A nagy vízhiány miatt július második felétől az értékesített mennyiség – főleg az exportdinnye – jelentősen csökkent.

Az Európai Bizottság adatai szerint a közösségben a görögdinnye átlagos nettó termelői ára (18 eurócent/ kilogramm) júliusban megegyezett az előző év azonos időszakában regisztrálttal. Magyarországon volt a legmagasabb (24 eurócent/kilogramm), míg Romániában a legalacsonyabb (8 eurócent/kilogramm) az ár.

Az unió piacán évről évre egyre több görögdinnye került a belső kereskedelembe, 2016-ban 1,24 millió tonna, ami 13 százalékkal több, mint az előző öt év átlaga. A vezető görögdinnye-importőr Németország növelte a beszállított mennyiséget, és 2016-ban az elmúlt öt év legnagyobb mennyiségét importálta, összesen 394 ezer tonnát.

A közösség nettó importőr görögdinnyéből. Az unió évente 269-284 ezer tonna görögdinnyét importált a harmadik országokból az elmúlt két évben. A legnagyobb mennyiségben Marokkóból, Brazíliából, Costa Ricaból, Törökországból, Panamából és Ukrajnából érkezett görögdinnye 2016-ban a közösség piacára. Costa Rica elsősorban januártól májusig, Brazília pedig októbertől februárig szállít görögdinnyét az EU tagországaiba. A közösség határain kívülről érkező árut elsősorban Hollandia vásárolja. Az unió görögdinnye-kivitele a harmadik országok felé 60 ezer tonna körül alakult az elmúlt években.

Magyarország Szakértők szerint az idén 5 ezer hektárról 200 ezer tonna görögdinnyét takaríthatnak be a gazdák. Tavaszi fagykárt 74, jégkárt 24 hektárról jelentettek, enyhítésére az Országos Kárenyhítési Alapból számíthatnak a termelők.

A hazai fogyasztás átlagosan 13-15 kilogramm/fő évente. A termelők fajta- és technológiai váltással alkalmazkodnak a változóban lévő fogyasztói igényekhez, hiszen egyre csökken a nagy méretű dinnye iránti kereslet, és egyre több fogy a kisebb gyümölcsökből. Folytatódott az évek óta megrendezésre kerülő népszerűsítési programsorozat is. Az idei évben a „Nyár, dinnye, szeletem” fogyasztásösztönző-kampány során az akcióban részt vevő kereskedelmi áruházláncok budapesti és vidéki üzleteiben kóstoltatták és népszerűsítették a hazai dinnyét. Emellett ifjúsági táborokban, sőt a júliusi budapesti úszó- és vízilabda-világbajnokság egyik helyszínén, a Margitszigeten is.

Magyarország 2002-ben még a világ harmadik legnagyobb görögdinnye-exportőre volt, a következő években csökkenő tendencia jellemezte a görögdinnye termesztését. Ennek ellenére a görögdinnye volumenében az egyik legjelentősebb exportzöldségfélénk, külkereskedelmi egyenlege évek óta pozitív. Az export elsősorban júliusra és augusztusra koncentrálódik.

A KSH adatai szerint a görögdinnye importja 13 százalékkal 3,24 ezer tonnára emelkedett 2017 első öt hónapjában az előző esztendő azonos időszakához képest. Görögországból 9 százalékkal 1,04 ezer tonnára csökkent a beszállított mennyiség, míg Törökországból 1 tonnáról 706 tonnára bővült a behozatal.

A Budapesti Nagybani Piac kínálatában – a hazai szezont megelőzően (12–28. hét) – a meghatározónak számító görögországi és olaszországi termék mellett néhány hétre a jordániai, a marokkói, a panamai és a spanyolországi görögdinnye is megjelent.

A belföldi görögdinnye a 25. héten került a piacra: a gömb alakúból a csíkos (150 forint/kilogramm), valamint a sötétzöld (200 forint/kilogramm). A 29. héten már a hosszúkás, csíkos típusú görögdinnye is megjelent, 105 forint/kilogramm áron. A görögdinnye termelői ára átlagosan 12 százalékkal emelkedett (107 forint/kilogramm) a 25–34. héten az előző év azonos időszakának átlagárához viszonyítva.

Teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum