2017. szeptember 1.

AKI - A fehércukor-termelés várhatóan 13 százalékkal növekszik az Európai Unióban, 2017. augusztus

Az Európai Bizottság júliusban közzétett rövid távú előrevetítése szerint az Európai Unió fehércukor-termelése 16,8 millió tonna lehet a folyó 2016/2017. gazdasági évben (október–szeptember), ami 13 százalékkal lenne több a 2015/2016. gazdasági évi termelésnél. 

A cukor importjának és exportjának számottevő változására nem számítanak a Bizottság szakértői, bár a gazdasági év eddig eltelt részében a legkevésbé fejlett országok (LDC/ACP) importja visszafogott volt. A cukor belpiaci fogyasztásában sem várható nagy változás. A 2016/2017. évi szezon zárókészlete az előző évről áthúzódó készletekkel együtt előreláthatóan 1,3 millió tonna lesz, ami 33 százalékos csökkenést jelentene az egy évvel korábbihoz képest.

Az unióban a fehércukor ára 2017 januárjáig nőtt, azóta stagnál, májusban 497 euró/tonna volt. A növekedést az tette lehetővé, hogy a közösség cukorkínálata szűk és az előző két gazdasági évben cukorhiány volt a világpiacon is.

A Nemzetközi Cukorszervezet (ISO) májusi becslése szerint a globális cukorhiány 7 millió tonna körül várható a 2016/2017. gazdasági évben. Az uniós árakhoz hasonlóan a világpiaci cukorárak 2015 vége és 2017 februárja között folyamatosan emelkedtek. A világpiaci ár 2017 februárjában 513 euró/tonna szintet ért el, ami magasabb volt a fehércukor EU-ban mért áránál. Azóta a fehér- és nyerscukor világpiaci ára egyaránt jelentősen esett, 2017 májusában a fehércukor ára 407 euró/tonna volt.

Az árak csökkenését több tényező okozta, ezek egyike, hogy Pakisztán cukorkibocsátása nőtt a folyó gazdasági évben, ami csökkentette a cukorhiányt. A brazil reál leértékelődése szintén lenyomta a cukorárakat, mert a gyenge reál jövedelmezőbbé teszi a cukortermelést az etanoltermelésnél, mivel a cukorárak dollárban denomináltak. A hatást felerősítette, hogy a brazil üzemanyagpiacon meghatározó Petrobas bejelentette, hogy csökkenti az átlagos üzemanyagárat Brazíliában, ami az etanol versenyképességét és keresletét tovább mérsékelte.

Bár az alacsony 2016/2017. gazdasági évi zárókészlet kismértékben árfelhajtó hatású, a 2017/2018. gazdasági évben a folyó gazdasági évinél mégis alacsonyabb cukorárakat várnak az elemzők, mivel a globális cukortermelés emelkedhet. Magasabb termelés várható Ázsiában, Európában és Afrikában, míg a cukorfogyasztás csak mérsékelten nőhet. Az ISO előrejelzése szerint ez két cukorhiányos év után 4 millió tonna körüli globális cukortöbbletet eredményezhet.

Az EU termelői öt évtized után az első alkalommal vethettek úgy cukorrépát és szerződhettek úgy a cukorgyárakkal, hogy a termelést nem sújtja piaci korlátozás. Az első jelentések szerint az unió 2017/2018. gazdasági évi cukorrépa vetésterülete 16 százalékkal nagyobb lesz a 2016/2017. gazdasági évinél, a 2013/2014. szezonhoz viszonyítva pedig 5 százalékos a növekedés. A cukorrépa termelése egyre inkább a versenyképes régiókra koncentrálódik, így elsősorban a cukorövhöz tartozó Belgium, Franciaország, Németország, Hollandia és Lengyelország termelői vetettek nagyobb területen cukorrépát. Más országokban a várható termőterület az ötéves átlaggal azonos szintű.

A 2017/2018. gazdasági évre vonatkozó termelési adatok még erősen bizonytalanok az év e részében, mivel a nyári időjárás alakulása meghatározó lesz a cukorhozam és a cukortartalom szempontjából. A cukorrépa unióbeli átlaghozama a jelenlegi előrejelzések szerint 74 tonna/hektár körül várható, ez 2,5 százalékkal múlná felül az elmúlt öt év átlagát.

Az EU fehércukor-termelése 20,1 millió tonna lehet a 2017/2018. gazdasági évben, 20 százalékkal emelkedhet a 2016/2017. évi szezonban előállított mennyiséghez képest. Az import várhatóan a felére (1,5 millió tonnára) csökken, mivel a közösségben mérséklődik a fehércukor ára és jobban igazodik a világpiaci árakhoz. A cukortermelés növekedésével egy időben az unió cukorfelhasználása előreláthatóan nem változik jelentősen, ami még a mérsékeltebb import mellett is túlkínálatot okozhat a közösség piacán, ezért a cukorexport akár a kétszeresére, 2,8 millió tonnára is emelkedhet a 2017/2018. gazdasági évben.

A cukorexport mennyiségét a gazdasági év során a világpiaci és az uniós fehércukor árának viszonya és a fehércukor-prémium (a finomítói árrés) határozzák majd meg. Az unióban a cukorkvóta rendszerének megszűnésével a WTO mennyiségi korlátozása is megszűnik az uniós cukor exportjára. Amennyiben az export a várakozások szerint alakul, ez 2018 szeptemberére alacsony, 1 millió tonnás zárókészletet eredményezhet, ami elmaradhat a 2017/2018. gazdasági év nyitókészletétől.

Teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum