2017. szeptember 14.

AKI - Európából a marhahúsexport 14 százalékkal csökkent Törökországba, 2017. szeptember

Az OECD-FAO hosszú távú projekciója alapján a világ marhahústermelése 11,5 százalékkal 76,3 millió tonnára emelkedhet 2026-ra a 2014–2016 közötti időszak átlagához viszonyítva és a fogyasztás is hasonló mértékben nőhet ugyanekkor. A fejlődő országok marhahús-kibocsátása 16 százalékkal bővülhet, míg a fejlett országokban ennél kisebb (+6 százalék) mértékű növekedést könyvelhetnek el.

Az Amerikai Egyesült Államok agrárminisztériumának (USDA) augusztusban megjelent projekciója szerint az USA marhahústermelése 8,2 százalékkal emelkedhet a negyedik negyedévben a 2016. október–november közötti időszak mennyiségéhez képest. A szakértők az élénkülő kereslet hatására a vágótehén termelői árának 16–26 százalék és a vágóbika árának 2–16 százalék közötti emelkedésére számítanak ugyanekkor.

Az előrevetítés szerint a marhahús egy főre jutó fogyasztása 7 százalékkal növekedhet a vizsgált időszakban. Az USA marhahúsimportja várhatóan 4,5 százalékkal lesz kevesebb 2017 negyedik negyedévében, mint az előző év azonos időszakában. A nemzetközi piacon csaknem 3 százalékkal kevesebb marhahúst értékesíthetnek a jelzett időszakban.

Az USDA adatai szerint az Egyesült Államok marhahús-kibocsátása 5 százalékkal nőtt, míg borjúhústermelése 1 százalékkal csökkent 2017 első hét hónapjában a 2016. január–júliusihoz viszonyítva. A legfrissebb vágási adatok szerint 6 százalékkal emelkedett a szarvasmarhák vágása, ugyanakkor a vágóhídra kerülő szarvasmarhák élősúlya 1 százalékkal csökkent. Az USDA adatai szerint az Egyesült Államokban a bika ára 4,24 dollár (USD)/kilogramm hasított hideg súly volt 2017 júliusában, 1,2 százalékkal emelkedett az egy évvel korábbihoz viszonyítva.

Brazíliában a szarvasmarha ára brazil reálban kifejezve 20 százalékkal csökkent 2017 júliusában az előző év azonos hónapjának átlagárához képest. A brazil marhahúsexportőrök szövetségének (Abiec) adatai szerint Brazília marhahúskivitele 780 ezer tonna volt 2017 első hét hónapjában, 5 százalékkal csökkent az előző év hasonló időszakához képest. A legtöbb friss marhahúst (121 ezer tonna) Hongkong vásárolta Brazíliától, majd Kína (110 ezer tonna) és Oroszország (82 ezer tonna) következett a sorban. A dél-amerikai ország marhahúsexportjának értéke 1 százalékkal emelkedett január–július között 2016 hasonló hónapjaihoz viszonyítva.

A földművelésügyi, állattenyésztési és halászati minisztérium (Minagri) adatai szerint Argentínában a szarvasmarha ára argentin pezóban kifejezve 8,5 százalékkal emelkedett 2017 júliusában az előző év hasonló időszakához viszonyítva. A marhahústermelés 8,1 százalékkal 1,62 millió tonnára nőtt 2017 első hét hónapjában. A nemzetközi piacon értékesített marhahús mennyisége 21,5 százalékkal 161,7 ezer tonnára, a belső fogyasztás pedig 6,8 százalékkal emelkedett a vizsgált összehasonlításban.

Európai Unió

Az Európai Bizottság adatai szerint a közösség 381 ezer tonna élő szarvasmarhát és marhahúst értékesített a nemzetközi piacon 2017 első fél évében, 16 százalékkal többet, mint az előző év azonos időszakában. A legnagyobb piacok Hongkong (11 százalék részesedés), Törökország (7 százalék) és Izrael (6 százalék) voltak. A Hongkongba szállított mennyiség 71 százalékkal, az Izraelbe kerülő 24 százalékkal nőtt, míg a Törökországba eladott élő szarvasmarha és marhahús volumene 14 százalékkal csökkent.

Az unió élőmarha- és marhahúsimportja 15 százalékkal 143 ezer tonnára csökkent 2017. január–júniusban a 2016 azonos időszakában beszállított mennyiséghez képest. A behozatal 37 százaléka Brazíliából, 20 százaléka Uruguayból és 17 százaléka Argentínából származott. Brazíliából 29 százalékkal kevesebb, míg Argentínából 5 százalékkal, Uruguayból pedig 18 százalékkal több marhahús érkezett a megfigyelt periódusban.

Az Európai Unióban a fiatal bika „R3” kereskedelmi osztály vágóhídi belépési ára 3,72 euró/kilogramm hasított hideg súly volt 2017 júliusában, 4,5 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest. A tehén „O3” ára 8,7 százalékkal, az üsző „R3” ára 3,5 százalékkal emelkedett a vizsgált időszakban.

Magyarország

A KSH adatai alapján Magyarország élőmarhaexportja 7 százalékkal csökkent 2017 első fél évében a 2016. január–júniusihoz képest. A főbb partnerek Törökország, Ausztria és Horvátország voltak. A legtöbb szarvasmarhát Törökországba szállítottuk, ahova több mint 10 százalékkal csökkent az export. Az Ausztriába szállított mennyiség 3 százalékkal mérséklődött, míg Horvátországba 45 százalékkal emelkedett a kivitel.

Magyarország élőmarhaimportja 18,5 százalékkal nőtt 2017 első hat hónapjában a 2016. január–júniusban beszállított mennyiséghez képest. Az élő szarvasmarha csaknem fele Hollandiából és Németországból származott. Magyarország marhahúsexportjának mennyisége nem változott számottevően, míg értéke 8 százalékkal emelkedett a vizsgált időszakban. A marhahúsimport volumene 7 százalékkal, értéke 11 százalékkal nőtt.

Magyarországon a fiatal bika termelői ára 790 forint/kilogramm hasított meleg súly volt 2017 júliusában, 4 százalékkal nőtt az előző év azonos hónapjának átlagárához viszonyítva. A vágótehén ára 19 százalékkal, a vágóüszőé 35 százalékkal emelkedett ugyanekkor. A KSH adatai szerint a marharostélyos fogyasztói ára több mint 4 százalékkal nőtt 2017 júliusában az egy évvel korábbihoz képest.

Teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum