2017. szeptember 8.

AKI - Az európai búzatermelés közel felét Franciaország és Németország biztosítja, 2017. augusztus

A Nemzetközi Gabonatanács (IGC) legfrissebb, augusztusi prognózisa szerint az egy évvel korábbi rekordnál 2 százalékkal kevesebb, 742 millió tonna globális búzatermés várható a 2017/2018. gazdasági évben. Az elemzők továbbra is úgy vélik, hogy a termelés kissé felülmúlhatja a szezon 738 millió tonnára becsült felhasználását. Ebben az esetben a készletek 248 millió tonnával újabb rekordot érhetnek el.

A Tallage francia piacelemző vállalat szerint a világ elsőszámú búzatermelőjeként és -exportőreként számon tartott Európai Unióban összesen 141 millió tonna búzát takarítottak be a gazdák az elmúlt hetekben. Ez a mennyiség 4 százalékkal meghaladja az egy évvel korábbi gyenge eredményt. A teljes termelés közel felét két tagország, Franciaország és Németország biztosítja. Előbbinél – főleg az előző évi igen alacsony hozamok javulása révén – 31 százalékkal 36,6 millió tonnára nőtt a termelés.

Utóbbinál a tavalyit éppen meghaladó mennyiség, 24,5 millió tonna került a magtárakban az idén. A nagyobb termelők közül az Egyesült Királyságban 14,2 millió tonna (–2 százalék), Lengyelországban 11,2 millió tonna (+3 százalék) búza termett. Romániában a kisebb átlagtermés és a terület csökkenése miatt a 2016. évinél 6 százalékkal kevesebb, összesen 7,8 millió tonna búzát arattak a gazdák 2017 nyarán, míg Bulgáriában – a korábbi, terméscsökkenésről szóló várakozásokkal ellentétben – 4 százalékkal 6,4 millió tonnára nőtt a kibocsátás.

Magyarországon a Földművelésügyi Minisztérium (FM) tájékoztatása alapján 929 ezer hektárról 4,9 millió tonna búza került a tárolókba, szemben a 2016. évi 5,6 millió tonnával. A termelés visszaesése jórészt a terület 11 százalékos zsugorodásának tudható be, hiszen az 5,2 tonna/hektár körüli hozam épphogy elmarad a 2016. évitől (5,37 tonna/hektár). Ami a betakarított búza minőségét illeti, unió szerte igen vegyes a kép.

Franciaországban és Lengyelországban számottevően javult a malmi búza aránya az összes termésen belül, azonban az Egyesült Királyságban, Romániában és Bulgáriában jelentősen szűkült a kenyérgabona idei kínálata. Összességében az EU búzatermésének 67 százaléka lett malmi minőségű (2016: 62 százalék).

Magyarországon az FM információi szerint a Dunántúl egyes részein 50 százaléknál magasabb a malmi minőségű búza aránya (pl. Győr-Moson-Sopron megyében 75 százalék, Vas megyében 65-70 százalék), az alföldi és észak-magyarországi megyékben azonban sok helyen takarmány minőségű a betakarított búza zöme (pl. Jász-Nagykun-Szolnok, Pest, Heves megyék).

Az USA-ban befejeződött az őszi búza aratása, és a tavaszi búzáé is a végéhez közelít. Tekintettel arra, hogy az őszi búza termőterülete az egy évvel korábbinál 15 százalékkal volt kevesebb, a 10,4 millió hektárról mindössze 35 millió tonna őszi búza került a tárolókba, ami az elmúlt 15 év leggyengébb eredménye. A tavaszi búza terméskilátásai sem biztatóak, hiszen a nyár eleji szárazság és hőhullám maradandó károsodást okozott a növényzetben.

Az USA agrárminisztériuma (USDA) utoljára augusztus 20-án minősítette a tavaszibúza-állományokat, amely szerint a teljes növényzet 34 százaléka kapott jó/kiváló minősítést, míg egy évvel korábban 66 százalékos volt ez az arány. A terület csökkenése tovább rontja a várakozásokat, 4 millió hektáron (–13 százalék) 10,3 millió tonna (–29 százalék) tavaszi búza teremhet (IGC).

Az észak-amerikai ország összes búzakibocsátása (őszi, tavaszi, durum) 46,7 millió tonna lehet, ami 26 százalékos deficitiet jelent az egy évvel korábbihoz képest. A kínálat szűkülése várhatóan visszafogottabb exportot (26,5 millió tonna, –8 százalék), és a készletek apadását (24,8 millió tonna, –23 százalék) eredményezi az USA-ban a 2017/2018. gazdasági évben.

A világ vezető búzaexportőr országai közül Oroszországban a hektáronkénti hozam jelentős javulása révén 80 millió tonna búzát arattak a gazdák 2017 nyarán, ez mindenkori rekordnak számít. A bőséges termés és a versenyképes áraik miatt a 2016/2017. évi szezonban kiszállítottnál 4 millió tonnával több búza, 32 millió tonna kivitelére kerülhet sor az új szezonban, ezzel megőrizhetik vezető pozíciójukat a főbb exportőrök sorában. Ukrajnában a termelés kismértékű csökkenése várható, 26 millió tonna (–3 százalék) termény kerülhet a tárolókba.

A chicagói árutőzsdén (CME/CBOT) 150 dollár/tonna körüli szinten stabilizálódott a búza legközelebbi lejáratra szóló jegyzése augusztus negyedik hetében. A párizsi árutőzsdén (Euronext/MATIF) 150-155 euró/tonna tartományban hullámzott a termény fronthavi jegyzése ugyanekkor.

Magyarországon, a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) árupiaci szekciójában továbbra sem érkezett vételi vagy eladási ajánlat a malmi és a takarmánybúzára, így a kereskedésük szünetelt.

A fizikai piacon átlagosan 44 ezer forint/tonna körül mozgott az étkezési búza, 42-43 ezer forint/tonna között a takarmánybúza áfa és szállítási költség nélküli termelői ára augusztus harmadik hetében az AKI PÁIR adatai szerint.

Teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (34) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (7) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (83) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (10) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum