2017. augusztus 31.

Az USA új élelmiszer-biztonsági törvénye világszerte meghatározza a beszállítói láncok helyzetét

A WHO Egészségügyi Világszervezet becslései szerint a fertőzött élelmiszerek és a szennyezett víz évente 2,2 millió ember halálát okozza. A legutóbbi esetek még az ipari országokban is megrendítették a fogyasztók biztonságos élelmiszerekbe vetett bizalmát: míg Ausztráliában hepatitis A-val fertőzött bogyós gyümölcsre bukkantak, Európában a fagyasztott termékekben talált lóhús körüli botrány ijesztette meg a vásárlókat. A kormányok ezen incidensekre az egész világon az élelmiszerbiztonsági szabályozások szigorításával reagálnak.

Egy ilyen, az élelmiszergyártást világszerte érintő szabályozási előírás a „Food Safety Moderniziation Act (FSMA)“ („Élelmiszer-biztonsági modernizációs törvény") az Egyesült Államok élelmiszer-biztonsági törvénye. A 2011-ben megszüntetett és idén életbe léptetett törvény a szennyezett élelmiszerek kiküszöbölését célozza, tehát a megelőzést helyezi előtérbe. Az importált termékeknek ugyanazon szabályozási előírásoknak kell megfelelniük, mint a helyben előállított élelmiszereknek. Amennyiben pedig egy termék nem felel meg az USA előírásainak, a behozatal megtagadható.

A törvény világszerte nagy hatással van a beszállítói láncok előírásaira, mivel az Egyesült Államok élelmiszereik 15 százalékát importból szerzik be. Sőt, a zöldség és a gyümölcs mintegy 60 százaléka is import. Az FSMA a beszállítói láncok minden szintjén lévő résztvevőit érinti, vagyis a termelőktől kezdve a feldolgozókon és nagykereskedőkön át a késztermék-értékesítőkig és -importőrökig mindenkit. A vállalkozások számára ez világszerte azt jelenti, hogy az USA-beli törvény előírásait teljesíteniük kell, legalábbis, ha élelmiszert exportálnak az USA-ba.

Az USA élelmiszer-biztonsági modernizációs törvényének sarokpontjai
  • Az amerikai importőröknek biztosítaniuk kell az előírások külföldi beszállítók általi betartását.
  • Az amerikai Élelmiszer- és Gyógyszerfelügyelet (FDA - Food and Drugs Administration) került megbízásra a törvény végrehajtásával, így a szennyezett élelmiszerek bevonása is jogkörébe tartozik.
  • A megelőzés érdekében szigorítja az FDA az élelmiszerek ellenőrzését.
  • A törvény védi azon visszaélést bejelentő személyeket is, akik az élelmiszerbiztonsági előírások megsértéséről tájékoztatják a hatóságot.
  • A gyártók a teljes beszállítói láncaikért felelnek. Úgy kell alakítaniuk folyamataikat, hogy azok nyomon követhetőek, a kockázatok pedig felismerhetőek legyenek.
A fogyasztók magas minőséget és átláthatóságot követelnek

„A fogyasztók bizalmának megnyerése érdekében a vállalkozásoknak a szabályozási előírások betartásán túlmenően is kell cselekedniük. A mai vásárlók ugyanis nem csak azt várják el, hogy az élelmiszerek biztonságosak legyenek, hanem a teljes beszállítói láncra vonatkozóan magas minőséget és átláthatóságot követelnek. Ez a tendencia továbbra is erősödni fog, mivel az élelmiszerek biztonsága és minősége körüli tudatosság egyre nő", magyarázza Gerd Bovensiepen, a PwC (PricewaterhouseCoopers) Európai és Németországi Kereskedelmi és Fogyasztási Cikkek részlegének vezetője.

Így növekszik a fogyasztók élelmiszerbiztonságba vetett bizalma
  • Bizalomépítés (building trust): a biztonság és a minőség pozitív kultúrája, azaz az átláthatóság megteremtése a vevők élelmiszerekkel szembeni bizalmának növelése érdekében.
  • Növekedési stratégia (growth strategy): A tranzakciók kockázatainak követése: Az élelmiszer-biztonságra vonatkozó átvilágítás (due diligence) ennek fontos alapját képezi az egyesülések és átvételek kockázatainak megbecsüléséhez.
  • Élelmiszerekkel kapcsolatos visszaélés (food fraud): Beszállítói láncok rendszeres vizsgálata: azon vállalatok, amelyek a beszállítói láncaik minden elemét figyelemmel kísérik és kockázati menedzsment-stratégiájukat a különböző piacokhoz igazítják, igen fontos versenyelőnyre tesznek szert.
  • Élelmiszer-biztonsági rendszer és nyomon követhetőség (food safety systems and traceability): az élelmiszerláncok átláthatósága: azok a vállalatok, amelyek - akár a digitális eszközök alkalmazása által - beszállítóikat pontosan ismerik, módjukban áll a biztonságon és az átláthatóságon javítani. Ők ugyanis kevésbé függnek beszállítóiktól, és kockázataikat is képesek jobban kézben tartani.
  • Szabályozás (regulatory): A szabályozási követelmények és az ágazati irányvonalak ismerete, illetve azok rendszerekbe és folyamatokba való átültetése.
  • Ellátási láncok integritása (supply chain integrity): Magas minőség biztosítása az értéklánc mentén - a termelői birtoktól a raktári polcokig: ehhez tartoznak többek között a dolgozói képzések is a teljes beszállítói láncon keresztül.
  • Kríziskezelés (crisis management): Átlátható kríziskezelés fenntartása: a saját márkák védelme érdekében a vállalkozásoknak válsághelyzetben is átláthatóan kell működniük. Ennek módját előre meg kell tervezniük, a gyakorlatba kell ültetniük, illetve az áru-visszahívások és a kríziskezelés folyamatait előzetesen le kell futtatniuk.
A stratégiai szemlélet kérdése

„Az élelmiszeripari vállalatok már igen komolyan veszik az élelmiszerbiztonság, a minőség és a visszahívás-kezelés témáját. A beszállítói lánc mentén tehát egy stratégiai szemléletmódra van szükségük márkaígéreteik beváltása, hírnevük védelme, hatékonyságuk növelése, költségeik csökkentése és a válsághelyzetek minél hatékonyabb kezelése érdekében. A legújabb szabályozási fejlemények megadják a lehetőséget a cégeknek arra, hogy élelmiszer-biztonsági intézkedéseiket tovább fejlesszék, illetve hogy beszállítói láncaik ellenálló képességét felülvizsgálják", fejti ki lezárásképpen Gerd Bovensiepen.

Forrás: PwC, 2015. május
Fordította: Balogh Györgyi, az Élelmiszerklub Alapítvány önkéntese

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum