2017. augusztus 30.

AKI - A legnagyobb őszibarack- és nektarintermelő Olaszország az Európai Unióban, 2017. augusztus

Az Európai Unió négy vezető őszibarack- és nektarintermelő tagországának (Spanyolország, Olaszország, Görögország és Franciaország) 2017. évi termését az Europêch – az előző évihez képest 12 százalékkal többre – 3,08 millió tonnára korrigálta június közepén, ebből nektarin 1,47 millió tonna, őszibarack 1,29 millió tonna és laposbarack 314,2 ezer tonna. Emellett 832,7 ezer tonna ipariőszibarack-termést jeleztek előre.

Az unió legnagyobb őszibarack- és nektarintermelője Olaszország, ahol a friss fogyasztásra termelt mennyiség 2017-ben 1,27 millió tonna körül várható, ebből 688,6 ezer tonna a nektarin, 589,3 ezer tonna az őszibarack. Emellett 84,7 ezer tonnára tehető az ipari felhasználású őszibarack mennyisége.

Spanyolországban a tavalyihoz viszonyítva 10 százalékkal 1,21 millió tonnára bővülhet az őszibarack és a nektarin termése 2017-ben, ami 26 százalékos növekedést jelentene az előző öt év átlagához képest. A termésből 586,5 ezer tonna lenne a nektarin, 309,4 ezer tonna az őszibarack. Spanyolország meghatározó termelője az unióban az egyre divatosabb lapos- vagy pogácsabaracknak, amelynek betakarított mennyisége öt év alatt 76 százalékkal 314,2 ezer tonnára nőhet 2017-ben. Meg kell említeni, hogy a tagállamok közül – az importtilalom bevezetése előtt – Spanyolország volt az oroszországi piac legnagyobb beszállítója.

Franciaországban az őszibarack-ültetvények területe 10 százalékkal 9,2 ezer hektárra zsugorodott 2017-ben az előző öt év átlagához képest az olcsóbb spanyol termék beáramlása, a csökkenő fogyasztás, valamint a sharkavírus károsítása következtében. A mezőgazdasági minisztérium augusztusi jelentésében 214,8 ezer tonna őszibaracktermést (beleértve a nektarint és az ipari barackot is) jelzett 2017-re, ami a 2016. évinél 4 százalékkal több, de a 2012–2016. évek átlagánál 5 százalékkal kevesebb.

Görögországban az ipari célú őszibarack termelése a meghatározó, ennek mennyisége 159 ezer tonnával 439 ezer tonnára nőhet a várakozások szerint 2017-ben az egy évvel korábbihoz képest, ami egyben azt is jelenti, hogy 29 százalékkal lehet több az előző öt év átlagánál. Emellett 286,5 ezer tonna őszibarack és 103,5 ezer tonna nektarin betakarítását becsülték a szakértők.

Az Európai Bizottság adatai szerint az őszibarack nettó termelői ára 81 eurócent volt kilogrammonként 2017 júniusában, ami 20 százalékkal volt alacsonyabb, mint az előző év azonos hónapjában. Az őszibarack ára Olaszországban (56 eurócent/kilogramm) volt a legalacsonyabb, a legmagasabb pedig Franciaországban (1,47 euró/kilogramm).

A nektarin nettó termelői ára 84 eurócent volt kilogrammonként 2017 júniusában, 15 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz képest. A nektarin ára Olaszországban (62 eurócent/kilogramm) volt a legalacsonyabb, a legmagasabb pedig Franciaországban (1,57 euró/kilogramm).

Az EU frissőszibarack- és nektarin-külkereskedelmi egyenlege pozitív. A legnagyobb célpiacok korábban Oroszország, Ukrajna, Fehéroroszország és Svájc voltak, ugyanakkor az importtilalom miatt az oroszországi piac kiesett, és Fehéroroszország vált meghatározóvá 2016-ban.

Az unió harmadik országokból származó importja a belső termeléshez képest elhanyagolható, az elmúlt évben 22,5 ezer tonnát tett ki. Elsősorban az európai szezonon kívül jelenik meg a harmadik országokból származó őszibarack. A legnagyobb beszállítók a Dél-afrikai Köztársaság, Chile, Marokkó és Törökország voltak 2016-ban.

Magyarország

Magyarországon az őszibaracktermés – az időjárástól függően – 16–60 ezer tonna között mozgott az elmúlt években. A nektarin egyre kedveltebb, de még mindig a molyhos héjúak vannak többségben. A laposbarack iránt egyre élénkebb az érdeklődés. A hazai őszibarack- és nektarintermés szinte teljes mértékben belföldi felhasználásra kerül. Szakértők szerint az idei termés 40-45 ezer tonna körül alakulhat.

Magyarország őszibarack- és nektarin-külkereskedelmi egyenlege negatív: a KSH adatai szerint a behozatal 11,2 ezer tonna, a kivitel 189 tonna volt 2016-ban. A nektarin importja 32 százalékkal 644 tonnára nőtt, ugyanakkor az őszibarack beszállítása 24 százalékkal 244 tonnára csökkent 2017 első öt hónapjában az előző év azonos időszakához képest. A nektarin és az őszibarack is elsősorban Spanyolországból érkezett a jelzett időszakban.

A Budapesti Nagybani Piac kínálatában az importőszibarack és -nektarin már a hazai szezont megelőzően jelen volt. Az olaszországi és a spanyolországi őszibarack nagykereskedelmi ára átlagosan 13 százalékkal volt alacsonyabb (535 forint/kilogramm) 2017 19–32. hetén az előző év azonos időszakához képest.

A belföldi őszibarack a 24. héten jelent meg 500 forint/kilogramm termelői áron. Az őszibarack termelői ára 8 százalékkal (307 forint/kilogramm) volt magasabb 2017 24–32. hetében, mint egy évvel korábban. A belföldi nektarin a 26. héten lépett a piacra 400 forint/kilogramm termelői áron. A nektarin termelői ára átlagosan 297 forint/kilogramm volt a 26–32. héten, ami 3 százalékkal haladta meg az egy esztendővel ezelőtti árszintet.

A bécsi nagybani piacon a Magyarországról származó őszibarackot 1,4 euró/kilogramm áron kínálták, míg az olaszországi 1-2 euró/kilogramm, az ausztriai 0,85-1,4 euró/kilogramm, a törökországi 1,5-1,8 euró/kilogramm nettó áron volt jelen a 32. héten.

Teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum