2017. augusztus 25.

AKI - Az ömlesztett vaj ára a háromszorosa az intervenciós árszintnek Németországban, 2017. augusztus

A nyerstej termelői ára Új-Zélandon 50 százalékkal, az Európai Unióban 34 százalékkal, az USA-ban 17 százalékkal nőtt 2017 júniusában az egy évvel korábbihoz képest. 

A világpiacon a sovány tejpor értékesítési ára (FOB Óceánia) 2017 33. hetén a 27. heti árnál 7 százalékkal, a cheddar sajté a 29. hetinél 1 százalékkal alacsonyabb, míg a teljes tejporé a 25. hetinél 2 százalékkal, az ömlesztett vajé a 31. hetinél 3 százalékkal magasabb volt. Kína sajtimportja 29 százalékkal, a sovány tejporé 16 százalékkal, a vaj és vajolajé 7 százalékkal, a teljes tejporé 1 százalékkal nőtt 2017 első hat hónapjában az előző év hasonló időszakához viszonyítva.

Európai Unió

A nyerstej azonnali (spot) piaci ára Olaszországban 2017. 26–31. hét között nem változott, az ezt követő két hétben nem volt jegyzés. Hollandiában a 4,4 százalék zsírtartalmú nyerstej spot piaci ára áfa nélkül, szállítási költséggel augusztus 16-án 43,5 euró/100 kilogramm volt, 40 százalékkal emelkedett az április végihez képest. Olaszországban, Lodi városában augusztus 7-én a nyerstej spot piaci ára áfa nélkül, szállítási költséggel, 60 napos fizetési határidővel 43,25 euró/100 kilogramm, a 3,6 százalék zsírtartalmú, Franciaországból származó nyerstejé 41,5 euró/100 kilogramm, a Németországból származóé 43,5 euró/100 kilogramm, a fölözötté 17 euró/100 kilogramm volt.

A németországi Élelmiszer-gazdasági Kutató Központ (ife) havi rendszerességgel közzéteszi a nyerstej alapanyagértékét 4,0 százalék zsír- és 3,4 százalék fehérje-beltartalomra vonatkozóan. Az alapanyagérték tükrözi a nyerstej összetevőinek (zsír, fehérje) árát, amelyet a hannoveri és a kempteni árutőzsde vaj- és soványtejpor-jegyzései alapján határoznak meg. A zsírérték 106 százalékkal, a fehérjeérték 5 százalékkal nőtt, így az alapanyagérték 56 százalékkal volt magasabb 2017 júliusában az előző év azonos hónapjához képest.

Németországban az ömlesztett vaj értékesítési ára 2017. 7–33. hét között 64 százalékkal nőtt, míg a sovány tejporé a 29–33. hét között stagnált. A kempteni árutőzsdén a 25 kilogrammos kiszerelésű ömlesztett vaj értékesítési ára 665 euró/100 kilogramm, a 25 kilogrammos kiszerelésű zsákos, élelmezési célú (intervenciós minőségű) sovány tejporé 181,5 euró/100 kilogramm volt a 33. héten. Az ömlesztett vaj ára a háromszorosa volt az intervenciós árszintnek, míg a sovány tejporé mindössze 4 százalékkal volt magasabb annál a vizsgált héten.

Az Európai Bizottság adatai szerint vajból továbbra sem érkezett intervenciós felajánlás. A vaj magántárolási készlete 2017. június végén 227 tonna, a sovány tejporé 28 348 tonna, a sajté 10 865 tonna, a sovány tejpor intervenciós készlete 357 466 tonna volt. A Bizottságnak a 2016. október – 2017. június közötti időszakban vajból magántárolási felvásárlása nem volt, viszont a sovány tejpor intervenciós felvásárlása április–május időszakban 7339 tonnával nőtt. Az Európai Bizottság a sovány tejpor magántárolását február végén lezárta, míg az intervenciós felvásárlást 2017. szeptember 30-áig nyitva tartja. A Bizottság folyamatosan figyeli a piacot és amennyiben szükséges, újranyitja a magántárolás lehetőségét.

Az Európai Bizottság a vaj és a sovány tejpor intervenciós felvásárlásának lehetőségét 2017. szeptember 30-ig nyitva tartja. A sovány tejpor intervenciós készletéből 2016 decembere és 2017 júliusa között 44 705 tonnát tendereztettek, amelyből mindössze 140 tonnát értékesítettek. A következő tender szeptember 19-én lesz, amikor 21 962 tonna sovány tejpor kerülhet értékesítésre.

Németországban a központi tejpiaci szolgálat gyorsjelentése szerint a 31. héten a nyerstej felvásárlása az előző hetitől 0,4 százalékkal, a 2016. 31. hetitől 1,6 százalékkal maradt el. Franciaországban a tejfelvásárlás a 31. héten az előző hetihez képest 0,8 százalékkal, az előző év azonos hetéhez viszonyítva 1,8 százalékkal csökkent.

Az Európai Bizottság júliusi előrevetítése szerint az EU tejfelvásárlása 0,7 százalékkal 154,3 millió tonnára, a tejtermelése 0,4 százalékkal 164,5 millió tonnára nőhet 2017-ben az előző évihez képest. A tejhozam 1,9 százalékkal 7057 kilogramm/tehénre javulhat, míg a tejhasznú tehenek száma 1,4 százalékkal 23 millió egyedre csökkenhet a vizsgált időszakban. A tejfelvásárlás Írországban, Lengyelországban, az Egyesült Királyságban és Olaszországban emelkedhet, míg Németországban, Franciaországban és Hollandiában előreláthatóan csökken.

A közösség sajtexportja 6 százalékkal 848 ezer tonnára, a sajttermelése 2,2 százalékkal 10 246 ezer tonnára, a sajt belpiaci felhasználása 1,3 százalékkal 9484 ezer tonnára nőhet, míg a sajt készlete 15 ezer tonnával csökkenhet 2017-ben a 2016. évihez viszonyítva. A jelenlegi árak és piaci feltételek mellett a tejfeldolgozók a sajttal érhetik el a legnagyobb árbevételt. Az EU sajttermelésének bővülését a pizzához, a burgerekhez, a szendvicsekhez és a vendéglátásban felhasznált sajtok mennyiségének növekedése okozta. Az egy főre jutó sajtfogyasztás 1 százalékkal 18 kilogrammra emelkedhet 2017-ben az előző évihez képest. A világ sajtfogyasztása folyamatosan nő, különösen az ázsiai országokban. Új-Zélandon alacsonyabb a kínálat, ezért az EU és az USA bővítheti a kivitelét.

Az unió harmadik országokba irányuló sajtexportja az év első hat hónapjában 8 százalékkal bővült. A közösség legnagyobb exportpartnere az idén is az USA maradhat, ahova az uniós kivitel 16 százaléka irányult. Az USA-ba irányuló export nem változott, míg Japánba 32 százalékkal, Dél-Koreába 31 százalékkal több sajtot szállítottak.

A kínálat és a kereslet közötti egyensúlytalanság világszerte a vajárak rekordszintre történő emelkedését okozta. A vaj és a tejzsír iránt nagyon erős a globális kereslet. Az elmúlt négy évben az EU-ban a margarin és a vajkrém értékesítése 6 százalékkal csökkent, míg a vajé 3 százalékkal emelkedett. Az ipari vaj és a tejszín felhasználása elsősorban a sütő- és tésztaiparban nőtt erőteljesen.

A közösség vajtermelése 3 százalékkal 2331 ezer tonnára, az exportja 20 százalékkal 169 ezer tonnára, a zárókészlete 60 ezer tonnával csökkenhet, míg a belpiaci felhasználása 1 százalékkal 2227 ezer tonnára nőhet 2017-ben a 2016. évihez képest. A 2017. évi erőteljes kereslet ellenére az EU vajtermelésének csökkenését a tejzsírtartalom romlása okozhatja. Az alacsonyabb vajtermelés hatására a közösség harmadik országokba irányuló vajkivitele 18 százalékkal csökkent az év első hat hónapjában az előző év azonos időszakához képest. Az USA-ba 51 százalékkal, Iránba 44 százalékkal, Kínába 20 százalékkal nőtt a kivitel, ugyanakkor Szaúd-Arábiába 58 százalékkal és Szingapúrba 26 százalékkal csökkent.

Az Európai Unió soványtejpor-termelése 11,3 százalékkal 1416 ezer tonnára, a zárókészlete 72 ezer tonnával csökkenhet, míg belpiaci felhasználása 2,3 százalékkal 779 ezer tonnára, az exportja 24 százalékkal 712 ezer tonnára emelkedhet 2017-ben a 2016. évihez viszonyítva. Az export növekedését a termelés csökkenése mellett a magántárolási készletek értékesítése és az alacsony soványtejporárak tehetik lehetővé. Az év első hat hónapjában az EU soványtejpor-kiszállítása 35 százalékkal bővült. Az export Szaúd-Arábia és Egyiptom kivételével a többi célpiacra emelkedett. A Kínába irányuló uniós export nőtt a legerőteljesebben, 67 százalékkal, de az ázsiai piacokon is jelentős bővülés figyelhető meg: Vietnámba +127 százalék, Thaiföldre +31 százalék, Indonéziába +47 százalék, a Fülöp-szigetekre +36 százalék és Malajziába +144 százalék. Az EU legnagyobb vásárlójának tekintett Algériába 50 százalékkal nőtt az export.

Az unió teljestejpor-termelése 2 százalékkal 744 ezer tonnára, az exportja 5 százalékkal 361 ezer tonnára csökkenhet, míg a belpiaci felhasználása 0,9 százalékkal 387 ezer tonnára nőhet 2017-ben a 2016. évihez viszonyítva.

Az unióban a friss tejtermékek termelése 0,1 százalékkal 47 134 ezer tonnára, belpiaci felhasználása 0,3 százalékkal 46 087 ezer tonnára nőhet, míg az exportja 5 százalékkal 1064 ezer tonnára csökkenhet a vizsgált időszakban. A régi tagországokban a folyadéktej fogyasztásának csökkenését csaknem teljesen ellensúlyozhatja a tejszín, a joghurt és az organikus tej fogyasztásának növekedése. Az EU13-ban folytatódhat a fogyasztás bővülése, de szintje továbbra is fele a régi tagországokénak.

Magyarország

Magyarországon a nyerstej országos termelői átlagára 91,71 forint/kilogramm volt 2017 júliusában. A zsírtartalom 0,02 százalékpontos, a fehérjetartalom 0,01 százalékpontos csökkenése és az alapár 1 százalékos növekedése miatt a nyerstej átlagára 1 százalékkal emelkedett júliusban a júniusihoz képest és 39 százalékkal haladta meg az előző év azonos hónapjának átlagárát. A nyerstej felvásárlása a 2016. júliusival megegyezett, az előző havinál viszont 1 százalékkal több volt.

A nyerstej kiviteli ára 104,72 forint/kilogramm volt 2017 júliusában, az előző havit 3 százalékkal, az előző év azonos hónapját 31 százalékkal haladta meg. A kiviteli ár 14 százalékkal volt magasabb a termelői átlagárnál. Az AKI PÁIR adatai szerint a nyerstej kiszállítása 32 százalékkal csökkent júliusban az előző év azonos hónapjához viszonyítva, ezen belül a termelők és a kereskedők 14 százalékkal több, míg a feldolgozók 73 százalékkal kevesebb nyerstejet exportáltak. A termelők és a kereskedők nyerstejkivitele csaknem négyszerese volt a feldolgozókénak a vizsgált hónapban.

Az AKI PÁIR adatai szerint a hazai előállítású trappista sajt feldolgozói értékesítési ára 32 százalékkal, az 1,5 százalék zsírtartalmú dobozos tartós tejé 29 százalékkal, a 2,8 százalék zsírtartalmú friss zacskós tejé 26 százalékkal, a tejfölé és a tehéntúróé egyaránt 20 százalékkal, az adagolt vajé és a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos friss tejé egyaránt 17 százalékkal, a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos tartós tejé 13 százalékkal emelkedett 2017 júliusában az előző év azonos hónapjához képest.

A KSH adatai szerint az 1,5 százalék zsírtartalmú friss tej fogyasztói ára áfa nélkül 13 százalékkal, a 2,8 százalék zsírtartalmú friss tejé 12 százalékkal, a trappista sajté 2 százalékkal nőtt ugyanebben az összehasonlításban. A 2,8 százalék zsírtartalmú friss tej áfa nélküli fogyasztói ára kisebb mértékben emelkedett, mint a feldolgozói értékesítési ára (+17 százalék), illetve mint a nyerstej termelői ára (+39 százalék), amihez a 2017 januárjától életbe lépő áfacsökkentés is hozzájárulhatott.

A KSH adatai szerint Magyarország szarvasmarha-állománya 3 százalékkal 864 ezer egyedre, a tehenek száma 4 százalékkal 393 ezer egyedre nőtt, míg az előhasi üszőké 37 ezer egyedre csökkent 2017. június 1-jén az egy évvel korábbihoz viszonyítva. A tehénállomány 44 százalékát az Alföldön, 38 százalékát a Dunántúlon, 11 százalékát Észak-Magyarországon, 7 százalékát Közép-Magyarországon tartották. A tehenek 54 százalékát a tejhasznú (211 ezer egyed), 38 százalékát a húshasznú (148 ezer egyed), 9 százalékát a kettős hasznosítású (34 ezer egyed) fajták adták.

A húshasznú tehenek száma egy év alatt 12 százalékkal nőtt, a kettős hasznosításúaké stagnált, míg a tejhasznúaké 1 százalékkal csökkent. A tejhasznú tehénállomány 81 százalékát gazdasági szervezetek (171 ezer egyed), 19 százalékát az egyéni gazdaságok (41 ezer egyed) tartották. A gazdasági szervezetek tejhasznú tehénállománya egy év alatt 3 százalékkal (5000 egyeddel) csökkent, míg az egyéni gazdaságoké 11 százalékkal (3900 egyeddel) nőtt.

A tejhasznú tehénállomány mérséklődése miatt a nyerstej felvásárlása 1 százalékkal 794 ezer tonnára csökkent 2017 első fél évében az előző év azonos időszakához képest, míg a teljes zsírtartalmú nyerstej kivitele az év első öt hónapjában 1 százalékkal 112 ezer tonnára nőtt 2016 hasonló periódusához viszonyítva.

Teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum