2017. augusztus 21.

AKI - Az EU13-tagországokban a marhahústermelés várhatóan 3 százalékkal növekszik, 2017. július

Az Amerikai Egyesült Államok agrárminisztériumának (USDA) júliusban megjelent projekciója szerint az USA marhahústermelése 5,3 százalékkal emelkedhet a harmadik negyedévben a 2016. július–szeptember közötti időszak mennyiségéhez képest. 

A szakértők a vágótehén termelői árának 3–8 százalék közötti esésére számítanak, és az élénkülő kereslet hatása csak a vágóbika árának 5–10 százalék közötti emelkedésében nyilvánulhat meg a folyó negyedévben. Az előrevetítés szerint a marhahús egy főre jutó fogyasztása a korábban vártnál kisebb mértékben, 3 százalékkal növekedhet a vizsgált időszakban.

Az USA marhahúsimportja várhatóan 9 százalékkal lesz kevesebb 2017 harmadik negyedévében, mint az előző év azonos időszakában. A bővülő termelés és az erős kereslet hatására a nemzetközi piacon csaknem 12 százalékkal több marhahúst értékesíthetnek a jelzett időszakban.

Az USDA adatai szerint az Egyesült Államok marhahús-kibocsátása 5 százalékkal nőtt, míg borjúhústermelése 2 százalékkal csökkent 2017 első fél évében a 2016. január–júniusihoz viszonyítva. A legfrissebb vágási adatok szerint 7 százalékkal emelkedett a szarvasmarhák vágása, ugyanakkor a vágóhídra kerülő szarvasmarhák élősúlya 1 százalékkal csökkent. Az USDA adatai szerint az Egyesült Államokban a bika ára 4,7 dollár (USD)/kilogramm hasított hideg súly volt 2017 júniusában, 7 százalékkal emelkedett az egy évvel korábbihoz viszonyítva.

Brazíliában a szarvasmarha ára brazil reálban kifejezve 18 százalékkal csökkent 2017 júniusában az előző év azonos hónapjának átlagárához képest. A brazil marhahúsexportőrök szövetségének (Abiec) adatai szerint Brazília marhahúskivitele 123 ezer tonna volt 2017 júniusában, 11 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest. A legtöbb friss marhahúst (30,8 ezer tonna) Hongkong vásárolta Brazíliától, majd Kína (15,6 ezer tonna) és Egyiptom (12,8 ezer tonna) következett a sorban. A dél-amerikai ország marhahúsexportjának értéke 11 százalékkal emelkedett az idei év júniusában 2016 hasonló hónapjához viszonyítva.

A földművelésügyi, állattenyésztési és halászati minisztérium (Minagri) adatai szerint Argentínában a szarvasmarha ára argentin pezóban kifejezve 9 százalékkal emelkedett 2017 júniusában az előző év hasonló időszakához viszonyítva. A marhahústermelés 7,1 százalékkal 1,38 millió tonnára nőtt 2017 első fél évében. A nemzetközi piacon értékesített marhahús mennyisége 22,7 százalékkal 138 ezer tonnára, a belső fogyasztás pedig 6 százalékkal emelkedett a vizsgált összehasonlításban.

Európai Unió

Az Európai Bizottság júniusban megjelent rövid távú előrevetítése szerint az EU marhahústermelése várhatóan 7,96 millió tonna körül alakul 2017-ben, alig 1 százalékkal emelkedhet az előző évihez képest. Az EU13-tagországokban csaknem 3 százalék, míg a régi tagországokban 0,6 százalék lehet a termelés növekedése 2017-ben. A projekció szerint a marhahús kibocsátása 2018-ban előreláthatóan több mint 1 százalékkal mérséklődik.

Az Európai Unió 268 ezer tonna marhahúst exportálhat az idén és 271 ezer tonnát 2018-ban. Az unió marhahúsimportja a 2016. évinél 1 százalékkal lehet több (307 ezer tonna) 2017-ben, és további 3,5 százalékkal 318 ezer tonnára bővülhet 2018-ban. A közösség marhahúsfogyasztása 0,6 százalékkal emelkedhet 2017-ben, majd 1,3 százalékkal csökkenhet a következő évben. Az EU-ban a marhahús egy főre jutó fogyasztása 10,9 kilogramm körül várható az idei esztendőben és 10,7 kilogramm körül 2018-ban.

Az Európai Unióban a fiatal bika „R3” kereskedelmi osztály vágóhídi belépési ára 3,72 euró/kilogramm hasított hideg súly volt 2017 júniusában, 3,5 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest. A tehén „O3” ára 7,9 százalékkal, az üsző „R3” ára 2,5 százalékkal emelkedett a vizsgált időszakban.

Magyarország

A KSH adatai szerint a szarvasmarhák száma 22 ezerrel emelkedett 2017. június 1-jén a 2016. június 1-jeihez viszonyítva, és elérte a 864 ezret. A tehénállomány egy év alatt 15 ezerrel 393,2 ezerre nőtt. A szarvasmarha- és a tehénállomány egyaránt gyarapodott, az előbbi 12, az utóbbi 11 ezerrel 2017 júniusában 2016 decemberéhez képest.

A KSH adatai alapján Magyarország élőmarhaexportja 22 százalékkal csökkent 2017 január–áprilisában a 2016. január–áprilisihoz képest. A főbb partnerek Törökország, Ausztria és Horvátország voltak. A legtöbb szarvasmarhát Törökországba szállítottuk, ahova csaknem felére csökkent az export. Az Ausztriába szállított mennyiség 9 százalékkal nőtt, míg Horvátországba több mint a kétszeresére emelkedett a kivitel. Magyarország élőmarhaimportja 9 százalékkal nőtt 2017 első négy hónapjában a 2016. január–áprilisban beszállított mennyiséghez képest. Az élő szarvasmarha csaknem fele Németországból, Hollandiából és Szlovákiából származott.

Magyarország marhahúsexportjának mennyisége 110,5 százalékkal, értéke 18 százalékkal emelkedett a vizsgált időszakban. A marhahúsimport volumene 3 százalékkal, értéke 5 százalékkal nőtt.

Magyarországon a fiatal bika termelői ára 787 forint/kilogramm hasított meleg súly volt 2017 júniusában, 4 százalékkal nőtt az előző év azonos hónapjának átlagárához viszonyítva. A vágótehén ára 14 százalékkal, a vágóüszőé 32 százalékkal emelkedett ugyanekkor. A KSH adatai szerint a marharostélyos fogyasztói ára csaknem 3 százalékkal nőtt 2017 júniusában az egy évvel korábbihoz képest.

Teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum