2017. július 14.

AKI - A világ legnagyobb frissmeggyexportőre Magyarország, 2017. július

Az európai meggytermés jelentősen csökkent 2017-ben, mert szakértők szerint a nagyobb meggytermesztő országokban több helyen fagy sújtotta az ültetvényeket. Lengyelországban 30-60, egyes régiókban akár 75, Szerbiában 20-50, Németországban pedig 50 százalékos a terméskiesés.

Az EU belső piacán évek óta Magyarország a legnagyobb frissmeggyexportőr, a vezető importőr pedig Németország. Az unió frissmeggy-külkereskedelmi egyenlege pozitív volt 2016-ban, amikor a kivitel 35 százalékkal 9,8 ezer tonnára csökkent, míg a behozatal 268 százalékkal 9,6 ezer tonnára ugrott az előző évihez képest.

A közösség legjelentősebb frissmeggyexportőre a harmadik országok felé Lengyelország (3,5 ezer tonna) volt 2016-ban, amelyet Magyarország (2,7 ezer tonna) követett a sorban.

Az unió legnagyobb célpiaca továbbra is Fehéroroszország maradt, annak ellenére, hogy oda a felére, 5,8 ezer tonnára esett a kivitel. Meg kell jegyezni, hogy az EU 2014-ben még 9,5 ezer tonna meggyet szállított Oroszországba, ugyanakkor az embargó miatt e piac közvetlen elérési lehetősége megszűnt. A közösség a legtöbb meggyet Szerbiából vásárolja, ahonnan 8,5 ezer tonna érkezett 2016-ban.

Az unió belső piacán a legnagyobb fagyasztottmeggy-exportőr Lengyelország, importőr pedig Németország. A közösség fagyasztottmeggy-külkereskedelmi egyenlege pozitívra változott 2016-ban, amikor a kivitel 30 százalékkal 34,7 ezer tonnára, a behozatal 10 százalékkal 25,2 ezer tonnára nőtt az egy évvel korábbihoz képest.

Az EU legjelentősebb fagyasztottmeggy-exportőre a harmadik országok felé Lengyelország (24-32 ezer tonna/év). Az unió legnagyobb fagyasztottmeggy-beszállítója, Szerbia 21 ezer tonna fagyasztott meggyet szállított a közösségbe 2016-ban. Az unió a legtöbb fagyasztott meggyet (24,4 ezer tonna) Fehéroroszországba exportálta 2016-ban.

A statisztika nem különbözteti meg a cseresznye- és a meggykonzervet, hanem együtt kezeli azokat. A közösség belső piacán a legnagyobb cseresznye- és meggykonzervexportőr Magyarország, importőr pedig Németország.

Az EU cseresznye- és meggykonzerv-külkereskedelmi egyenlege negatív volt 2016-ban, a behozatal 9 százalékkal 11,2 ezer tonnára, a kivitel 2 százalékkal 9,8 ezer tonnára csökkent az előző évihez képest. Az unió legjelentősebb meggykonzervexportőre a harmadik országok felé Magyarország. Az Európai Unió fő exportpiacai Oroszország, az USA, Ausztrália, Mongólia, Svájc és Izrael.

Magyarország

A meggy termőterülete közel 13 ezer hektár, amivel a második legnagyobb területű gyümölcskultúra Magyarországon. Idén az előző évinél kevesebb, 55-60 ezer tonna meggyet takaríthatnak be, a termés csökkenését az okozza, hogy az áprilisi hűvös, csapadékos időjárás kedvezőtlenül hatott a virágzásra és a megporzásra. Emellett a szaktárca tájékoztatása szerint idén a fagykárok is jelentősek voltak.

A meggy alapvetően feldolgozóipari alapanyag, de a frissen, nyersen történő fogyasztás növelésében még nagyok a lehetőségek. A korábbi évek kedvező tapasztalatait követően az idén is ingyenes meggykóstolót tartottak a magyar termelők, hogy népszerűsítsék a gyümölcs fogyasztását és tudatosítsák az emberekben annak jótékony hatásait.

A világ legnagyobb frissmeggyexportőre Magyarország. A friss termék külkereskedelmének 3,77 milliárd forintos aktívuma 2016-ban romlott az egy évvel korábbihoz képest. Az export értéke (3,91 milliárd forint) 11 százalékkal maradt el 2016-ban az előző évitől, ugyanekkor az import értéke (143 millió forint) 59 százalékkal nőtt. Az egyenleg a volument tekintve is pozitív, a frissmeggy külkereskedelmi többlete 18,7 ezer tonna volt 2016-ban.

Magyarország 19,9 ezer tonna friss meggyet exportált, illetve 1234 tonnát importált 2016-ban. A magyarországi friss meggy legnagyobb célpiaca Németország (9,1 ezer tonna) és Ausztria (3 ezer tonna) volt. Az oroszországi embargó miatt megszűnt a korábbi években egyik legnagyobbnak számító felvevőpiacunk, ahová 3,3-5,8 ezer tonna meggyet szállítottunk.

Magyarország fagyasztott meggyből is nettó exportőr. A fagyasztott termék külkereskedelmének 1,03 milliárd forintos aktívuma 2016-ban 25 százalékkal volt rosszabb az egy évvel korábbinál, az export értéke ugyanis 13 százalékkal elmaradt (1,3 milliárd forint) 2016-ban az egy évvel korábbitól, ugyanakkor az import értéke (275 millió forint) 120 százalékkal nőtt.

Az egyenleg a volument tekintve is pozitív, a fagyasztott termék külkereskedelmi többlete 4,66 ezer tonna volt 2016-ban, ami 19 százalékos romlást jelent az egy évvel korábbihoz képest. Magyarország 5,5 ezer tonna fagyasztott meggyet exportált, illetve 925 tonnát importált 2016-ban. A kivitel döntő hányada Németországba és Lengyelországba került.

Magyarország cseresznye- és meggykonzervből nettó exportőr volt a vizsgált időszakban: a külkereskedelem 10,1 milliárd forintos aktívuma 2016-ban 26 százalékkal volt rosszabb, mint egy évvel korábban. Az export értéke 15 százalékkal elmaradt (10,63 milliárd forint), ezzel szemben az import értéke (433 millió forint) 24 százalékkal haladta meg 2016-ban az egy évvel korábbi értéket.

A Budapesti Nagybani Piacon a korai meggyfajták a 22. héten jelentek meg 625 forint/kilogramm termelői áron. A meggy termelői ára átlagosan 17 százalékkal volt alacsonyabb a 22–26. héten (440 forint/kilogramm) az elmúlt év azonos időszakának átlagárához képest.

A budapesti fogyasztói piacokon a 22. héten 600–800 forint/kilogramm közötti áron jelent meg a magyarországi meggy. A kínálat bővülésével a 26. hétre 400–500 forint/kilogrammra csökkent a meggy fogyasztói ára.

A megfigyelt üzletláncokban a 24. héten megjelenő belföldi meggy fogyasztói ára 600 forint/kilogrammról 449 forint/kilogrammra csökkent a 26. héten.

Teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum