2017. július 28.

AKI - A világ legnagyobb búzatermelője és -exportőre az Európai Unió, 2017. július

Az USA agrárminisztériumának (USDA) legfrissebb, júliusi prognózisa szerint az egy évvel korábbi rekordtól 2 százalékkal kevesebb, 738 millió tonna globális búzatermés várható a 2017/2018. gazdasági évben. Noha ez a volumen 2 millió tonnával kevesebb a júniusban vártnál, az USDA elemzői továbbra is úgy vélik, hogy a termelés kissé felülmúlhatja a szezon globális felhasználását. 

Ebben az esetben a készletek 261 millió tonnával újabb rekordot érhetnek el. Megjegyzendő ugyanakkor, hogy ezek a számok még számottevően módosulhatnak a szezon során, tekintettel arra, hogy az északi féltekén épphogy kezdetét vette az aratás.

A világ elsőszámú búzatermelőjeként és -exportőreként számon tartott Európai Unióban a Tallage francia piacelemző vállalat szerint összesen 140,7 millió tonna búzát takaríthatnak be a gazdák a következő hetekben. Ez a mennyiség ugyan 3,5 százalékkal meghaladná az egy évvel korábbi gyenge eredményt, a néhány hónappal ezelőtti várakozásokat viszont alulmúlja. Egyre jobban körvonalazódik ugyanis a nyugat-európai tagországokban tapasztalt tartós csapadékhiány és szélsőségesen meleg időjárás, valamint a kontinens középső részén tapasztalt áprilisi lehűlés termésre gyakorolt hatása. Franciaországban a hozamok javulása révén 36 millió tonnára nőhet a búza termése az idén. Ez figyelemreméltó javulás az előző, gyenge termésű szezonhoz képest – amikor alig 28 millió tonna búzát takarítottak be a termelők–, azonban elmarad a korábbi várakozásoktól.

Spanyolországban az aszályos időjárás miatt a hektáronkénti átlaghozam 38 százalékkal 2,4 tonnáig is gyengülhet, így az egy évvel korábbihoz képest 38 százalékkal kevesebb, mindössze 4,3 millió tonna búza teremhet. Romániában és Bulgáriában 6-12 százalékkal 7,8 és 5,5 millió tonnára csökkenhet a kibocsátás a kisebb átlagtermés és a terület csökkenése miatt. Magyarországon a Földművelésügyi Minisztérium (FM) tájékoztatása alapján 2017. július 10-ig a 958 ezer hektárra előirányzott terület 24 százalékáról 1,2 millió tonna búza került a tárolókba. Az előrejelzések szerint összesen 5 millió tonna lehet az idei hazai búzatermés, szemben a 2016. évi 5,6 millió tonnával.

Az USA-ban jól halad az őszi búza aratása – a terület 67 százalékáról került le a termés 2017. július 9-ig (USDA) –, a tavaszibúza-állományok állapota azonban tovább romlott, így az előrejelzések sem optimisták. Úgy tűnik, a nyár eleji szárazság és hőhullám maradandó károsodást okozott az állományokban, és csupán a növényzet 35 százaléka kapott jó/kiváló minősítést július 9-én, míg egy évvel korábban 70 százalékos volt ez az arány. A hozam gyengülése mellett a múlt évinél 10 százalékkal kisebb vetésterület (18,5 millió hektár) is hozzájárul ahhoz, hogy a betakarítás végén a tavalyinál 24 százalékkal kevesebb, alig 48 millió tonna búza (őszi és tavaszi) kerülhet a tárolókba. A világ vezető búzaexportőr országai közül Oroszországban a tavalyihoz hasonló volumen, 72 millió tonna lehet a 2017. évi búzatermés az USDA szakértői szerint. Ukrajnában a termelés csökkenése várható, 24 millió tonna (–10 százalék) termény kerülhet a tárolókba.

A tőzsdei jegyzések emelkedő trendje – amit elsősorban az USA-ban a tavaszi búza terméskilátásainak romlása támogatott – a fizikai piacra is begyűrűzött július elején. Minneapolisban a piros keményszemű tavaszi búza (HRS) ára a május eleji 194 dollár (USD)/tonnáról július elejéig 297 dollár/tonnára nőtt. Az elemzők szerint az USA-ban ebben az évben is alacsony lesz a piros keményszemű őszi búza (HRW) fehérjetartalma, ami segítette a termény kikötői árának emelkedését.

Az októberi őszibúza-szállítmányok ára 30 dollárral 244 dollár/tonnára (FOB Gulf) nőtt június eleje és július eleje között. A termény franciaországi ára (októberi szállítás) 20 dollárral 210 dollár/tonnára, a németországi (12,5 százalékos fehérjetartalom) 15 dollárral 212 dollár/tonnára emelkedett ezalatt. Hasonló mértékben nőtt az Oroszországban és a Romániában megtermelt őszi búza kikötői ára 200 és 195 dollár/tonnára (FOB). Magyarországon átlagosan 42 ezer forint/tonna körül mozgott az étkezési búza, 41 ezer forint/tonna körül a takarmánybúza áfa és szállítási költség nélküli termelői ára július első hetében.

A chicagói árutőzsdén (CME/CBOT) a június végi rali után 190-195 dollár/tonna szinten stabilizálódott a búza legközelebbi lejáratra szóló jegyzése július első felében. A párizsi árutőzsdén (Euronext/MATIF) a termény fronthavi jegyzése 180 euró/tonna környékén hullámzott ugyanekkor.

Magyarországon, a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) árupiaci szekciójában július elején sem érkezett vételi vagy eladási ajánlat a malmi és a takarmánybúzára, így a kereskedésük szünetelt.

Teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum