2017. július 7.

AKI - A marhahústermelés mintegy 8 millió tonna lehet az Európai Unióban az idei évben, 2017. június

Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezetének (FAO) júniusban megjelent rövid távú előrevetítése szerint a világ marhahústermelése 1,284 millió tonnával 69,5 millió tonnára emelkedhet az idén a 2016. évihez képest. 

Noha a jelentős szarvasmarhatartó országok közül Ausztráliában és Oroszországban a marhahústermelés csökkenése várható, ezt kompenzálja az USA, Brazília, Argentína, Kína és az Európai Unió termelésének bővülése. Az Egyesült Államokban nőhet a vágásszám, valamint az év második felében nagyobb vágósúlyban kerülhetnek az állatok a vágóhidakra. Brazíliában a marhahús iránti nagy világpiaci kereslet miatt növelik a vágóállat-kínálatot, miközben a belső fogyasztás visszafogott marad. Ausztráliában a szarvasmarhatartók az állomány felszaporítására összpontosítanak 2017-ben, ami kisebb vágómarha-kínálatot eredményez.

A marhahús globális kereskedelme 0,8 százalékkal élénkülhet az idei esztendőben az egy évvel korábbihoz viszonyítva. Kína marhahúsimportja jelentős mértékben (+12 százalék) nőhet, és csaknem eléri az 1,6 millió tonnát az idén, köszönhetően a kínai fogyasztók marhahús iránti erős keresletének.

Az Amerikai Egyesült Államok agrárminisztériumának (USDA) adatai szerint az Egyesült Államok marhahús-kibocsátása 5 százalékkal nőtt, míg borjúhústermelése 2 százalékkal csökkent 2017 első öt hónapjában a 2016. január–májusihoz viszonyítva. A legfrissebb vágási adatok szerint 7 százalékkal emelkedett a szarvasmarhák vágása, ugyanakkor a vágóhídra kerülő szarvasmarhák élősúlya 1 százalékkal csökkent. Az USDA adatai szerint az Egyesült Államokban a bika ára nem változott számottevően, 4,91 dollár (USD)/kilogramm hasított hideg súly volt 2017 májusában, ami 5,6 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban.

A FAO projekciója szerint az USA marhahústermelése 5 százalékkal 12,1 millió tonnára növekedhet 2017-ben az előző évihez képest. A marhahúsimport 11 százalékkal 1,08 millió tonnára eshet, míg az export 6,5 százalékkal 1,23 millió tonnára emelkedhet.

Brazíliában a szarvasmarha ára brazil reálban kifejezve 12 százalékkal csökkent 2017 májusában az előző év azonos hónapjának átlagárához képest. A brazil marhahúsexportőrök szövetségének (Abiec) adatai szerint a dél-amerikai ország marhahúskivitele 530,8 ezer tonna volt 2017 első öt hónapjában, 10 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz képest. Ezalatt a legtöbb friss brazil marhahúst (79 ezer tonna) Kína vásárolta, majd Hongkong (76 ezer tonna) és Oroszország (59 ezer tonna) következett a sorban. Brazília marhahúsexportjának értéke 6 százalékkal mérséklődött az idei év első öt hónapjában 2016 hasonló időszakához viszonyítva. A FAO szerint a dél-amerikai ország marhahústermelése várhatóan 2,3 százalékkal 9,5 millió tonnára nő az idén a 2016. évi mennyiséghez képest, és marhahúskivitele alig 1 százalékkal emelkedve 1,6 millió tonna körül alakulhat.

A földművelésügyi, állattenyésztési és halászati minisztérium (Minagri) adatai szerint Argentínában a szarvasmarha ára argentin pezóban kifejezve 8 százalékkal emelkedett 2017 májusában az előző év hasonló időszakához viszonyítva. A marhahústermelés 3,5 százalékkal 1,15 millió tonnára nőtt 2017 első öt hónapjában. A nemzetközi piacon értékesített marhahús mennyisége 20,6 százalékkal 111 ezer tonnára nőtt, és a belső fogyasztás több mint 2 százalékkal 1,04 millió tonnára emelkedett a vizsgált összehasonlításban. A FAO szakértői Argentína marhahústermelésének bővülését (2,8 millió tonnára) várják 2017-ben, emellett az export 12 százalékkal 262 ezer tonnára emelkedhet.

Európai Unió

Az Európai Bizottság adatai szerint a közösség 238 ezer tonna élő szarvasmarhát és marhahúst értékesített a nemzetközi piacon 2017 első négy hónapjában, 17 százalékkal többet, mint az előző év azonos időszakában. A legnagyobb piacok Hongkong (11 százalék részesedés), Izrael (7 százalék) és Libanon (6 százalék) voltak. A Hongkongba szállított mennyiség 58 százalékkal, az Izraelbe kerülő 20 százalékkal, a Libanonba eladott marhahús volumene 6 százalékkal nőtt.

Az unió élőmarha- és marhahúsimportja 6 százalékkal 102 ezer tonnára csökkent 2017. január–áprilisban a 2016 azonos időszakában beszállított mennyiséghez képest. A behozatal 35 százaléka Brazíliából, 20-20 százaléka Argentínából és Uruguayból származott. Brazíliából 29 százalékkal kevesebb, míg Argentínából 49 százalékkal, Uruguayból pedig 27 százalékkal több marhahús érkezett a megfigyelt periódusban.

Az Európai Unióban a fiatal bika „R3” kereskedelmi osztály vágóhídi belépési ára 3,71 euró/kilogramm hasított hideg súly volt 2017 májusában, 3 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest. A tehén „O3” ára 8 százalékkal, az üsző „R3” ára 3 százalékkal emelkedett a vizsgált időszakban.

A FAO projekciója alapján az EU marhahústermelése 7,8 millió tonna (+1,2 százalék) körül alakulhat az idén. A közösség marhahúskivitele 5 százalékkal 312 ezer tonnára, az import 335 ezer tonnára (+2,8 százalék) emelkedhet 2017-ben az előző évi mennyiséghez képest.

Magyarország

A KSH adatai alapján Magyarország élőmarhaexportja 30 százalékkal 6,6 ezer tonnára csökkent 2017 január–márciusában a 2016. január–márciusihoz képest. A legtöbb szarvasmarhát Ausztriába szállítottuk, ahova több mint 2 százalékkal emelkedett a kivitel. A Törökországba szállított mennyiség 83 százalékkal esett, míg Horvátországba csaknem a kétszeresére bővült az export.

Magyarország élőmarhaimportja 16 százalékkal 3,4 ezer tonnára nőtt 2017 első három hónapjában a 2016. január–márciusban beszállított mennyiséghez képest. Az élő szarvasmarha fele Németországból, Hollandiából és Lettországból származott. Magyarország marhahúsexportjának mennyisége 5 százalékkal, értéke 11 százalékkal emelkedett a vizsgált időszakban. A marhahúsimport volumene és értéke egyaránt 10 százalékkal nőtt.

Magyarországon a fiatal bika termelői ára 782 forint/kilogramm hasított meleg súly volt 2017 májusában, 3,4 százalékkal nőtt az előző év azonos hónapjának átlagárához viszonyítva. A vágótehén ára 2,3 százalékkal, a vágóüszőé 27,7 százalékkal emelkedett ugyanekkor. A KSH adatai szerint a marharostélyos fogyasztói ára csaknem 3 százalékkal nőtt 2017 májusában az egy évvel korábbihoz képest.

Teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum