2017. július 25.

AKI - A friss kajszibarack nettó termelői ára Olaszországban a legalacsonyabb, 2017. július

Az EU tagországaiban átlagosan 68-70 ezer hektárról 680-700 ezer tonna kajszit takarítanak be évente.

Az Europêch jelentése szerint az unió négy vezető kajszitermelő tagországában (Olaszország, Franciaország, Spanyolország, Görögország) várhatóan 17 százalékkal több, 572 ezer tonna kajszi terem 2017-ben, összehasonlítva a gyenge termésű 2016. évvel.

Olaszországban 20 százalékkal 241,7 ezer tonnára nőhet a betakarított kajszi mennyisége. Az elmúlt évben az olasz export (amely elsősorban május és június hónapokra koncentrálódik) 97 százaléka az EU-ba került, ezen belül a Németországba irányuló kivitel 42 százalékot tett ki. A harmadik országokba irányuló kivitel döntő hányada Svájcba került.

Franciaországban a mezőgazdasági minisztérium júliusi 10-ei jelentésében 145,1 ezer tonna termést prognosztizált 2017-re, ami 28 százalékos növekedést jelentene a 2016. évihez, ugyanakkor 3 százalékos elmaradást a 2012–2016. évek átlagához viszonyítva.

Görögországban az idén 41 százalékos bővülést, 77 ezer tonna kajszi betakarítását vetítették előre a szakértők.

Spanyolországban a kajszi termése 17 százalékkal 102 ezer tonnára csökkenhet 2017-ben. Ez a mennyiség 13 százalékkal lenne több, mint a 2011–2015. évek átlaga.

Az EU belső piacán a legnagyobb frisskajsziexportőr Spanyolország és Franciaország, a legnagyobb frisskajsziimportőr Németország. Az unió frisskajszi-külkereskedelmi egyenlege pozitív. A kivitel 30 százalékkal 12,3 ezer tonnára csökkent, míg a behozatal 39 százalékkal 9,2 ezer tonnára nőtt 2016-ban az egy esztendővel korábbihoz képest. Oroszország a világ második legnagyobb kajsziimportőre volt 2016-ban, ugyanakkor az embargó miatt ez a piac nem érhető el közvetlenül sem az unió, sem Törökország számára. Így Oroszország fő beszállítója Üzbegisztán lett 2016-ban.

A közösség harmadik országokból történő behozatala sem mennyiségben (8 ezer tonna körül), sem arányát tekintve nem számottevő. Törökországból 43 százalékkal 5,6 ezer tonnára, a Dél-afrikai Köztársaságból 28 százalékkal 1,8 ezer tonnára nőtt a behozatal 2016-ban.

Az Európai Bizottság adatai szerint a kajszi nettó termelői ára lényegesen alacsonyabb (93 eurócent/kilogramm) volt 2017 júniusában, mint az előző esztendő azonos időszakában. A kajszi nettó termelői ára Olaszországban volt a legalacsonyabb (64 eurócent/kilogramm) és Franciaországban a legmagasabb (1,49 euró/kilogramm).

Magyarország

Magyarországon a kajszi termése 10–27 ezer tonna között mozgott az elmúlt öt évben. A kajszi a kiemelt nemzeti értéktárban szereplő gyümölcs, emellett uniós földrajzi védelemmel is rendelkezik.
A kajszi idei szezonja korábban kezdődött és vélhetően hamarabb fejeződik be a szokásosnál. Ehhez hozzájárul, hogy a hosszas nyári forróság után az elmúlt hetek erős esőzései, viharai országszerte jelentős károkat okoztak. Emellett a fitoplazma betegség miatti fapusztulás is gondot okozott a kajszibarack-ültetvényeken.

Magyarország nettó exportőr a friss kajszi tekintetében, a fő felvevőpiacok Ausztria és Németország voltak az elmúlt években. Az idei év első négy hónapjában a kajszi behozatala 94,8 tonnáról 4,5 tonnára esett az egy esztendővel korábbihoz képest.

A Budapesti Nagybani Piac kínálatában a belföldi szezont megelőző hetekben olaszországi és spanyolországi kajszi szerepelt. Az importkajszit a 18. héten történő piacra lépésekor magas (1650 forint/kilogramm) áron kínálták és még jelen van a kínálatban, szemben az előző évvel, amikor a 25. héttől már a belföldi termék kiszorította az importot.

A belföldi kajszi a 23. héten jelent meg a piacon 750 forint/kilogramm termelői áron, és a termelői ára közel hasonló (514 forint/kilogramm) a 23–28. héten az elmúlt év azonos időszakának átlagárához viszonyítva.

A budapesti fogyasztói piacokon a 24. héten 550-700 forint/kilogramm áron jelent meg a magyarországi kajszi, amelynek ára a kínálat bővülésével a 28. hétre 400 forint/kilogrammra mérséklődött.

A megfigyelt üzletláncokban a spanyolországi és az olaszországi kajszi a 22. héttől folyamatosan kapható. A hazai termék a 24. héten jelent meg 999 forint/kilogramm áron.

A németországi és a bécsi nagybani piacokon is értékesítettek Magyarországról származó kajszit. Németország nagybani piacain a belföldi kajszit 3,95 euró/kilogramm, a spanyolországit 1,7 euró/kilogramm, a törökországit 2,93 euró/kilogramm, az olaszországit 1,5 euró/kilogramm, a franciaországit 1,5-2,1 euró/kilogramm, a magyarországit 1,36 euró/kilogramm áron kínálták 2016 28. hetén. A bécsi nagybani piacon a magyarországi kajszit 1,2-3 euró/kilogramm, az olaszországit 1-2 euró/kilogramm, a spanyolországit 1,2 euró/kilogramm, a franciát 1,32,5 euró/kilogramm, az ausztriait 2 euró/kilogramm közötti áron értékesítették a 28. héten.

Teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum