2017. július 21.

AKI - Az élősertés-kivitel 11 százalékkal nőtt Magyarországon, 2017. július

Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezetének (FAO) júniusban megjelent rövid távú előrevetítése szerint a világ sertéshústermelése 877 ezer tonnával 114,68 millió tonnára csökkenhet az idén a 2016. évihez képest. 

A világtermelés 43 százalékát adó Kína sertéshús-kibocsátása csaknem 4 százalékkal 49,8 millió tonnára mérséklődhet 2017-ben, mivel a környezetvédelmi előírások miatt a nagyvárosok környezetében lévő sertéstelepeket vagy bezárják vagy áttelepítik.

Ugyanakkor néhány nagyobb sertéstartó ország (USA, Brazília és Vietnam) sertéshústermelésének emelkedése várható.

Az erős nemzetközi kereslet ellenére az Európai Unió sertéshústermelése előreláthatóan nem változik számottevően.

A sertéshús globális kereskedelme 4 százalékkal élénkülhet az idei esztendőben az egy évvel korábbihoz viszonyítva. Kína sertéshúsimportja jelentős mértékben (+12 százalék) nőhet, elérheti a 2,9 millió tonnát az idén.

Az Amerikai Egyesült Államok agrárminisztériumának (USDA) adatai szerint az USA sertéshústermelése 3 százalékkal volt magasabb 2017 január–májusában a 2016. január–májusihoz képest. A vágások száma 3 százalékkal nőtt, míg a vágóhidakra kerülő sertések élősúlya nem változott számottevően a megfigyelt időszakban. Az USDA adatai alapján az Egyesült Államokban a sertés ára 1,53 dollár (USD)/kilogramm hasított hideg súly volt 2017 májusában, ez csaknem 8 százalékos csökkenést jelentett az egy évvel korábbihoz képest.

A FAO projekciója szerint az USA sertéshústermelése 5 százalékkal 11,8 millió tonnára nőhet 2017-ben az előző évihez képest. A sertéshúsimport 4 százalékkal 575 ezer tonnára mérséklődhet, míg az export 8 százalékkal 2,5 millió tonnára emelkedhet.

Brazíliában a sertés ára (5,57 brazil reál/kilogramm hasított hideg súly) 9 százalékkal volt alacsonyabb 2017 hatodik hónapjában, mint az előző esztendő azonos hónapjában. A brazíliai sertés- és baromfitenyésztők szövetségének (ABPA) adatai szerint Brazília sertéshúskivitele 1,3 százalékkal 54 ezer tonnára emelkedett 2017 júniusában a 2016. júniusihoz képest, a nemzetközi piacon értékesített sertéshús értéke pedig 25 százalékkal volt magasabb. A dél-amerikai ország Oroszországba, Uruguayba, Argentínába és Angolába szállított több sertéshúst. A FAO szerint Brazília sertéshústermelése várhatóan 3 százalékkal 3,8 millió tonnára nő az idén a 2016. évi mennyiséghez képest, sertéshúskivitele pedig több mint 10 százalékkal emelkedve 1 millió tonna körül alakulhat.

Európai Unió

Az Európai Bizottság adatai szerint az Európai Unió 3 százalékkal kevesebb sertéshúst (1,3 millió tonna) értékesített a nemzetközi piacon 2017 január–áprilisában, mint egy évvel korábban. Az export 38 százaléka Kínába irányult, ahova az egy évvel korábbinál 17 százalékkal kevesebb, 488 ezer tonna uniós sertéshús került az első négy hónapban. További nagy célpiacok Japán (138 ezer tonna) és Hongkong (121 ezer tonna) voltak, mindkét országba emelkedett a kivitel, 9, illetve 1 százalékkal. A közösség sertéshúsimportja (11,4 ezer tonna) 9 százalékkal nőtt a vizsgált időszakban, a behozatal 64 százaléka Svájcból származott.

Az Európai Unióban az „E” kereskedelmi osztályba tartozó sertés vágóhídi belépési ára 1,77 euró/kilogramm hasított hideg súly volt 2017 júniusában, 17 százalékkal emelkedett egy év alatt.
A lipcsei árutőzsdén a sertés júliusi, augusztusi és szeptemberi határidőre szóló jegyzése stagnált 2017 27. hetének végén az egy héttel korábbihoz viszonyítva.

Az uniós sertéspiac szempontjából meghatározó vállalatok és vágóhidak többsége nem változtatott számottevően a sertések átvételi árán 2017 27. hetében az előző hetihez viszonyítva. A sertésárak átlagosan 10 százalékkal voltak magasabbak az előző év azonos hetének átlagárához képest. A németországi szerződéses ár és a Tönnies felvásárlási ára egyaránt 1,81 euró/kilogramm hasított súly volt a megfigyelt héten. A West Fleisch 1,79, a Vion 1,82, a Danish Crown és a Tican 1,56 euró/kilogramm hasított súly áron vásárolta a sertéseket a 27. héten. A németországi vágóhidak árai csaknem 3 százalékkal csökkentek a 28. héten az előző hetihez viszonyítva.

A FAO projekciója alapján az EU sertéshústermelése 23,3 millió tonna körül alakulhat az idén, nem változik jelentősen az előző évihez képest. A közösség sertéshúskivitele 3,1 millió tonna lehet 2017-ben, hasonlóan az egy évvel korábbihoz.

Magyarország

A KSH adatai szerint Magyarország élősertés-kivitele 11 százalékkal nőtt 2017 január–áprilisában az egy évvel korábban külpiacon eladott mennyiséghez viszonyítva. Legfőbb partnereink Románia, Szlovákia, Ausztria és Horvátország voltak. Románia 15 százalékkal, Ausztria 10 százalékkal kevesebb, míg Szlovákia 93 százalékkal több sertést vásárolt Magyarországtól. Horvátországba csaknem a háromszorosára bővült a kiszállítás. Az élősertés-behozatal 5 százalékkal nőtt a megfigyelt időszakban, a legnagyobb beszállítók Szlovákia és Németország voltak. A Szlovákiából vásárolt sertések mennyisége 11 százalékkal csökkent, míg a Németországból származóké 63 százalékkal nőtt.

A nemzetközi piacon értékesített sertéshús mennyisége 17 százalékkal, értéke pedig 35 százalékkal emelkedett 2017 első négy hónapjában a 2016. január–áprilisihoz képest. A legtöbb sertéshúst Romániába, Kínába és Japánba szállítottuk. A Romániába (+56 százalék), a Kínába (+3 százalék) és a Japánba (+8 százalék) irányuló export emelkedett. A sertéshúsimport volumene 15 százalékkal, értéke 37 százalékkal nőtt. A sertéshús 54 százaléka Németországból, Spanyolországból és Lengyelországból származott. Magyarország élő sertésből és sertéshúsból nettó importőr volt a vizsgált periódusban.

A hazai termelésű vágósertés termelői ára áfa és szállítási költség nélkül 559 forint/kilogramm hasított meleg súly volt 2017 júniusában, ami 18 százalékos emelkedést jelentett az egy évvel korábbi átlagárhoz képest. Az AKI PÁIR adatai szerint a darabolt sertéshús (karaj, tarja, comb) feldolgozói értékesítési ára 10 százalékkal volt magasabb 2017 júniusában, mint 2016 azonos hónapjában. A KSH adatai szerint a rövidkaraj fogyasztói ára 10 százalékkal, a sertéscombé 15 százalékkal nőtt a megfigyelt időszakban.

Teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum