2017. június 7.

AKI - A spanyol szamóca értékesítése 20 százalékkal csökkent az Európai Unióban, 2017. május

Spanyolországban a legnagyobb szamócatermelő régió Huelvában a szamóca termőterülete 2014 óta csökkenő tendenciát mutat, jelenleg 5400 hektárra tehető, helyette azonban az áfonya és a málna területe nőtt. 

Spanyolország az idei év első két hónapjában 20 százalékkal kevesebb (43,1 ezer tonna) friss szamócát értékesített az EU belső piacán, mint 2016 azonos hónapjaiban.

Németország az elmúlt években az unió harmadik legnagyobb szamócatermelőjévé lépett elő, ahol 2016-ban 12,3 ezer hektáron 119,4 ezer tonna szamóca termett.

Előrejelzések szerint Franciaországban a szamócaültetvények területe 1 százalékkal 3770 hektárra bővült 2017-ben. A termés várhatóan 3 százalékkal 61,6 ezer tonnára emelkedik az idén.

Olaszországban szakértők szerint tovább nőtt a szamóca termőterülete és rekordszintet ért el. A kivitel 2016-ban 6 százalékkal 14,4 ezer tonnára nőtt a 2015. évihez képest, ugyanakkor messze elmaradt a 2010 és 2012 közötti időszakra jellemző 18 ezer tonna körüli értéktől.

Az Európai Bizottság adatai szerint a közösségben a szamóca átlagos nettó termelői ára (3,68 euró/kilogramm) áprilisban lényegesen magasabb volt, mint az előző év azonos időszakában (2,70 euró/kilogramm).

Belgiumban volt a legmagasabb (4,81 euró/kilogramm), míg Olaszországban a legalacsonyabb (2,37 euró/kilogramm) az ár.

Az EU évente 35-40 ezer tonna szamócát importál a harmadik országokból. A legnagyobb mennyiségben Marokkóból érkezik szamóca, illetve lényegesen kisebb volumenben megjelenik az Egyiptomból, a Törökországból és az USA-ból származó szamóca is. Az idei év első két hónapjában a harmadik országokból 30 százalékkal 13,5 ezer tonnára nőtt a behozatal az előző év azonos időszakához képest, ezen belül Marokkóból hasonló mennyiség, 8,8 ezer tonna érkezett, ugyanakkor Egyiptomból 1,4 ezer tonna helyett 4,3 ezer tonna.

Magyarország

A KSH adatai szerint Magyarországon 700-800 hektáron foglalkoznak szamócával, a termés 5 és 6,3 ezer tonna között mozgott az elmúlt években. Az idei évben a szokatlan áprilisi hideg és a havazás okozott károkat a szamócaföldeken. A hajtatott, fólia alatt termesztett szamóca esetében jelentősebb mennyiségi és minőségi
probléma nem lépett fel, ugyanakkor a szabadföldi ültetvényeken a hideg miatt kisebb termésre lehet számítani.

A KSH adatai szerint Magyarország szamóca-külkereskedelmi egyenlege negatív. A behozatal 30 százalékkal 3340 tonnára nőtt 2016-ban az előző évihez képest.

A szamóca 45 százaléka Spanyolországból érkezett. A szamóca behozatala 20 százalékkal 285 tonnára csökkent 2017 első két hónapjában az előző év hasonló időszakában importált mennyiséghez viszonyítva. A beszállítások jelentős része a magyar szezon előtt, április–májusban realizálódik. Erre az időszakra még nem állnak rendelkezésre információk.

A magyarországi szamócatermés kis hányadát szállítják külpiacokra, a friss termék fele Ausztriába került az elmúlt évben. Magyarország szamócaexportja 31 százalékkal 33,2 tonnára nőtt 2016-ban az előző évihez képest.

A Budapesti Nagybani Piacon a görögországi szamóca az év elejétől jelen van a kínálatban, amely később kiegészült az olaszországi termékkel. Az importált szamócát a magyar termék megjelenéséig (14. hét) 47 százalékkal magasabb nagykereskedelmi áron (1563 forint/kilogramm) értékesítették, mint egy esztendővel korábban. A hazai felhozatal bővülésével az importszamóca mennyisége fokozatosan csökkent.

A hazai szamóca 2017-ben 3000 forint/kilogramm körüli termelői áron lépett a piacra a 14. héten a bőséges mennyiségben kínált görögországi (800 forint/kilogramm), olaszországi (650 forint/kilogramm) és spanyolországi (725 forint/kilogramm) gyümölcsök mellett.

A belföldi szamóca termelői ára a 14–20. hetek átlagában 23 százalékkal magasabb volt (1938 forint/kilogramm) az elmúlt év azonos időszakának átlagárához képest.

A budapesti fogyasztói piacokon a 16. héten átlagosan 2980 forint/kilogramm áron jelent meg a magyarországi szamóca, majd a belföldi kínálat bővülésével a 20. hétre 1380-1800 forint/kilogrammra csökkent a szamóca fogyasztói ára.

A bécsi nagybani piacon belföldi szamóca nem volt jelen a kínálatban 2017. június elején, ugyanakkor több országból származó importszamóca is megtalálható a kínálatban. A magyarországi szamócát 3,5–6,5 euró/kilogramm, az albániait 2,9–3,5 euró/kilogramm, az olaszországit 2–5 euró/kilogramm, a hollandiait 5,5 euró/kilogramm, a horvátországit 4 euró/kilogramm, a belgiumit 5,2–5,3 euró/kilogramm közötti áron kínálták.

Teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum