2017. június 21.

AKI - A legnagyobb zöldborsókonzerv-exportőr Magyarország 39 ezer tonnával az Európai Unióban, 2017. június

Az EU-ban a legnagyobb frisszöldborsó-exportőr Franciaország, a legnagyobb frisszöldborsó-importőr Belgium volt a belső piacon 2016-ban. Emellett az unió 28 ezer tonna friss zöldborsót szerzett be a harmadik országoktól az elmúlt évben. 

A közösség határain kívülről érkező áru elsősorban az Egyesült Királyságba és Hollandiába kerül. A harmadik országokba értékesített mennyiség ehhez képest kevesebb, 10,8 ezer tonna volt 2016-ban. A legnagyobb forgalmazó a harmadik országok felé Litvánia.

Az unió belső piacán a legnagyobb fagyasztottzöldborsó-exportőr Belgium (94 ezer tonna) volt 2016-ban, majd Franciaország (36 ezer tonna), Svédország (27 ezer tonna), Spanyolország (26 ezer tonna), Lengyelország (20 ezer tonna), Magyarország (16,9 ezer tonna) és az Egyesült Királyság (16,1 ezer tonna) következett a sorban. Belgium és Olaszország vásárolja a legtöbb fagyasztott zöldborsót a közösség piacán, évente 45-48 ezer tonnát. Az EU fagyasztottzöldborsó-külkereskedelmi egyenlege pozitív, a kivitel 16 százalékkal 100 ezer tonnára, a behozatal 11 százalékkal 12,3 ezer tonnára nőtt 2016-ban az előző évihez viszonyítva.

Az EU belső piacán a legnagyobb zöldborsókonzerv-exportőr Magyarország (38,8 ezer tonna) volt 2016-ban. A legnagyobb zöldborsókonzerv-importőr Németország, 29,6 ezer tonnát vásárolt a tagországoktól 2016-ban. Az unió zöldborsókonzerv-külkereskedelmi egyenlege pozitív volt, a kivitel 1 százalékkal 60,3 ezer tonnára, a behozatal 23 százalékkal 2,3 ezer tonnára nőtt 2016-ban az előző évihez viszonyítva. Az EU legnagyobb célpiaca, Oroszország felé 20 százalékkal 24,3 ezer tonnára bővült a kiszállított mennyiség a megfigyelt időszakban. A harmadik országok irányába Magyarország volt a közösség vezető kiszállítója.

Magyarország

A KSH adatai szerint Magyarországon a zöldségfélék közül – a csemegekukorica mellett – a zöldborsót termesztik a legnagyobb területen. Az elmúlt években átlagosan 12,8-16,9 ezer hektáron termesztettek zöldborsót és 67-95 ezer tonnát takarítottak be. A zöldborsó termése évről évre ingadozik, mivel rövid tenyészideje miatt rendkívül érzékeny a környezeti tényezők változására. A termésátlag 2013-ban 4,79 tonna, 2014-ben 5,0 tonna, 2015-ben 5,2 tonna volt hektáronként.

Megjegyezzük, hogy Franciaországban, valamint a Benelux államokban a termésátlag elérheti a 11-19 ezer tonna/hektárt. Az európainál alacsonyabb hozamok növelését az öntözött területek bővítésével, valamint jó fajtaválasztással lehetne megvalósítani. Az AKI Agrárstatisztikai Információs Osztálya által vizsgált gazdaságokban a zöldborsó területe a májusi állapot szerint 5 százalékkal 21,09 ezer hektárra nőtt 2017-ben.

A Budapesti Nagybani Piacon a zöldborsó termelői ára átlagosan 19 százalékkal magasabb (710 forint/kilogramm) volt 2017 19–22. hetén az előző év azonos időszakának átlagárához képest.

A zöldborsó elsősorban mint feldolgozóipari (konzerv- és hűtőipar) alapanyag jelentős. A zöldborsókonzerv-kivitel – a csemegekukorica-konzerv mellett – meghatározó eleme annak, hogy a zöldség- és gyümölcskészítmények külkereskedelmi egyenlege pozitív volt 2016-ban. A zöldborsókonzerv külkereskedelmi aktívuma 15,8 milliárd forintra emelkedett 2016-ban az előző évihez viszonyítva. A kivitelünk volumenben 15 százalékkal 65,3 ezer tonnára, értékben 10 százalékkal 16,2 milliárd forintra nőtt a megfigyelt időszakban. A zöldborsókonzerv döntő hányada Oroszországba, valamint ettől lényegesen elmaradva a Baltikumba, Franciaországba, Németországba és Olaszországba került az elmúlt évben.

Megjegyezzük, hogy az oroszországi embargó a zöldborsókonzervre nem vonatkozik, az Oroszországba irányuló kivitel teljes kiszállított mennyiségen belüli részaránya 27-ről 32 százalékra emelkedett 2016-ban az egy esztendővel korábbihoz képest. Oroszország az összes zöldborsókonzerv-importjának 61 százalékát szerezte be Magyarországtól az elmúlt évben. A zöldborsókonzerv-kivitel 3 százalékkal 12,2 ezer tonnára csökkent 2017 első negyedévében az előző év hasonló időszakához képest.

A fagyasztott zöldborsó külkereskedelmi aktívuma 13 százalékkal 3,85 milliárd forintra nőtt 2016-ban az előző évihez viszonyítva. A kivitelünk volumenben 18 százalékkal 20,7 ezer tonnára, értékben 18 százalékkal 4,77 milliárd forintra emelkedett ugyanekkor. A magyarországi fagyasztott zöldborsó legnagyobb felvásárlói Németország, Románia és Olaszország voltak. Az idei év első negyedévében a kivitel 7 százalékkal 4,92 ezer tonnára, a behozatal (elsősorban Szerbiából, Szlovákiából és Lengyelországból) 32 százalékkal 714,9 tonnára csökkent 2016 azonos időszakához viszonyítva.

A friss vagy hűtött zöldborsó külkereskedelmi aktívuma 80 százalékkal 48,3 millió forintra romlott 2016-ban az előző évihez képest. Ennek oka, hogy a behozatal értéke 120 százalékkal nőtt, míg a kivitelé 64 százalékkal esett. A magyarországi friss zöldborsó legnagyobb felvásárlója Olaszország volt tavaly. Az idei év első három hónapjában a kivitel 178 százalékkal 341 tonnára nőtt, ugyanakkor a behozatal 46 százalékkal 41,6 tonnára csökkent 2016 azonos időszakához viszonyítva.

Teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum