2017. június 6.

AKI - Az ömlesztett vaj értékesítési ára 20 százalékkal emelkedett Németországban, 2017. május

A nyerstej termelői ára Új-Zélandon 60 százalékkal, az Európai Unióban 21 százalékkal, az USA-ban 13 százalékkal nőtt 2017 márciusában az egy évvel korábbihoz képest. 

A világpiacon az ömlesztett vaj értékesítési ára (FOB Óceánia) 2017 19. hetén a 2017. 13. heti árnál 4 százalékkal alacsonyabb, míg a sovány tejporé ugyanebben az összehasonlításban 1 százalékkal, a cheddar sajté a 2017. 15. hetinél 6 százalékkal, a teljes tejporé a 2017. 11. hetinél 8 százalékkal magasabb volt. Kína sajtimportja 14 százalékkal, a sovány és a teljes tejporé egyaránt 4 százalékkal nőtt, míg a vaj és vajolajé 22 százalékkal csökkent 2017 első negyedévében az előző év hasonló időszakához viszonyítva.

Az Ausztrál Agrárgazdasági és Erőforrás-gazdálkodási Tudományok Hivatalának (ABARES) előrevetítése szerint Oroszország várhatóan 2018-tól már ismét visszatér a világpiacra és feloldja a 2017 decemberében az Ausztráliából, Kanadából, az Európai Unióból, Norvégiából és az Egyesült Államokból származó termékekre kivetett importtilalmat. A behozatal azonban várhatóan nem tér vissza azonnal az embargó előtti szintre, mivel 2015-ben és 2016-ban Oroszország gazdasága visszaesett és az orosz rubel leértékelődött az USA dollárral szemben. Az importtilalom 2014. augusztusi bevezetése előtt Oroszország volt a világ legnagyobb sajt- és vajimportőre, valamint ezekből a termékekből az EU legfontosabb kereskedelmi partnere. 

Oroszország vaj- és sajtimportja 37 százalékkal csökkent 2015-ben és csak enyhén emelkedett 2016-ban. Középtávon Oroszország várhatóan jelentős sajt- és vajimportőr marad, mivel a belső fogyasztás meghaladhatja a termelést. Oroszország tejterméktermelését korlátozhatja, hogy a tejiparban 2015-ben és 2016-ban kevesebb beruházás valósult meg, illetve a kormányzati támogatási programok megvalósítása továbbra is bizonytalan. A tejtermékek belpiaci fogyasztása várhatóan nő középtávon, mivel a jövedelmek mérsékelten emelkedhetnek 2022-ig.

Kína tejtermékimportja a termelés növekedésének lassulása és az élénkülő kereslet miatt várhatóan bővül 2017-ben és 2018-ban. A tejtermelés növekedésének lassulását az okozza, hogy a tejhasznú tehénállomány 2016-ban becslések szerint 5 százalékkal csökkent. Ezt a tejipar szerkezetátalakulása okozta, mivel az alacsonyabb árú importtermékek erős versenye miatt sok magas költséggel termelő gazdaság lépett ki a piacról. Középtávon Kína importkereslete tovább erősödhet, mivel a jövedelmek emelkednek és a kínai fogyasztók egyre inkább előnyben részesítik az Új-Zélandról, az EU-ból és az Ausztráliából származó termékeket a belföldivel szemben a magasabb minőség, valamint a szigorúbb élelmiszer-biztonsági előírások miatt.

Ez különösen igaz a csecsemőtápszerekre és a folyadéktej importjára, amely középtávon várhatóan erőteljesen bővül. A tejtermékek importja ugyanakkor lassabban nőhet az elmúlt öt évinél. Középtávon az importárak emelkedése élénkítheti a tejágazati beruházásokat, aminek következtében 2022-ig emelkedhet a tejtermelés.

A közel-keleti és az észak-afrikai országok importkereslete a jövedelmek és a népesség növekedése, valamint a belpiaci fogyasztás tejkínálatnál nagyobb mértékű bővülése miatt várhatóan tovább emelkedik 2022-ig. A tejtermelés növekedését várhatóan visszafogja a korlátozott víztartalék. Algéria, a régió legnagyobb tejporimportőre kivételt képez ez alól, ugyanis az algériai kormányzat számos módon támogatja a tejipar bővülését és csökkenti a tejtermékimporttól való függőséget. Ezen programok közé tartozik a takarmány importjának és termelésének támogatása, az állomány genetikai potenciáljának fejlesztése és a tejhozam növelése.

Európai Unió

A nyerstej azonnali (spot) piaci ára Olaszországban a 2017. 17–20. hét között 6 százalékkal, Hollandiában ugyanekkor 16 százalékkal nőtt. Hollandiában a nyerstej spot piaci ára áfa nélkül, szállítási költséggel 4,4 százalék zsírtartalomra vonatkozóan 36 euró/100 kilogramm volt május 17-én. Az olaszországi Veronában a nyerstej spot piaci ára május 15-én áfa nélkül, szállítási költséggel 36 euró/100 kilogramm, a Németországból és az Ausztriából származó 3,6 százalék zsírtartalmú nyerstejé 35 euró/100 kilogramm, a fölözötté 15,5 euró/100 kilogramm volt. 

Olaszországban, Lodi városában május 8-án a nyerstej spot piaci ára áfa nélkül, szállítási költséggel, 60 napos fizetési határidővel 34,25 euró/100 kilogramm, a 3,6 százalék zsírtartalmú, Franciaországból származó nyerstejé 33,5 euró/100 kilogramm, a Németországból származóé 34,5 euró/100 kilogramm, a fölözötté 12,5 euró/100 kilogramm volt.

A németországi Élelmiszer-gazdasági Kutató Központ (ife) havi rendszerességgel közzéteszi a nyerstej alapanyagértékét 4,0 százalék zsír- és 3,4 százalék fehérje-beltartalomra vonatkozóan. Az alapanyagérték tükrözi a nyerstej összetevőinek (zsír, fehérje) árát, amelyet a hannoveri és a kempteni árutőzsde vaj- és soványtejpor-jegyzései alapján határoznak meg. A zsírérték 82 százalékkal, a fehérjeérték 13 százalékkal nőtt, így az alapanyagérték 46 százalékkal volt magasabb 2017 áprilisában az előző év azonos hónapjához képest.

Németországban az ömlesztett vaj értékesítési ára 2017. 7–20. hét között 20 százalékkal, a sovány tejporé a 16–20. hét között 8 százalékkal emelkedett. A kempteni árutőzsdén a 25 kilogrammos kiszerelésű ömlesztett vaj értékesítési ára 485 euró/100 kilogramm, a 25 kilogrammos kiszerelésű zsákos, élelmezési célú (intervenciós minőségű) sovány tejporé 185 euró/100 kilogramm volt a 20. héten. Az ömlesztett vaj ára az intervenciós árszint 2,2-szerese, a sovány tejporé 6 százalékkal volt magasabb a vizsgált héten.

Az Európai Bizottság adatai szerint vajból továbbra sem érkezett intervenciós felajánlás. A vaj magántárolási készlete 2017. március végén 4250 tonna, a sovány tejporé 58 519 tonna, a sajté 12 348 tonna, a sovány tejpor intervenciós készlete 350 159 tonna volt. A Bizottságnak a 2016. október – 2017. március közötti időszakban sovány tejporból intervenciós, vajból magántárolási felvásárlása nem volt. Az Európai Bizottság a sovány tejpor magántárolását február végén lezárta, míg az intervenciós felvásárlást 2017. szeptember 30-áig nyitva tartja. A Bizottság folyamatosan figyeli a piacot és amennyiben szükséges, újranyithatja a magántárolás lehetőségét.

A legutóbbi nyolcadik, 2017. április 18-i pályázaton a sovány tejpor minimumára 138 euró/100 kilogramm, maximumára 163,26 euró/100 kilogramm volt. Az összesen felajánlott 240 tonnás mennyiségből nem került elfogadásra egyetlen tonna sem. A pályáztatás során egyedül az első fordulóban, 2016. december 13-án került 40 tonna értékesítésre, amelyből 20-20 tonnát Németország és az Egyesült Királyság vásárolt meg. A kilencedik, 2017. május 16-i tenderen összesen 21 942 tonna sovány tejpor állt rendelkezésre, amelyből csak tagországok vásárolhattak.

Németországban május első hetében közvetlenül a tejmennyiség-csökkentő program végét követően szezonálisan emelkedett a nyerstej felvásárlása. A program keretében azon tejtermelők kaptak támogatást, amelyek a 2017. február–április közötti három hónapos időszakban az előző évihez képest nem növelték tejtermelésüket. A Központi Tejpiaci Szolgálat gyorsjelentése szerint a 18. héten a tejfeldolgozók 1,1 százalékkal több nyerstejet vásároltak fel az előző hetinél. Az előző év azonos hetéhez képest az elmaradás 3,6 százalékra mérséklődött. Május második felében – a korábbi évek tendenciája alapján – a tejkínálat elérheti a szezonális csúcspontját. Franciaországban a 18. héten a tejmennyiség már szezonálisan csökkent és az előző évi szinttől 4 százalékkal maradt el.

Magyarország

Magyarországon a nyerstej országos termelői átlagára 92,34 forint/kilogramm volt 2017 áprilisában. A zsírtartalom 0,04 százalékpontos, a fehérjetartalom 0,02 százalékpontos csökkenése és az alapár 1 százalékos növekedése miatt a nyerstej átlagára 1 százalékkal emelkedett áprilisban a márciusihoz képest, és 31 százalékkal haladta meg az előző év azonos hónapjának átlagárát. A nyerstej felvásárlása a 2016. áprilisinál 5 százalékkal, az előző havinál 7 százalékkal volt kevesebb.

A nyerstej kiviteli ára 89,45 forint/kilogramm volt 2017 áprilisában, egy hónap alatt 6 százalékkal csökkent, az előző év áprilisit viszont 60 százalékkal haladta meg. A kiviteli ár 2017 áprilisában 2016 júliusa óta először volt alacsonyabb (3 százalékkal) a termelői átlagárnál. Az AKI PÁIR adatai szerint a nyerstej kiszállítása 16 százalékkal nőtt áprilisban az előző év azonos hónapjához viszonyítva, ezen belül a termelőké és a kereskedőké 26 százalékkal bővült, a feldolgozóké stagnált. A termelők és a kereskedők nyerstejkivitele kétszerese volt a feldolgozókénak a vizsgált hónapban.

Az AKI PÁIR adatai szerint a hazai előállítású, 1,5 százalék zsírtartalmú dobozos tartós tej feldolgozói értékesítési ára 28 százalékkal, a trappista sajté 20 százalékkal, a 2,8 százalékos zsírtartalmú zacskós tejé 20 százalékkal, a tehéntúróé és a tejfölé egyaránt 13 százalékkal, az adagolt vaj 12 százalékkal, a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos tartós és dobozos friss tejé egyaránt 11 százalékkal emelkedett 2017 áprilisában az előző év azonos hónapjához képest. 

A KSH adatai szerint a 2,8 százalék zsírtartalmú friss tej és a trappista sajt fogyasztói ára áfa nélkül egyaránt 9 százalékkal, az 1,5 százalék zsírtartalmú friss tejé 11 százalékkal nőtt ugyanebben az összehasonlításban. A 2,8 százalék zsírtartalmú friss tej áfa nélküli fogyasztói ára kisebb mértékben emelkedett, mint a feldolgozói értékesítési ára (+11 százalék), illetve mint a nyerstej termelői ára (+31 százalék), amihez a 2017 januárjától életbe lépő áfacsökkentés is hozzájárulhatott.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum