2017. május 22.

AKI - Spárgából 240-270 ezer tonna az éves termésmennyiség az Európai Unióban

Az Európai Unióban 240-270 ezer tonna körüli mennyiségben termeltek spárgát az elmúlt években. A legnagyobb termelők Németország, Spanyolország és Olaszország. Hollandiában friss fogyasztásra a fehér, Olaszországban a zöld spárgát kedvelik. 

Spanyolországban a fehér spárgát főleg konzerv formájában, a zöld spárgát frissen fogyasztják. Közép-Európában a fehér spárga a legkedveltebb lágy, enyhén aromás íze miatt. A zöld spárga íze nyersen fogyasztva kissé a zöldborsóra emlékeztet. A lila spárga felhasználása fehér rokonával egyező, ugyanakkor markánsabb az íze.

Az Európai Unió tagországai közül Németországban a legnagyobb az egy főre jutó spárgafogyasztás (1,5 kilogramm/év), ahol sokáig inkább a fehér spárgát kedvelték, az utóbbi években került előtérbe a zöld spárga. Az elmúlt években a spárga területe folyamatosan bővült, 2016-ban rekordszintet (22,27 ezer hektár) ért el, ami 120 ezer tonna spárga betakarítását tette lehetővé.

Az Európai Unióban a friss spárgát elsősorban a belső piacon értékesítik. A legnagyobb spárgaexportőrök Spanyolország, Hollandia és Görögország, amelyek együtt az export több mint 70 százalékát bonyolítják.

Spanyolország 19,9 ezerről 16,6 ezer tonnára mérsékelte kiszállításait a tagországok felé 2016-ban. A belső piaci kereskedelembe kerülő spárga legnagyobb vásárlói – volument tekintve – Németország (23,3 ezer tonna) és Franciaország (14 ezer tonna) voltak 2016-ban.

A közösség évente 35-36 ezer tonna spárgát importál a harmadik országoktól. A legnagyobb mennyiségben Peruból (2016-ban 30,1 ezer tonna) érkezett spárga, illetve lényegesen kisebb volumenben megjelent a Mexikóból (4,4 ezer tonna), az USA-ból, a Thaiföldről és a Marokkóból származó spárga is. A közösség határain kívülről érkező spárgát elsősorban az Egyesült Királyság, Spanyolország és Hollandia vásárolja.

Az Európai Bizottság adatai szerint a spárga átlagos nettó termelői ára (5,26 euró/kilogramm) márciusban alacsonyabb volt, mint az előző év azonos időszakában.

Franciaországban jelentették a legmagasabb (6,83 euró/kilogramm), míg Olaszországban a legalacsonyabb (4 euró/kilogramm) árat. A bécsi nagybani piacon a belföldi mellett több országból van jelen importspárga a kínálatban. A belföldi spárgát 8-10 euró/kilogramm, az olaszországit 3,5-5 euró/kilogramm, a spanyolországit 2,6-3,2 euró/kilogramm, a magyarországit 3,5-8 euró/kilogramm, a hollandiait 6,5 euró/kilogramm áron kínálták 2017. május elején.

Magyarország

A KSH adatai szerint Magyarországon 1-1,2 ezer hektárról 4-6,5 ezer tonna spárgát takarítottak be az elmúlt években. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara adatai szerint 2016-ban 1648 hektáron 6,3 ezer tonna spárga termett. A fehér spárgát elsősorban Csongrád, Bács-Kiskun és Tolna megyékben, míg a zöldet – az utóbbi időben – Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében termesztik nagyobb mennyiségben. A spárga hazai fogyasztása alacsony, ugyanakkor az exportpiacokra történő értékesítés meghatározó. A magyarországi spárga a nemzetközi piacon időben a spanyolországi után jelenik
meg.

A KSH adatai szerint a friss vagy hűtött spárga külkereskedelmi aktívuma 2,47 milliárd forintra nőtt 2016-ban az előző évihez viszonyítva. A hazai termés körülbelül 95 százaléka exportra kerül. Kivitelünk volumenben 2 százalékkal 2,71 ezer tonnára, értékben 15 százalékkal 2,53 milliárd forintra nőtt 2016-ban az egy esztendővel korábbihoz képest. A magyarországi spárga legnagyobb felvásárlói Szlovákia, Németország, Svájc és Ausztria voltak 2016-ban. Németország felé 9 százalékkal 588 tonnára nőtt az export a megfigyelt időszakban.

A Budapesti Nagybani Piacon az előző évihez képest az idén egy héttel korábban (14. héten) jelent meg a spárga, a fehér 1200 forint/kilogramm, a zöld 1400 forint/kilogramm termelői áron. A fehér spárgát átlagosan 27 százalékkal (950 forint/kilogramm), a zöld spárgát 25 százalékkal (1012 forint/kilogramm) magasabb termelői áron kínálták 2017 15–18. hetében az előző év azonos időszakához képest.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum