2017. május 25.

AKI - A sertések vágóhídi belépési átlagára 29 százalékkal emelkedett egy év alatt az Európai Unióban, 2017. május

Az Amerikai Egyesült Államok agrárminisztériumának (USDA) áprilisban megjelent elemzése szerint az USA sertéshústermelése 5 százalékkal emelkedhet 2017 második negyedévében a 2016. április és június között előállított mennyiséghez képest. 

A szakértők a kínálat bővülése miatt a hízósertés termelői árának 12-16 százalékos csökkenését prognosztizálják a vizsgált összehasonlításban. A belső fogyasztás csaknem 2 százalékkal emelkedhet és 5 százalékkal több sertéshúst értékesíthetnek a nemzetközi piacon az egy évvel korábbinál. Az Egyesült Államok élősertés-importja előreláthatóan nem változik számottevően, míg sertéshús-behozatala csaknem 5 százalékkal csökkenhet a jelzett időszakban.

Az USDA adatai szerint az USA sertéshústermelése 3 százalékkal volt magasabb 2017 január–márciusában a 2016. január–márciusihoz képest. A vágások száma 3 százalékkal nőtt, míg a vágóhidakra kerülő sertések élősúlya nem változott számottevően a megfigyelt időszakban. Az USDA adatai alapján az Egyesült Államokban a sertés ára 1,34 dollár (USD)/kilogramm hasított hideg súly volt 2017 áprilisában, ez több mint 6 százalékos csökkenést jelentett az egy évvel korábbihoz képest.

Brazíliában a sertés ára 17 százalékkal volt magasabb 2017 negyedik hónapjában (5,51 brazil reál/kilogramm hasított hideg súly), mint az előző esztendő azonos hónapjában. A brazíliai sertés- és baromfitenyésztők szövetségének (ABPA) adatai szerint Brazília sertéshúskivitele 18 százalékkal 51 ezer tonnára csökkent 2017 áprilisában a 2016. áprilisihoz képest, ugyanakkor a nemzetközi piacon értékesített sertéshús értéke 19 százalékkal volt magasabb.

A dél-amerikai ország az első négy hónapban 230,3 ezer tonna sertéshúst exportált, 1,5 százalékkal többet, mint az előző év azonos időszakában. A fő célpiac Oroszország volt, ahova a kivitel 40 százaléka irányult (92 ezer tonna) a 2017. január és április közötti időszakban. Ugyanakkor az ázsiai piacra kevesebb sertéshúst szállítottak: Hongkongba 19 százalékkal 48,4 ezer tonnára csökkent a kivitel, Kínába 19,2 ezer tonna (–4 százalék) brazil sertéshúst szállítottak. Brazília a kisebb célpiacok közül Argentínába 82 százalékkal 12,6 ezer tonnára növelte eladásait.

Európai Unió

Az Európai Bizottság adatai szerint az Európai Unió 12 százalékkal több sertéshúst (653 ezer tonna) értékesített a nemzetközi piacon 2017 január–februárjában, mint egy évvel korábban. Az export 42 százaléka Kínába irányult, ahova az egy évvel korábbinál 13 százalékkal több, 271 ezer tonna uniós sertéshús került az első két hónapban. További nagy célpiacok Japán (65 ezer tonna) és Hongkong (58 ezer tonna) voltak, Japánba 12 százalékkal, Hongkongba 9 százalékkal emelkedett a kivitel. A közösség sertéshúsimportja (5,5 ezer tonna) 8 százalékkal nőtt a vizsgált időszakban, a behozatal 67 százaléka Svájcból származott.

Az Európai Unióban az „E” kereskedelmi osztályba tartozó sertés vágóhídi belépési ára 1,69 euró/kilogramm hasított hideg súly volt 2017 áprilisában, 29 százalékkal emelkedett egy év alatt.
A lipcsei árutőzsdén a sertés májusi határidőre szóló jegyzése emelkedett, míg a júniusi és a júliusi stagnált 2017 19. hetének végén az egy héttel korábbihoz viszonyítva.

Az uniós sertéspiac szempontjából meghatározó vállalatok és vágóhidak többsége nem változtatott a sertések átvételi árán, míg Dániában 1,7 százalékkal növelték azt 2017 19. hetében az előző hetihez viszonyítva. A sertésárak átlagosan 28 százalékkal voltak magasabbak az előző év azonos hetének átlagárához képest. A németországi szerződéses ár és a Tönnies felvásárlási ára egyaránt 1,76 euró/kilogramm hasított súly volt a megfigyelt héten. A West Fleisch 1,74, a Vion 1,79, a Danish Crown és a Tican 1,53 euró/kilogramm hasított súly áron vásárolta a sertéseket a 19. héten. A németországi vágóhidak árai stagnáltak a 20. héten az előző hetihez viszonyítva.

Magyarország

A KSH adatai szerint Magyarország élősertés-kivitele 42 százalékkal nőtt 2017 január–februárjában az egy évvel korábban külpiacon eladott mennyiséghez viszonyítva. Legfőbb partnereink Románia, Ausztria, Szlovákia és Horvátország voltak. Románia 18 százalékkal, Szlovákia 19 százalékkal több, míg Ausztria 8 százalékkal kevesebb sertést vásárolt Magyarországtól. Horvátországba több mint a háromszorosára bővült a kiszállítás. Az élősertés-behozatal 19 százalékkal csökkent a megfigyelt időszakban, a legnagyobb beszállítók Szlovákia és Németország voltak. A Szlovákiából vásárolt sertések mennyisége 19 százalékkal csökkent, míg a Németországból származóké 3 százalékkal nőtt.

A nemzetközi piacon értékesített sertéshús mennyisége 17 százalékkal, értéke pedig 31 százalékkal emelkedett 2017 első két hónapjában a 2016. január–februárihoz képest. A legtöbb sertéshúst Kínába, Japánba, Romániába és Horvátországba szállítottuk. Horvátországba több mint a kétszeresére ugrott, Kínába (+69 százalék) és Romániába (+31 százalék) egyaránt emelkedett a kivitel, míg Japánba 4 százalékkal csökkent. A sertéshúsimport volumene 2 százalékkal, értéke 19 százalékkal nőtt. A sertéshús 55 százaléka Németországból, Lengyelországból és Spanyolországból származott.

A hazai termelésű vágósertés termelői ára áfa és szállítási költség nélkül 529 forint/kilogramm hasított súly volt 2017 áprilisában, 38 százalékkal emelkedett az egy évvel korábbi átlagárhoz képest.
Az AKI PÁIR adatai szerint a darabolt sertéshús (karaj, tarja, comb) feldolgozói értékesítési ára 18 százalékkal volt magasabb 2017 áprilisában, mint 2016 azonos hónapjában. A KSH adatai szerint a rövidkaraj fogyasztói ára 7 százalékkal, a sertéscombé 13 százalékkal nőtt a megfigyelt időszakban.

Teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (34) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (7) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (83) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (10) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum