2017. május 5.

AKI - A sajttermelés az Európai Unióban 2 százalékkal emelkedhet 2017-ben

A nyerstej termelői ára Új-Zélandon 68 százalékkal, az USA-ban 18 százalékkal, az Európai Unióban 17 százalékkal nőtt 2017 februárjában az egy évvel korábbihoz képest. 

A világpiacon az ömlesztett vaj értékesítési ára (FOB Óceánia) 2017 15. hetén a 2016. 19. heti ár kétszerese volt, míg a teljes tejporé és a cheddar sajté a 2017. 7. hetinél 9 és 12 százalékkal, a sovány tejporé a 2017. 9. hetinél 25 százalékkal volt alacsonyabb.

Az Európai Bizottság márciusi előrevetítése szerint a világpiaci tej- és tejtermékárak növekedését az USA tejkínálatának bővülése és a jelentős soványtejpor-készletek mérsékelhetik. Az alacsonyabb takarmányárak javíthatják a tejtermelés jövedelmezőségét.

Európai Unió

A nyerstej azonnali (spot) piaci ára Olaszországban a 2016. 47. – 2017. 15. hét között 23 százalékkal, Hollandiában 2017 8–15. hete között 11 százalékkal csökkent. Hollandiában a nyerstej spot piaci ára áfa nélkül, szállítási költséggel 4,4 százalék zsírtartalomra vonatkozóan 31 euró/100 kilogramm volt április 12-én.

Az olaszországi Veronában a nyerstej spot piaci ára április 10-én áfa nélkül, szállítási költséggel 34 euró/100 kilogramm, a Németországból és az Ausztriából származó 3,6 százalék zsírtartalmú nyerstejé 33 euró/100 kilogramm, a fölözötté 13 euró/100 kilogramm volt. Olaszországban, Lodi városában április 10-én a nyerstej spot piaci ára áfa nélkül, szállítási költséggel, 60 napos fizetési határidővel 33,75 euró/100 kilogramm, a 3,6 százalék zsírtartalmú,

Franciaországból származó nyerstejé 32,5 euró/100 kilogramm, a Németországból származóé 33,5 euró/100 kilogramm, a fölözötté 11,5 euró/100 kilogramm volt.

A németországi Élelmiszer-gazdasági Kutató Központ (ife) havi rendszerességgel közzéteszi a nyerstej alapanyagértékét 4,0 százalék zsír- és 3,4 százalék fehérje-beltartalomra vonatkozóan. Az alapanyagérték tükrözi a nyerstej összetevőinek (zsír, fehérje) árát, amelyet a hannoveri és a kempteni árutőzsde vaj- és soványtejpor-jegyzései alapján határoznak meg. A zsírérték 77 százalékkal, a fehérjeérték 22 százalékkal nőtt, így az alapanyagérték 49 százalékkal volt magasabb 2017 márciusában az előző év azonos hónapjához képest.

Németországban az ömlesztett vaj értékesítési ára 2017. 7–16. hét között 9 százalékkal emelkedett, míg a sovány tejporé 2017. 3–16. hét között 20 százalékkal csökkent. A kempteni árutőzsdén a 25 kilogrammos kiszerelésű ömlesztett vaj értékesítési ára 442,5 euró/100 kilogramm, a 25 kilogrammos kiszerelésű zsákos, élelmezési célú (intervenciós minőségű) sovány tejporé 172 euró/100 kilogramm volt a 16. héten. Az ömlesztett vaj ára az intervenciós árszint kétszerese volt, míg a sovány tejporé 2 százalékkal maradt el attól a vizsgált héten.

Az Európai Bizottság adatai szerint vajból továbbra sem érkezett intervenciós felajánlás. A vaj magántárolási készlete 2017. február végén 8 350 tonna, a sovány tejporé 68 820 tonna, a sajté 12 644 tonna, a sovány tejpor intervenciós készlete 350 159 tonna volt. A Bizottságnak a 2016. október – 2017. február közötti időszakban sovány tejporból intervenciós, vajból magántárolási felvásárlása nem volt. Az Európai Bizottság a sovány tejpor magántárolását február végén lezárta, míg az intervenciós felvásárlást 2017. szeptember 30-áig nyitva tartja. A Bizottság folyamatosan figyeli a piacot és amennyiben szükséges, újranyithatja a magántárolás lehetőségét.

A legutóbbi hetedik, 2017. március 21-ei pályázaton a sovány tejpor minimumára 140 euró/100 kilogramm, a maximumára 166,87 euró/100 kilogramm volt. Az összesen felajánlott 336 tonnás mennyiségből nem került elfogadásra egyetlen tonna sem. A pályáztatás során egyedül az első fordulóban, 2016. december 13-án került 40 tonna értékesítésre, amelyből 20-20 tonnát Németország és az Egyesült Királyság vásárolt meg. A nyolcadik, 2017. április 18-ai tenderen összesen 21 962 tonna sovány tejpor állt rendelkezésre, amelyből csak tagországok vásárolhattak.

Az Európai Bizottság projekciója szerint az unió tejfelvásárlása 2017-ben 0,6 százalékkal lehet több a 2016. évinél. Az első negyedévben a tejfelvásárlás várhatóan még elmarad az előző évi magasabb szinttől, mivel 2016-ban szökőév volt. A közösség tejfelvásárlása tavasszal már közeledhet az egy évvel korábbihoz, és ha a nyerstej ára magas szinten marad, akkor a tejfelvásárlás jelentősebb növekedésére lehet számítani 2017 második felében. Ezt a változást a tejhozam 2 százalékos növekedése okozhatja. Az EU tejfelvásárlása a kereslet élénkülése miatt tovább emelkedhet 2018-ban.

Az EU sajttermelése 2017-ben és 2018-ban egyaránt 2 százalékkal, sajtexportja 2017-ben 3 százalékkal lehet több az előző évinél. Amennyiben Oroszország importtilalma eltörlésre kerülne, akkor az EU sajtexportja 2018-ban akár 75 ezer tonnával is emelkedhetne. A sajt kivitele várhatóan nem érné el az importtilalom bevezetése előtti mennyiséget, mivel Oroszország új beszállítókat talált, továbbá növelte a tejfehérjéből és a növényi zsírból előállított analóg sajtok előállítását. Amennyiben az importtilalom nem szűnne meg, az unió más országokba irányuló sajtexportja 25 ezer tonnával is emelkedhetne.

Az unióban a vaj iránt fokozódó kereslet egy részét a készletek értékesítésével fedezik, ezért a vaj termelése a korábbi években tapasztalt növekedési ütemnél kisebb mértékben, 1,2 százalékkal bővülhet az idén az egy évvel korábbihoz képest. Az EU vajexportjának növekedése a tavalyi 23 százalékról várhatóan 10 százalékra mérséklődik az idén.

Az EU-ban magas a sovány tejpor intervenciós és magántárolási készlete, ezért a piac egyensúlyát az export bővülése és az alacsonyabb termelés teremthetné meg. A következő években a teljes tejpor termelésének kismértékű emelkedését inkább a belpiaci fogyasztás élénkülése, semmint az export növekedése teheti lehetővé.

Magyarország

Magyarországon a nyerstej országos termelői átlagára 91,57 forint/kilogramm volt 2017 márciusában. A zsírtartalom 0,08 százalékpontos, a fehérjetartalom 0,04 százalékpontos csökkenése és az alapár 1 százalékos növekedése miatt a nyerstej átlagára stagnált márciusban a februárihoz képest, és 24 százalékkal haladta meg az előző év azonos hónapjának átlagárát. A nyerstej felvásárlása a 2016. márciusinál 3 százalékkal, az előző havinál 14 százalékkal volt több.

Magyarországon a nyerstej kiviteli ára a belpiaci árnál 4 százalékkal magasabb, 95,3 forint/kilogramm volt 2017 márciusában, egy hónap alatt 2 százalékkal csökkent, az előző év márciusit viszont 56 százalékkal haladta meg. Az AKI PÁIR adatai szerint a nyerstej kiszállítása 13 százalékkal csökkent márciusban az előző év azonos hónapjához viszonyítva, ezen belül a termelők és a kereskedők 1 százalékkal, a feldolgozók 32 százalékkal kevesebb nyerstejet exportáltak. A termelők és a kereskedők nyerstejkivitele kétszerese volt a feldolgozókénak a vizsgált hónapban.

Az AKI PÁIR adatai szerint a hazai előállítású 1,5 százalék zsírtartalmú dobozos tartós tej és a trappista sajt feldolgozói értékesítési ára egyaránt 24 százalékkal, a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos tartós tejé 15 százalékkal, a tejfölé, a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos friss tejé és a tehéntúróé egyaránt 11 százalékkal, az adagolt vajé 8 százalékkal emelkedett 2017 márciusában az előző év azonos hónapjához képest.

A KSH adatai szerint a 2,8 százalék zsírtartalmú friss tej fogyasztói ára áfa nélkül 9 százalékkal, a trappista sajté 13 százalékkal, az 1,5 százalék zsírtartalmú friss tejé 14 százalékkal volt magasabb ugyanebben az összehasonlításban. A 2,8 százalék zsírtartalmú friss tej áfa nélküli fogyasztói ára kisebb mértékben emelkedett, mint a feldolgozói értékesítési ára (+11 százalék), illetve mint a nyerstej termelői ára (+24 százalék), amihez a 2017 januárjától életbe lépő áfacsökkentés is hozzájárulhatott.

Teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum