2017. május 8.

AKI - A juh- és kecskehúsfogyasztás egy főre jutó átlaga 2 kg az Európai Unióban 2016-ban

Az új-zélandi szarvasmarha és juh gazdasági szolgálat tájékoztatása szerint Új-Zéland juhállománya 28,3 millió egyed volt 2016. június 30-án, 3 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz viszonyítva. Az anyajuhok létszáma 3,1 százalékkal mérséklődött. Az északi szigeten a csökkenés fő oka, hogy az idősebb anyajuhokat ekcéma miatt selejtezték, emellett több régiót aszály sújtott, és továbbra is megfigyelhető az a tendencia, hogy a juhtartók húsmarhatartásra térnek át. 

A bárányexport az előző szezonhoz képest 2,1 százalékkal mérséklődött és 296 ezer tonna volt a 2015/2016. gazdasági évben (október–szeptember). A folyó gazdasági évben a bárányexport 1,6 százalékos mérséklődésére számítanak a szakértők. Az új-zélandi bárányhús Kínába irányuló kivitele emelkedhet a folyó gazdasági évben, mivel az év elejétől a szabadkereskedelmi egyezmény értelmébe n vámmentessé vált az Új-Zélandról érkező bárányhús.

Európában az új-zélandi bárányhús vetélytársa lehet a brit bárányhús, mivel a brexitről szóló népszavazás után a font gyengült az euróval szemben és ez versenyképesebbé teheti a Nagy-Britanniából származó termékeket. A szakértők az élő bárány felvásárlási árának stagnálására számítanak a 2016/2017. gazdasági évben.

Az Ausztrál Agrárgazdasági és Erőforrás-gazdálkodási Tudományok Hivatalának (ABARES) projekciója szerint az ausztrál juh- és bárányhús iránt a közel-keleti országokban élénk maradhat a kereslet, míg az USA-ban csökkenhet a gyengébb gazdasági növekedés következtében. Ausztrália juhállománya a 2016/2017. gazdasági év (július–június) végére 73,6 millió (+7 százalék) egyedre nőhet, és az elemzők szerint elérheti a 83 milliót a 2021/2022. évi szezonra.

Az előrevetítés szerint Ausztráliában az erős nemzetközi kereslet miatt a bárány ára 8 százalékkal emelkedhet a 2016/2017. gazdasági évben az előzőhöz viszonyítva. A bárányok vágása 3,2 százalékkal 22,4 millió darabra mérséklődhet a folyó évi szezonban. Ennek oka, hogy az előrejelzések szerint a szezon hátralévő részében a juhtartás számára kedvező időjárás várható, az állattartók bővítik állományaikat és emiatt a vágások és a bárányhústermelés csökkenésére számítanak, így a szigetország bárányhústermelése 503 ezer tonna (–2,5 százalék) körül alakulhat.

A következő idényben a vágásszám és a termelés elkezd emelkedni és a vizsgált időszak végére (2021/2022. gazdasági év) a bárányhústermelés 569 ezer tonnára, a vágás pedig 25,3 millió darabra ugorhat. Az exportra szánt bárányok mennyisége 3 százalékkal 253 ezer tonnára csökkenhet a folyó szezonban. A következő gazdasági évben az export volumene emelkedhet (255 ezer tonnára), majd középtávon 289 ezer tonnára bővülhet 2022-ig.

Ausztráliában a bárányhús árának emelkedése és az étkezési szokások változása miatt az egy főre jutó bárányhúsfogyasztás 9 kilogrammra csökkenhet a folyó gazdasági évben, és a 2021/2022. évi szezonra 8,8 kilogramm várható. Ausztrália továbbra is hátrányt szenved Új-Zélanddal szemben két fontos exportpiacán, Kínában és az Európai Unióban. A Kína és Ausztrália között létrejött szabadkereskedelmi egyezmény szerint az ausztráliai bárányhús csak 2023-tól lesz vámmentes. Az importkvóta szerint az unióba Ausztrália tizedannyi bárányhúst szállíthat, mint Új-Zéland.

Európai Unió

Az Európai Bizottság rövid távú előrevetítése szerint a közösség juh- és kecskehústermelése csaknem 2 százalékkal emelkedhet 2017-ben az előző évihez képest, 2018-ban pedig 1 százalék alatti növekedésre számítanak az elemzők. A juh- és kecskehúsimport nem változik számottevően 2017-ben, ugyanakkor 2 százalékkal bővülhet 2018-ban. Az egy főre jutó juh- és kecskehúsfogyasztás 1,8 kilogramm lehet az idén, és előreláthatóan 1,9 kilogramm 2018-ban.

Az Európai Bizottság hosszú távú előrevetítése alapján az Európai Unió juh- és kecskehústermelése a következő tíz évben folyamatosan emelkedhet és 2026-ra várhatóan elérheti a 990 ezer tonnát, ez 6 százalékkal lenne több, mint a 2016. évi mennyiség.

A közösség juh- és kecskehúsimportja 229 ezer tonnára emelkedhet 2026-ra, ami 11 százalékos növekedést jelentene a vizsgált időszak végére. A régi tagországokban a juh- és a kecskehús fogyasztásának 8 százalékos bővülése várható 2026-ra 2016-hoz képest. Az új tagországokban ellentétes tendenciát várnak, 2026-ra csaknem 8 százalékkal csökkenhet a fogyasztás.

Az Európai Unióban a könnyű bárány ára a szezonális hatásoknak megfelelően csökkent az év elején: az év első 12 hetében 10 százalékkal volt alacsonyabb, mint egy évvel korábban. A nehéz bárány ára 12 százalékkal csökkent a vizsgált időszakban. Olaszországban az egy évvel korábbihoz képest 13 százalékkal alacsonyabb áron, átlagosan 5 euróért vásárolták fel a könnyű bárányokat.

Magyarország

A KSH adatai szerint Magyarország juhállománya 1,16 millió egyed volt 2016. december 1-jén, 2,7 százalékkal csökkent a 2015. decemberihez képest. Az anyajuhok létszáma 5,2 százalékkal 805 ezer egyedre mérséklődött. Az egyéni gazdaságokban a juhok száma 1,004 millióra csökkent (–3,5 százalék az előző évihez viszonyítva), a gazdasági szervezeteknél 154 ezer volt (+2,6 százalék) 2016. december 1-jén. A juhállomány 68 százaléka az Észak- és Dél-Alföld régióban található, a többi régió részesedése lényegesen kisebb.

A KSH adatai szerint a juhok felvásárlása több mint 11 százalékkal nőtt 2016-ban az előző évihez képest. A növendék bárány (2–12 hónap) felvásárláson belüli részaránya 0,2 százalékponttal nőtt, míg a tejesbárányé (2 hónap alatti) 2,1 százalékponttal csökkent, a növendék bárány az összes forgalom 93 százalékát adta.

A Magyarországon született bárányok legnagyobb része exportra kerül. A KSH adatai szerint 3 százalékkal kevesebb bárány került a nemzetközi piacra 2016-ban az előző évihez viszonyítva. A magyarországi bárány legnagyobb piaca továbbra is Olaszország volt, amelynek a kivitelen belüli részaránya 89 százalékot ért el, ez 2,3 százalékpontos csökkenést jelentett 2015-höz képest.
Az AKI PÁIR adatai szerint Magyarországon a könnyű bárány ára 2017 első tizenkét hetében 15 százalékkal, a nehéz bárányé 13 százalékkal volt alacsonyabb az egy évvel korábbinál.

Teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum