2017. május 9.

AKI - Franciaország a legnagyobb spenóttermelő az Európai Unióban, 2017. április

Az Eurostat adatai szerint az Európai Unió tagországai 566-588 ezer tonna spenótot termelnek évente. 

Az unió legnagyobb spenóttermelője évi 110-120 ezer tonnával Franciaország, amelynek több mint a fele Bretagne-ban terem. Franciaországban a spenót a második a fagyasztott zöldségfélék rangsorában, 300 gramm/fő a fogyasztás évente.

A termésmennyiség tekintetében Belgium (100-115 ezer tonna/év) és Olaszország (95-100 ezer tonna/év) következik a sorban. Olaszország déli részén erős havazások voltak, ami tovább nehezítette a hideg miatt meggyötört állományok betakarítását.

A szeptemberi palántázásoknál sok területen a vízhiány okozott nehézséget. Novemberben az esőzések-áradásokat okoztak, iszappal beterítve a termesztőterületeket. A spanyolországi Murciában az esőzések, áradások okoztak károkat a spenóttermelésben.

A közösség belső piacán a friss spenót legnagyobb exportőre Spanyolország (29,4 ezer tonna) volt 2016-ban, majd Olaszország (17,3 ezer tonna) és Hollandia (5,2 ezer tonna) következett a sorban. A friss spenót legnagyobb importőrei Belgium (27,2 ezer tonna) és Németország (22,3 ezer tonna) voltak.

Németországban hagyományosan a húsvét előtti hét a legnagyobb eladási időszak az évben, sok helyen él a hagyomány, mely szerint nagycsütörtökön spenótot fogyasztanak. A németországi nagybani piacokon német és olasz spenótot kínáltak a 14. héten 1,7 euró/kilogramm áron.

Az unió külkereskedelmi egyenlege a friss spenót tekintetében negatív volt 2016-ban. A harmadik országok felé 45 százalékkal (2820 tonnára) bővült a friss spenót kiszállítása, elsősorban Olaszországból és Hollandiából.

A fagyasztott spenót legnagyobb exportőre a közösség belső piacán Belgium (102,4 ezer tonna) volt
2016-ban, majd Spanyolország (22 ezer tonna), Franciaország (20 ezer tonna) és Hollandia (20 ezer tonna) következett a sorban. A legnagyobb fagyasztottspenót-importőrök Németország (35,2 ezer tonna), Franciaország (24,3 ezer tonna) és Belgium (24,2 ezer tonna) voltak 2016-ban.

Az unió fagyasztottspenót-külkereskedelmi egyenlege pozitív volt 2016-ban. A fagyasztott termék kivitele a harmadik országok felé 7 százalékkal 18 ezer tonnára csökkent 2016-ban. A tagországok közül a harmadik országok irányába Belgium (9,6 ezer tonna), Lengyelország és Hollandia (3,3 ezer tonna) szállította a legtöbb fagyasztott spenótot.

Magyarország

Magyarországon a spenót az egyik legkorábbi szabadföldi zöldségféle. Az egy főre jutó fogyasztás néhány dekagramm, ami elsősorban egy-két tavaszi (március, április) és őszi hónapra (október) korlátozódik. A nyers fogyasztás mellett gyorsfagyasztott és konzervkészítményeknek is feldolgozzák.

A KSH adatai szerint a spenót termőterülete 400 hektár, termése 7,3 tonna körül alakul. Megjegyezzük, hogy a sóska termőterülete ennél lényegesen kisebb, 17 hektárt tesz ki, a betakarított mennyiség pedig nem éri el a 0,5 tonnát.

A friss spenót behozatala 47 százalékkal (147 tonnára) nőtt 2016-ban az előző évihez képest. A legnagyobb beszállító Olaszország volt, ahonnan 69,2 tonna érkezett. Ugyanekkor a kivitel (elsősorban Románia felé) 1,9 tonnáról 7 tonnára ugrott. A friss spenót magyarországi importjának értéke 18 százalékkal 68,2 millió forintra, míg az export értéke 200 százalékkal 1,35 millió forintra emelkedett 2016-ban. A friss spenót külkereskedelmének hiánya romlott az egy évvel korábbihoz képest, 66,8 millió forint volt. Ez év első hónapjában 17,1 tonnáról 1,4 tonnára csökkent a behozatal 2016 januárjához képest.

A fagyasztott spenót behozatala 8 százalékkal (1,7 ezer tonnára) csökkent az elmúlt évben. A legnagyobb beszállítók Szlovákia (539 tonna), Belgium (494 tonna), valamint Ausztria (283 tonna) voltak. A kivitel 11 százalékkal 654 ezer tonnára csökkent, a főbb célpiacok Románia, Csehország és Lengyelország voltak. A fagyasztott spenót importjának értéke 12 százalékkal 292,7 millió forintra, az exportból származó bevétel pedig 9 százalékkal 130,5 millió forintra emelkedett 2016-ban az előző esztendőhöz képest. Ennek köszönhetően a fagyasztott spenót külkereskedelmi passzívuma 162 millió forintra javult. A fagyasztott spenót importja 2017 januárjában 20 százalékkal 99,4 tonnára csökkent az előző év azonos hónapjához képest.

A Budapesti Nagybani Piacon a spenót átlagos termelői ára 17 százalékkal magasabb (552 forint/kilogramm) volt 2017 1–14. hetében 2016 azonos időszakához viszonyítva. Összevetésként, a sóska termelői ára ugyanekkor 7 százalékkal magasabb (647 forint/kilogramm) volt, mint egy évvel korábban.

Teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (34) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (7) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (83) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (10) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum