2017. április 24.

Hofer: Bevezetésre kerülnek a FairHOF-disznóhús-termékek

A FairHOF nevű állatjóléti projekttel jelentősen emelt a Hofer a szokásos sertéshízlalásra vonatkozó mércén. A “boldogabb” sertésektől származó 14 fairHOF termékek némelyike már 2017 január 11-e óta elérhető Ausztria-szerte minden Hofer üzletben.

A Hofer 2013 óta számos projekttel állított fel a kereskedelemben új mércéket, mint például a méhecskeprojekttel vagy az olvasóprojekttel. Az áruház-lánc 2017 elején egy új, a mezőgazdaság témáját teljesen körüljáró világítótorony-projekttel indít. A kezdetet a fenntartható állatjóléti projekt jelenti, amely a hagyományos sertéshízlalást forradalmasítja.

Jobb termelési körülmények

A Hoferrel már évtizedek óta együttműködő schwanenstadti Hütthaler-családi üzemmel ezúttal is közösen támogatja a Hofer az állatok és a parasztok számára egyaránt kedvezőbb termelési feltételeknek megfelelő helyi mezőgazdaságot. “A Projekt 2020 keretein belül az utóbbi években intenzíven foglalkoztunk az állatok jólétének témájával. A hús-előállítással kapcsolatban a “Vissza a kezdethez” gondolattal máris tettünk lépéseket az állatjólét irányába. A FairHOF-fal olyan intézkedéseket valósítunk meg a hagyományosan működő területeken, amelyek a törvényalkotáson jóval túlmutatnak”, mondta Günther Helm, a Hofer Bt. vezérigazgatója a január 10-i bécsi sajtókonferencián.

Hannes Royer gazdálkodó “A vidék életet ad” nevű egyesülete szerint az osztrák farmokon 2,8 millió hízósertést tartanak, ezek bő 2 százalékát a biogazdálkodás mércéinek megfelelően. Összesen 5,4 millió sertést vágnak Ausztriában évente. Minden osztrák lakos elfogyaszt évente átlagosan 55 kilogramm disznóhúst, azaz az EU-s átlagnál kereken 10 kilóval többet. A hagyományos állattartásban a disznók költségkímélés céljából rendszerint a tengerentúlról származó génmanipulált szóját kapják fő táplálékforrásként. A hízók egy szalma nélküli, repedéssel teli talajon állnak. Az ürülék és a vizelet a repedéseken keresztül a betontalajba kerül, hogy a gazdálkodó az istállók kitakarítását megspórolja; ez a hagyományos tartóknál a csoportos tartás szabványa. Törvényben előírt, hogy egy legfeljebb 110 kg súlyú sertés számára 0,7 négyzetméternyi területre van szükség.

Boldogabb disznók

Ez egészen másképp néz ki a 14 gazdálkodó sertéseinél (összesen 15, de köztük egy marhatartó is van, aki a marhahúst vegyes darálthúshoz szállítja), akik a FairHOF-projekttel együttműködnek. A “fairHOf-sertéseknek 100 százalékkal nagyobb helyük van, mint a törvényben előírt terület. Továbbá a paraszti gazdaságokban a nagy istálló mellett elegendő kifutó is rendelkezésre áll. A friss levegőre való napi kijárás, akárcsak a nagyobb helykínálat nemcsak az egészségre van jó hatással, de az etető és a fekvőhely elválasztása a szociális viselkedést is javítja. A különösen alkalmas, az állatok természetének megfelelő elfoglaltságot segítő tárgyak és a kötelező, istállókban elhelyezett szalmaalom változatos lehetőségeket kínálnak az állatok számára, hogy természetes kutatóviselkedésük teret kapjon. Röviden: A FairHOF-gazdálkodók jószágai tehát egészségesebbek és boldogabbak.

Az egészséges hús további feltétele a kifogástalan, természetes takarmányozás. Ez a FairHOF számára azt jelenti, hogy az állatok belföldről származó természetes takarmánnyal, elsősorban saját termesztésből, vagyis géntechnika-mentes szójával táplálkoznak. Ezenkívül minden, a FairHOF-hús előállításában résztvevő gazda az AMA minőségcímke feltételeinek megfelelően kerül kontroll és tanúsított minőségi besorolás alá. Ez konkrétan azt jelenti, hogy minden Ausztriából származó állat ott is kerül feldolgozásra. Ezenfelül a gazdáknak az AMA-minőségjegynek megfelelően magasabb szintű higiéniai elvásárokat kell teljesíteniük, mint a hagyományos mezőgazdaságban. Az összes helyi gazda, akik a Hütthaler-üzemet haszonállatokkal látják el, 50 km-es körzeten belül vannak. Így elkerülhető, hogy az állatok a hosszú szállítással járó stressznek legyenek kitéve. Fájdalmat okozó terelőeszközök használata a FairHOF számára tabu, ahogy a sertésfarok csonkítása is.

Hosszútávú együttműködés

Egy birtok FairHOF-szabványnak megfelelő átalakítása egy beruházást, valamint egy irányadó döntést követel. A gazdák ezért egy szerződésben lefektetett, legalább 5 évre szóló előzetes felvásárlási garanciában részesülnek. A Hofer ezenfelül egy “projekt-felárat” garantál FairHOF-partnereinek, mégpedig a vágási súlyra számított kilogrammonkénti nettó 0,414 eurót a tőzsdei árnak megfelelően, illetve legalább nettó 1,4 euró/kg árfolyam-fedezetnek megfelelő összeget. “Nálunk a gazdák kilogrammonként évente, a piacon megszokott lehetőségekhez képest kereken 30 %-kal több pénzt kapnak. Ezzel is a méltányosság irányába szeretnénk jelezni”, nyilatkozik Helm.

A “mester-felvágott”, “koktélvirsli” és a “párizsi fűzér” nevű húskészítmények már holnaptól, január 11-től Ausztria-szerte minden Hofer-üzletben kaphatók. A frisshús-választék a rántott hústól kezdve a steak-féléken és felaprított húsokon át a darált húsig terjed. A FairHOF-frisshús-kínálat mostantól egész Felső-Ausztriában, részlegesen Salzburgban, Bécsben és Alsó-Ausztriában is rendelkezésre áll. A mostanáig 13 000 sertésből származó éves bevétel a 2017. év végéig 20 000-re kell, hogy emelkedjen, ezúttal Ausztria teljes területére kiterjedően.

Forrás: Handelszeitung, 2017. január
Fordította: Balogh Györgyi, az Élelmiszerklub Alapítvány önkéntese

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum