2017. április 4.

AKI - A sertésárak átlagosan 22 százalékkal növekedtek az Európai Unióban, 2017. március

Az Amerikai Egyesült Államok agrárminisztériumának (USDA) februárban megjelent elemzése szerint az USA sertéshústermelése a korábban publikáltnál kisebb mértékben, 3 százalékkal emelkedhet 2017 első negyedévében a 2016. január és március között előállított mennyiséghez képest. 

A szakértők a kínálat bővülése miatt a hízósertés termelői árának csökkenését 7-12 százalékra korrigálták a vizsgált összehasonlításban. A belső fogyasztás nem változik számottevően, ugyanakkor 5 százalékkal több sertéshúst értékesíthetnek a nemzetközi piacon az egy évvel korábbinál. Az Egyesült Államok élősertésimportja 1 százalékkal emelkedhet, míg sertéshús-behozatala csaknem 5 százalékkal csökkenhet a jelzett időszakban.

Az USDA adatai szerint az USA sertéshústermelése 3 százalékkal volt magasabb 2016 januárjában a 2015. januárihoz képest. A vágások száma 4 százalékkal nőtt, míg a vágóhidakra kerülő sertések élősúlya nem változott számottevően a megfigyelt időszakban. Az USDA adatai alapján az Egyesült Államokban a sertés ára 1,39 dollár (USD)/kilogramm hasított hideg súly volt 2017 januárjában, ez 13 százalékos emelkedést jelentett az egy évvel korábbihoz képest.

Brazíliában a sertés ára 3 százalékkal volt magasabb 2017 első hónapjában (6,04 brazil reál/kilogramm hasított hideg súly), mint az előző esztendő azonos hónapjában. A brazíliai sertés- és baromfitenyésztők szövetségének (ABPA) adatai szerint Brazília sertéshúskivitele 36,4 százalékkal 64,3 ezer tonnára nőtt 2017. januárban a 2015. januárihoz képest. A nemzetközi piacon értékesített sertéshús értéke 75 százalékkal volt magasabb az idei év első hónapjában, mint egy évvel korábban.

A dél-amerikai ország fő célpiaca Oroszország volt, ahova csaknem 23 ezer tonna (+39 százalék) sertéshús került a vizsgált hónapban. Hongkongba 1 százalékkal 14 ezer tonnára nőtt a kivitel, Kínába több mint 6 ezer tonna (+277 százalék) brazil sertéshúst szállítottak. Brazília a kisebb célpiacokon is növelte eladásait: Szingapúrba 8 százalékkal, Uruguayba 20 százalékkal, Argentínába 222 százalékkal és Chilébe 259 százalékkal. Az ABPA hírt adott arról is, hogy a rendőrséggel együttműködve próbálják visszaszorítani a sertéságazatban működő bűnözői csoportok csalási tevékenységét a folyamatosan bővülő és szigorodó ellenőrzésekkel.

Európai Unió

Az Európai Bizottság adatai szerint az Európai Unió 23 százalékkal több sertéshúst (4,1 millió tonna) értékesített a nemzetközi piacon 2016-ban, mint egy évvel korábban. Az export 45 százaléka Kínába irányult, ahova az egy évvel korábbinál 63 százalékkal több, 1,9 millió tonna uniós sertéshús került január és december között. További nagy célpiacok Japán (400 ezer tonna) és Hongkong (362 ezer tonna) voltak, Japánba 10 százalékkal, Hongkongba 24 százalékkal nőtt a kivitel volumene. A közösség sertéshúsimportja (33 ezer tonna) 1 százalékkal csökkent a vizsgált időszakban, a behozatal 68 százaléka Svájcból származott.

Az Európai Unióban az „E” kereskedelmi osztályba tartozó sertés vágóhídi belépési ára 1,52 euró/kilogramm hasított hideg súly volt 2017 januárjában, 19 százalékkal emelkedett egy év alatt.
A lipcsei árutőzsdén a sertés márciusi, áprilisi és májusi határidőre szóló jegyzései stagnáltak 2017 9. hetének végén az egy héttel korábbihoz viszonyítva.

Az uniós sertéspiac szempontjából meghatározó vállalatok és vágóhidak nem változtattak a sertések átvételi árán 2017 9. hetében az előző hetihez viszonyítva. A sertésárak átlagosan 22 százalékkal voltak magasabbak az előző év azonos hetének átlagárához képest. A németországi szerződéses ár és a Tönnies felvásárlási ára egyaránt 1,52 euró/kilogramm hasított súly volt a megfigyelt héten. A West Fleisch 1,5, a Vion 1,55, a Danish Crown és a Tican 1,35 euró/kilogramm hasított súly áron vásárolta a sertéseket a 9. héten. A németországi vágóhidak 10. heti árai 1,3 százalékkal emelkedtek az előző hetihez viszonyítva.

Magyarország

A KSH adatai szerint Magyarországon a sertésállomány 2,887 millió egyed volt 2016. december 1-jén, 237 ezerrel kevesebb, mint 2015. december 1-jén. A kocaállomány egy év alatt 20 ezerrel 177 ezerre mérséklődött. A sertés- és a kocaállomány egyaránt csökkent 2016 decemberében 2016 júniusához képest, az előbbi 138 ezerrel, míg az utóbbi 6 ezerrel.

A KSH adatai szerint Magyarország élősertés-kivitele 3 százalékkal csökkent 2016-ban az egy évvel korábban külpiacon eladott mennyiséghez viszonyítva. Legfőbb partnereink Románia, Ausztria, Szlovákia és Hollandia voltak. Románia 7 százalékkal kevesebb, míg Ausztria 15 százalékkal, Szlovákia pedig 45 százalékkal több sertést vásárolt Magyarországtól. Hollandiába csaknem a nyolcszorosára bővült a kiszállítás. Az élősertés-behozatal 3 százalékkal csökkent a megfigyelt időszakban, a legnagyobb beszállítók Szlovákia, Hollandia és Németország voltak. A Szlovákiából vásárolt sertések mennyisége 13 százalékkal, a Németországból származóké 17 százalékkal csökkent, míg Hollandiából 34 százalékkal több élő sertést szállítottak Magyarországra, mint egy évvel korábban.

A nemzetközi piacon értékesített sertéshús mennyisége 4 százalékkal mérséklődött, míg értéke hasonló mértékben nőtt 2016-ban a 2015. évihez képest. A legtöbb sertéshúst Romániába, Kínába, Japánba és Olaszországba szállítottuk. Romániába (–2 százalék), Olaszországba (–26 százalék) és Japánba (–16 százalék) csökkent a kivitel, ugyanakkor Kínába 44 százalékkal emelkedett. A sertéshúsimport volumene 16 százalékkal, értéke 25 százalékkal nőtt. A sertéshús 62 százaléka Németországból, Lengyelországból és Ausztriából származott. Magyarország élő sertésből és sertéshúsból nettó importőr volt 2016-ban.

A hazai termelésű vágósertés termelői ára áfa és szállítási költség nélkül 475 forint/kilogramm hasított súly volt 2017 januárjában, 19 százalékkal emelkedett az egy évvel korábbi átlagárhoz képest. Az AKI PÁIR adatai szerint a darabolt sertéshús (karaj, tarja, comb) feldolgozói értékesítési ára 11 százalékkal volt magasabb 2017 januárjában, mint 2016 azonos hónapjában. A KSH adatai szerint a rövidkaraj fogyasztói ára 7 százalékkal, a sertéscombé 9 százalékkal nőtt a megfigyelt időszakban.

Teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum