2017. április 21.

AKI - A legtöbb uborkát Spanyolország termeszti az Európai Unióban, 2017. március

Az Európai Unióban átlagosan 2,5 millió tonna uborka terem évente. Az unió régi tagországai közül a vezető uborkatermelő Spanyolország (750-780 ezer tonna) és Hollandia (400-440 ezer tonna). 

A harmadik helyen, erősen leszakadva Németország áll. Franciaországban az uborkafelület 2 százalékkal 568 hektárra, a termés 1 százalékkal 124,7 ezer tonnára csökkent 2016-ban. A tíz később csatlakozott ország közül a legnagyobb termelő Lengyelország.

A közösség belső piacán a legtöbb friss uborkát és apróuborkát Spanyolország (624 ezer tonna), valamint Hollandia (338 ezer tonna) értékesítette 2016-ban. A vezető frissuborka- és apróuborka-importőr Németország (452 ezer tonna) volt. A spanyolországi uborka ősztől tavaszig, a hollandiai tavasztól őszig meghatározó az unió kínálatában.

A közösség uborka-külkereskedelmi egyenlege 2016-ban negatív volt, mivel a behozatal 20 százalékkal 64,4 ezer tonnára nőtt, ugyanakkor a kivitel 24 százalékkal 30,3 ezer tonnára csökkent az előző évihez képest.

Az Európai Bizottság adatai szerint a kígyóuborka átlagos nettó termelői ára (1,28-1,37 euró/kilogramm) januárban és februárban is magasabb volt, mint az előző év azonos időszakában. A mediterrán térségben sokáig tartó nagy hideg, valamint az esőzések és áradások miatt csökkent a termés, és ez az árakra is kihatott: Spanyolországban 48 százalékkal 1,04 euró/kilogrammra emelkedett az uborka ára 2017 februárjában az előző év azonos időszakához képest.

Magyarország

Az uborkatermesztésen belül megkülönböztetjük a főleg feldolgozásra kerülő berakóuborka-fajtákat és a friss fogyasztású salátauborka-fajtákat. A salátauborkához tartoznak a kígyó- és a félhosszú uborkafajták. Magyarországon az uborka termése az ezredforduló idején még 100 ezer tonna körül alakult, ezt követően folyamatosan csökkent, 2015-ben 31,6 ezer tonna uborka termett.

A hazai zöldséghajtatásban a felületet és a termelési értéket tekintve az uborka a harmadik helyen áll. Az összes termés közel kétharmada hajtatott uborka, a többi ipari feldolgozásra kerül. A friss fogyasztásra kerülő melegigényes uborka előállítása szinte teljes egészében termesztőberendezésekben történik.

Szakértők szerint Magyarországon a hajtatott uborka területe nőtt, a termése 15 százalékkal 28 ezer tonnára bővült 2016-ban az előző évihez képest. Ugyanakkor a konzervuborka felülete és termése is csökkent, utóbbi  10 százalékkal 13 ezer tonnára mérséklődött.

A KSH adatai szerint a friss vagy hűtött uborka és apróuborka külkereskedelmi egyenlege volumenét tekintve negatív volt 2016-ban. Az uborka behozatala 13 százalékkal 15,3 ezer tonnára csökkent, a kivitele 2 százalékkal 15,0 ezer tonnára nőtt 2016-ban az egy évvel korábbihoz képest. A kiszállítások döntő hányada július–augusztus hónapokra korlátozódik.

A meghatározó célországok Csehország, Lengyelország, valamint Németország voltak, e három ország együtt az összes kiszállított mennyiség 65 százalékát vásárolta meg. Fő beszállítóink Németország és Spanyolország, ahol az elmúlt években jelentős fejlesztések történtek a hajtatott
uborka termesztésében.

Magyarország uborka-exportjának értéke 2,89 milliárd forint, az import értéke 2,99 milliárd forint volt 2016-ban, a 121 millió forintos külkereskedelmi aktívum 120 millió forintos passzívumra változott egy év alatt.

A Budapesti Nagybani Piacon a berakó uborka termelői ára (238 forint/kilogramm) 2016-ban átlagosan 3 százalékkal maradt el az előző évitől. A kisebb méretű berakó uborkát magasabb (266 forint/kilogramm) áron értékesítették, mint a nagyobb méretűt (206 forint/kilogramm).

A kígyóuborka termelői ára 4 százalékkal 362 forint/kilogrammra emelkedett a megfigyelt időszakban. A Budapesti Nagybani Piacon az év első hónapjaiban a spanyolországi kígyóuborka dominál, amelynek nagykereskedelmi ára magasabb volt 2017 1–12. hetében, mint egy esztendővel ezelőtt.

A belföldi kígyóuborka a 7. héten jelent meg a kínálatban, és termelői ára (800 forint/kilogramm) 32 százalékkal emelkedett 2017 7–12. hetében 2016 azonos időszakához viszonyítva.

Teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum