2017. április 11.

AKI - A legnagyobb salátatermelő Spanyolország az Európai Unióban, 2017. március

Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezetének (FAO) adatai szerint a világ salátatermése (beleértve a cikóriát) az elmúlt években megközelítette a 25 millió tonnát, amelynek kétharmada Ázsiából származott.

Kína, az Egyesült Államok, India és Spanyolország együtt a globális termés 80 százalékát adják. Kína a világ legnagyobb salátatermelője, az USA Kína után a második helyen áll a termelők rangsorában.

Az Eurostat adatai szerint az Európai Unió tagországai 2,2-2,3 millió tonna salátát termelnek évente. Spanyolország 877-900 ezer tonna/év mennyiséggel az unió vezető salátatermelője.

A salátát még télen sem szükséges termesztőberendezésben termelni, mert az országra jellemző időjárás abban az évszakban is lehetőséget nyújt a szabadföldi termesztésre. A közösség legnagyobb cikóriatermelője Franciaország, ahol a cikóriasalátából évente 470 ezer tonna körüli mennyiség terem.

Az unió belső piacán a legnagyobb fejessaláta-exportőr Spanyolország, majd Olaszország következik a sorban. A legnagyobb fejessaláta-importőrök Németország és az Egyesült Királyság.

Spanyolország fejessaláta-kiszállítása a közösség belső piacára 16 százalékkal 359 ezer tonnára csökkent 2016 első tizenegy hónapjában az előző év azonos periódusához képest. A többi salátaféle kivitele 7 százalékkal 252 ezer tonnára nőtt ugyanekkor.

Olaszországban évente 320-350 ezer tonna salátát termelnek. A fejes salátából a közösség belső piacán 18 százalékkal kevesebbet, 25,3 ezer tonnát értékesítettek a megfigyelt időszakban. A többi salátaféle kivitele 10 százalékkal 39,8 ezer tonnára nőtt az összehasonlítás időszakában.

Franciaországban 260-270 ezer tonna a salátafélék termése. A téli saláták felülete 8 százalékkal 4,04 ezer hektárra csökkent a 2016/2017. gazdasági évben (május/április) az előző évhez viszonyítva. A legnagyobb felületen bataviát (1611 hektár), valamint tépősalátát (1285 hektár) termelnek, a legkisebb felületen pedig római salátát (42 hektár). A salátafejek száma átlagosan 10 százalékkal (306 millió darabra) mérséklődhet az előző szezonhoz és 35 százalékkal az előző öt év átlagához képest.

A mediterrán térségben sokáig tartó nagy hideg, valamint az esőzések és áradások miatt csökkent a termés, ezért ellátási gondokkal kell számolni. Főleg Dél-Spanyolországban és Olaszországban a több tíz négyzetkilométernyi fóliás termesztőberendezéseknél van gond: ott télen sem nagyon szoktak tüzelni, van elég napfény, hogy teremjenek a növények.

Ám most a zord időjárás miatt kiesett a termés 25-50 százaléka, ami hiányt és óriási áremelkedést okozott. Spanyolországban a jégsaláta termelői ára 59 euró/100 kilogrammról 210 euró/100 kilogrammra emelkedett 2017 januárjában az előző év azonos időszakához képest. A nagy hidegben a fagyra érzékeny zöldségfélék szállítása bonyolult, csak temperált kamionokban lehetséges, és a tárolásuknál is fűtésre van szükség.

Magyarország

A KSH adatai szerint Magyarország fejessaláta-behozatala 82 százalékkal (2,03 ezer tonnára) nőtt 2016-ban az egy évvel korábbihoz képest. A legnagyobb beszállító Spanyolország volt, ahonnan 671 tonna fejes saláta ékezett. A kivitel 21 százalékkal 1,97 ezer tonnára nőtt – elsősorban Románia felé – ugyanebben az összehasonlításban.

Magyarország fejessaláta-exportjának értéke 713 millió forint, az import értéke 559 millió forint volt 2016-ban. A fejes saláta külkereskedelmi egyenlege pozitív volt, de 153 millió forintra csökkent az előző évihez képest.

A többi salátaféle (a fejes saláta kivételével) exportból származó bevétele 3,44 milliárd forint, az import értéke 3,56 milliárd forint volt 2016-ban, emiatt a többi salátaféle külkereskedelmi egyenlege negatívra változott és a passzívum 119 millió forintot ért el. A volument tekintve azonban az egyenleg negatív volt, a behozatal 2 százalékkal (11,38 ezer tonnára) emelkedett 2016-ban. A legnagyobb beszállító Spanyolország, ahonnan 6,36 ezer tonna salátát importáltunk.

A kivitel 2 százalékkal 4,82 ezer tonnára nőtt 2016-ban az egy évvel korábbihoz viszonyítva. A legnagyobb célpiacunk Románia és Ausztria volt, e két országba együttesen a kiszállított mennyiség 78 százaléka (3,78 ezer tonna) került 2016-ban. A cikóriasaláta beszállítása 46 százalékkal 77,9 tonnára csökkent.

A Budapesti Nagybani Piacon a belföldi fejes saláta termelői ára 20 százalékkal volt magasabb (200 forint/darab) 2017. március elején 2016 azonos időszakához viszonyítva.

Az importból származó fejes saláta nagykereskedelmi ára 42 százalékkal (213 forint/darab), a jégsalátáé 92 százalékkal (452 forint/darab) volt magasabb 2017 1–10. hetében az egy évvel korábbinál.

A vizsgált budapesti fogyasztói piacokon a fejes saláta fogyasztói ára átlagosan 300-400 forint/darab között alakult a megfigyelt időszakban.

Teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum