2017. március 3.

AKI - Világszerte nőtt a búza piaci ára az utóbbi hónapokban, 2017. február

A Nemzetközi Gabonatanács (IGC) januári előrejelzése szerint a 2016/2017. gazdasági évivel (július/június) közel azonos területről, világszerte 221 millió hektárról takaríthatnak be őszi és tavaszi búzát a gazdák a 2017/2018. évi szezonban.

A világ legnagyobb búzatermelőjeként és exportőreként számon tartott Európai Unióban a Tallage francia piacelemző vállalat adatai szerint az egy évvel korábbihoz hasonló területen, 24,1 millió hektáron került őszibúza-vetőmag a földbe. Franciaországban, Németországban és Romániában nem változott a terület, sorrendben 5,2 millió, 3,2 millió és 2,1 millió hektáron vetették el a búzát 2016 őszén, Lengyelországban ugyanakkor 2,5 százalékkal 2,4 millió hektárra csökkent az őszi búza vetésterülete. Az Egyesült Királyságban és Spanyolországban egyaránt 1,8 millió hektáron folyhat búzatermelés (mindkettő –1 százalék). Bulgáriában az egy évvel korábbinál 3 százalékkal nagyobb (1,12 millió hektár), ugyanakkor Magyarországon annál 3 százalékkal kisebb (980 ezer hektár) területet foglalhat el a búza az idei évben. A decemberi időjárás kedvező volt a telelő növényállományok számára, azonban az Európa nagy részét érintő rendkívüli januári hideg a hótakaróval nem borított területeken akár kárt is okozhatott a növényzetben, ennek mértéke majd a kora tavaszi fejlődés során mutatkozik meg.

Az USA-ban a búzatermelés gyenge jövedelmezősége miatt sokan hagytak fel a növény termesztésével, és 2016 őszén az elmúlt 108 év (!) legkisebb területén vetettek őszi búzát a gazdák az IGC tájékoztatása szerint. A 13,1 millió hektár vetésterület 10 százalékkal múlja alul az egy évvel korábbit. A tavaszi búzával együtt összesen 16,3 millió hektárról, az egy évvel korábbinál 1,5 millió hektárral kisebb területről takaríthatnak be a gazdák búzát az USA-ban az idén.

Oroszországban közel 1 százalékkal 27,1 millió hektárra nőhet az őszi és tavaszi búza által elfoglalt terület ebben a szezonban. Ukrajnában 6,7 millió hektárról, az egy évvel korábbinál 2,3 százalékkal nagyobb területről arathatnak búzát a gazdák 2017 nyarán. A szovjet utódállamokban a vastag hótakaró kedvező feltételeket biztosít az őszi búza átteleléséhez.

Az európai export szempontjából érdekes észak-afrikai országok búzatermő-területe számottevően, 10,3 százalékkal 9,8 millió hektárra nőtt. Különösen nagy a változás Marokkóban, ahol egy évvel ezelőtt az elmúlt húsz év legaszályosabb időszakát regisztrálták, és a 3,2 millió hektár területből mindössze 2,1 millió hektárról tudtak termést betakarítani a gazdák, a terület többi ré- szén megsemmisült a hozam. Úgy tűnik, ez ebben a szezonban nem ismétlődik meg, így 3 millió hektáron hozhat termést a növény.

Az EU egyes térségeiben és az USA-ban uralkodó rendkívül hideg januári időjárás miatti aggodalmakat tükrözi a termény világpiaci és európai ára, amely számottevően emelkedett 2016. december 13. – 2017. január 13. között. A folyamatot erősítette, hogy az USA-ban centenáriumi negatív rekordot döntött az őszi búza vetésterülete. Mindezek eredményeként az USA-ban 19 dollárral 194 dollár (USD)/tonnára nőtt a piros keményszemű búza (HRW) ára a legközelebbi szállítmányok esetében. A franciaországi és a romániai malmi minőségű búza kikötői ára (FOB) egyaránt 7 dollárral 190 dollár/tonnáig és 187 dollár/tonnáig erősödött ezalatt. Oroszországból az egy hónappal korábbinál 3 dollárral drágábban, tonnánként 185 dollárért (FOB) hajózták ki a terményt. Németországban 192 dollár/tonnáért (+8 dollár, FOB) adták fel a 12,5 százalék fehérjetartalmú búzát. A takarmánybúza esetében a legnagyobb mértékben a franciaországi termény ára nőtt a jelzett periódusban: 13 dollárral 187 dollár/tonnára. Még így is olcsóbb az Egyesült Királyságból származónál, ellenben kevésbé vonzó a bulgáriai és ukrajnai takarmánybúzához képest, amelyek 176 és 173 dollár/tonna exportáron (FOB) találtak vevőre. Már az újbúzára is lehet szerződni: a bulgáriai és ukrajnai kikötőkben egyaránt 170 dollár/tonnáért, a franciaországiakban 187 dollár/tonnáért és az oroszországiakban 177 dollár/tonnáért. Magyarországon átlagosan 40 ezer forint/tonna körüli áfa és szállítási költség nélküli termelői áron kereskedtek az étkezési búzával január harmadik hetében az AKI PÁIR adatai szerint.

A chicagói árutőzsdén (CME/CBOT) a búza front-havi jegyzése a decemberi emelkedést és a január eleji stagnálást követően 150–155 (USD)/tonna tartományba ereszkedett január végén. A párizsi árutőzsdén (Euronext/MATIF) ezzel párhuzamosan 170 euró/tonnáról 165 euró/tonnára gyengült a termény legközelebbi lejáratra szóló jegyzése.

Magyarországon a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) árupiaci szekciójában a malmi búza márciusi jegyzése 41 ezer forint/tonna maradt. A takarmánybúzára továbbra sem érkezett vételi vagy eladási ajánlat, így a kereskedése – 2016. december 1. óta – szünetel.

Teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum