2017. március 27.

AKI - A világ elsőszámú búzatermelője és exportőre az Európai Unió, 2017. március

A Nemzetközi Gabonatanács (IGC) legfrissebb, februári prognózisa szerint a 2016/2017. gazdasági évinél mindössze félmillió hektárral kisebb, 221,4 millió hektárról arathatnak búzát a világon a 2017/2018. évi szezonban.

A világ elsőszámú búzatermelőjeként és exportőreként számon tartott Európai Unióban 24,1 millió hektárt (–1 százalék) foglalhat el a növény 2017-ben (Tallage). Franciaországban, Németországban és Romániában nem változott a terület, sorrendben 5,2 millió, 3,2 millió és 2,1 millió hektáron vetették el a búzát 2016 őszén, ugyanakkor Lengyelországban 3 százalékkal 2,4 millió hektárra csökkent az őszi búza termőterülete. Az Egyesült Királyságban és Spanyolországban egyaránt 1,8 millió hektáron folyhat búzatermelés (mindkettő –1 százalék).

Bulgáriában az egy évvel korábbinál 3 százalékkal nagyobb (1,12 millió hektár), ellenben Magyarországon annál 3 százalékkal kisebb (980 ezer hektár) területet foglalhat el a búza az idei évben. Európa-szerte enyhült az időjárás a január eleji fagyok óta, így a szakértők egyelőre nem számolnak jelentősebb fagykárral a közösségben. Ki kell azonban hangsúlyozni, hogy a károsodás mértéke a növényzet vegetatív fejlődése során válik láthatóvá.

Mindenesetre az elemzők a rendelkezésre álló információk alapján közel 144 millió tonna uniós búzatermést valószínűsítenek, amely 8 millió tonnával haladná meg a 2016. évit. Amennyiben a minőség is kedvezőbben alakul az elmúlt évinél, a harmadik országokba irányuló export 3,4 millió tonnával 26,4 millió tonnára emelkedhet az új szezonban. A közös célpiacokon az uniós búza pozícióját nagyban befolyásolja majd Oroszország és Ukrajna termelése és exportálható volumene. Az EU-ban megtermelt búza ára elsősorban a két szovjet utódállam búzaáraihoz fog igazodni az elemzők szerint.

Oroszországban az IGC egy évvel korábbihoz hasonló területet jelez, így őszi és tavaszi búzát összesen 27,2 millió hektárról arathatnak az idén. Noha a 2016. évinél 5-6 millió tonnával kevesebb lehet az idei búzatermés, a Tallage által 67 millió tonnára jelzett volumen még így is bőségesnek mondható. A 2016/2017. évi szezonban felhalmozódott készlet miatt a szovjet utódállam kivitele a várhatóan kisebb termés ellenére is közel 30 millió tonnára nőhet (+3 százalék) a következő, 2017/2018. évi szezonban. Ezzel megőrzi vezető exportőr szerepét az észak-afrikai térségben, de Bangladesbe (2,1 millió tonna) és Törökországba (4,1 millió tonna) is számottevő mennyiséget szállíthat.

A Tallage várakozásai szerint Ukrajnában a 2016. évinél 8 százalékkal kevesebb, 23,9 millió tonna búza kerülhet az idén a magtárakba. Ebből kiindulva a fekete-tengeri ország kivitele 16 százalékkal 13,7 millió tonnára eshet, és elsősorban Ázsiában veszíthet piacot. Az EU-ba előreláthatóan a 2016/2017. gazdasági évihez hasonló volument, 1,2 millió tonnát szállíthat, ennek zömét 0 százalékos vámtarifa mellett. A szakértők ugyanis azt feltételezik, hogy a 2018-ban ismét megnyíló, 950 ezer tonna búza unióba irányuló vámmentes exportjának lehetőségét Ukrajna már 2018 első felében kihasználja.

Az USA-ban a búzatermelés gyenge jövedelmezősége miatt sokan hagytak fel a növény termesztésével, és 2016 őszén az elmúlt 108 év (!) legkisebb területén vetettek őszi búzát a gazdák az IGC tájékoztatása szerint. Az USA agrárminisztériuma (USDA) február végén tette közzé az észak-amerikai országban termesztett főbb szántóföldi kultúrák idei termőterületére vonatkozó várakozásait, amely szerint az őszi búza 13,1 millió hektárnyi vetésterülete közel 11 százalékkal múlja alul az egy évvel korábbit. A tavaszi búzával együtt összesen 18,6 millió hektáron teremhet búza az USA-ban 2017-ben.

A nemzetközi piacon február első felében még kissé emelkedett a búza ára, aminek az USA élénk exportja és az egyes térségek (EU, fekete-tengeri országok, USA) időjárása miatti aggodalmak ugyanúgy hajtóerői voltak, mint a fekete-tengeri térségben az ukrajnai és az oroszországi valuta leértékelődésével járó növekvő kivitel.

Az egy hónappal korábbihoz képest tonnánként 9 dollárral emelkedett az argentínai malmi búza, 5 dollárral az oroszországi kenyérgabona ára február közepéig. A termény franciaországi és romániai ára egyaránt 4 dollárral, az USA-ban termelt piros keményszemű búzáé (HRW) ár 2 dollárral erősödött ezalatt, míg a németországi ár nem változott.

Ezek eredményeként 184-195 dollár (USD)/tonna (FOB) között volt elérhető a malmi búza a világpiacon február közepén, amikor az észak-afrikai térségben az oroszországi termény volt a legversenyképesebb. Mindeközben az ukrajnai takarmánybúza ára 9 dollárral 182 dollár/tonnára, a franciaországi 7 dollárral 181 dollár/tonnára nőtt, ezekkel nem képes versenyezni az Egyesült Királyságban termelt takarmánygabona, amelyet 195 dollár/tonnáért kínálnak.

Megszülettek az első szerződések az idei termésre is: 170 dollár/tonna volt az ukrajnai, 191 dollár/tonna a franciaországi és 179 dollár/tonna az oroszországi búza kikötői ára február közepén. Magyarországon átlagosan 44-45 ezer forint/tonna körül mozgott az ótermésű étkezési búza, 43-44 ezer forint/tonna körül a takarmánybúza áfa és szállítási költség nélküli termelői ára február harmadik hetében.

A chicagói árutőzsdén (CME/CBOT) február első felében még 167 dollár/tonnáig emelkedett a búza fronthavi jegyzése, majd ezt követően 160 dollár/tonna alá ereszkedett a hónap utolsó napjaiban, ami várhatóan a fizikai piacra is begyűrűzik. A párizsi árutőzsdén (Euronext/MATIF) ezzel párhuzamosan 170-173 euró/tonna környékén hullámzott a termény legközelebbi lejáratra szóló jegyzése.

Magyarországon a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) árupiaci szekciójában a malmi búza márciusi jegyzése 41 ezer forint/tonna maradt. A takarmánybúzára továbbra sem érkezett vételi vagy eladási ajánlat, így a kereskedése 2016. december 1. óta szünetel.

Teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum