2017. március 20.

AKI - A vajat magasabb ára miatt az élelmiszer-feldolgozók növényi zsírokkal helyettesíthetik, 2017. február

A nyerstej termelői ára Új-Zélandon 38 százalékkal, az USA-ban 9 százalékkal, az Európai Unióban 8 százalékkal nőtt 2016 decemberében az egy évvel korábbihoz képest. 

A világpiacon az ömlesztett vaj értékesítési ára (FOB Óceánia) 2017. 7. hetén a 2016. 19. hetinél 75 százalékkal, a teljes tejporé a 2016. 7. hetinél 68 százalékkal, a cheddar sajté a 2016. 11. hetinél 52 százalékkal, a sovány tejporé a 2016. 21. hetinél 46 százalékkal volt magasabb. Kína sajtimportja 29 százalékkal, a teljes tejporé 21 százalékkal, a vaj és vajolajé 15 százalékkal nőtt, míg a sovány tejporé 8 százalékkal csökkent 2016-ban az előző évihez viszonyítva.

Európai Unió

A nyerstej azonnali (spot) piaci ára Olaszországban a 2016. 47. – 2017. 4. hét között 14 százalékkal csökkent, majd a 7. hétig nem változott, Hollandiában 2017 4–7. hete között 6 százalékkal nőtt. Hollandiában a nyerstej spot piaci ára áfa nélkül, szállítási költséggel 4,4 százalék zsírtartalomra vonatkozóan 32,25 euró/100 kilogramm volt február 15-én.

Az olaszországi Veronában a nyerstej spot piaci ára február 13-án áfa nélkül, szállítási költséggel 38 euró/100 kilogramm, a Németországból és az Ausztriából származó 3,6 százalék zsírtartalmú nyerstejé 35 euró/100 kilogramm, a fölözötté 18,5 euró/100 kilogramm volt.

Olaszországban, Lodi városában február 13-án a nyerstej spot piaci ára áfa nélkül, szállítási költséggel, 60 napos fizetési határidővel 38,25 euró/100 kilogramm, a 3,6 százalék zsírtartalmú, Franciaországból származó nyerstejé 34,25 euró/100 kilogramm, a Németországból származóé 35,25 euró/100 kilogramm, a fölözötté 17,5 euró/100 kilogramm volt.

A németországi Élelmiszer-gazdasági Kutató Központ (ife) havi rendszerességgel közzéteszi a nyerstej alapanyagértékét 4,0 százalék zsír- és 3,4 százalék fehérje-beltartalomra vonatkozóan. Az alapanyagérték tükrözi a nyerstej összetevőinek (zsír, fehérje) árát, amelyet a hannoveri és a kempteni árutőzsde vaj- és soványtejpor-jegyzései alapján határoznak meg. A zsírérték 55 százalékkal, a fehérjeérték 35 százalékkal nőtt, így az alapanyagérték 45 százalékkal volt magasabb 2017 januárjában az előző év azonos hónapjához képest.

Németországban az ömlesztett vaj értékesítési ára 2016. 52. – 2017. 7. hét között 8 százalékkal, a sovány tejporé 2017. 3–7. hét között 7 százalékkal csökkent. A kempteni árutőzsdén a 25 kilogrammos kiszerelésű ömlesztett vaj értékesítési ára 405 euró/100 kilogramm, a 25 kilogrammos kiszerelésű zsákos, élelmezési célú (intervenciós minőségű) sovány tejporé 199,5 euró/100 kilogramm volt a 7. héten. Az intervenciós árszintnél az ömlesztett vaj ára 83 százalékkal, a sovány tejporé 14 százalékkal magasabb volt a vizsgált héten.

Az Európai Bizottság adatai szerint vajból továbbra sem érkezett intervenciós felajánlás. A vaj magántárolási készlete 2016. december végén 26 875 tonna, a sovány tejporé 68 335 tonna, a sajté 15 057 tonna, a sovány tejpor intervenciós készlete 351 029 tonna volt. A Bizottságnak 2016. október–december időszakában sovány tejporból intervenciós, vajból magántárolási felvásárlása nem volt.

A sovány tejpor termelésének 21 százalékát intervenciós raktárakba, 6 százalékát magántárolási raktárakba ajánlották fel 2016-ban. A megtermelt vaj 7 százaléka került magántárolási raktárakba ugyanekkor. Az Európai Bizottság a sovány tejpor magántárolását február végén lezárja, míg az intervenciós felvásárlást 2017. szeptember 30-áig nyitva tartja. A Bizottság folyamatosan figyeli a piacot és amennyiben szükséges, újranyithatja a magántárolás lehetőségét.

A legutóbbi negyedik, 2017. február 7-ei pályázaton a sovány tejpor minimumára 155 euró/100 kilogramm, a maximumára 185 euró/100 kilogramm volt. Az összesen felajánlott 1796 tonnás mennyiségből nem került elfogadásra egyetlen tonna sem. A pályáztatás során egyedül az első fordulóban, 2016. december 13-án került 40 tonna értékesítésre, melyből 20-20 tonnát Németország és az Egyesült Királyság vásárolt meg.

Az ötödik, 2017. február 21-ei tenderen összesen 21 962 tonna sovány tejport fognak felajánlani, amelyből csak 9 tagország vásárolhat. A felajánlott mennyiség 35 százalékát Belgium, 27 százalékát Lettország, 10 százalékát Lengyelország, 8 százalékát Írország, 6 százalékát Franciaország, 4 százalékát Finnország, 3 százalékát Litvánia, 2 százalékát Németország vásárolhatja fel.

Az Eucolait február eleji tájékoztatása szerint az európai tejpiac 2017-ben az elmúlt két évinél várhatóan kiegyensúlyozottabbá válik. A globális tejkínálat 2017 első fél évében előreláthatóan elmarad az egy évvel korábbitól a meghatározó exportőr régiókban, azonban a második fél évben már lehetséges egy kis növekedés. A magasabb árak valószínűleg élénkítik a tejtermelés növekedését, azonban ezt Hollandia foszfátszabályozás miatti tehénállomány-csökkentése és az Európai Bizottság tejmennyiség-csökkentő programja korlátozhatja.

Az egy főre jutó sajtfogyasztás növekedése hozzájárulhat a termelés bővüléséhez, de az exportpiacok lesznek meghatározók a piaci egyensúly megteremtéséhez. A vajtermelés is növekedhet az EU-ban. A készletek viszonylag alacsony szinten maradhatnak, így a termelés legnagyobb részét a belpiaci kereslet kielégítésére használhatják majd fel. Ennek következtében kevesebb termék kerülhet exportra. A vajpiacon a legnagyobb kihívást az jelentheti, hogy a vaj magasabb ára miatt az élelmiszer-feldolgozók növényi zsírokkal helyettesíthetik a vajat.

A sovány tejpor piaci kilátásai ennél kedvezőtlenebbek lehetnek, mivel a készletek szintje magas és várhatóan bővül a vaj termelése is, amelynek a mellékterméke a sovány tejpor. A sovány tejpor termelése 2017-ben várhatóan nem haladja meg a 2016. évit, de az export bővülése nélkül a készletek szintje előreláthatóan nem csökken.

Magyarország

Magyarországon a nyerstej országos termelői átlagára 91,22 forint/kilogramm volt 2017 januárjában. A zsírtartalom 0,01 százalékpontos, a fehérjetartalom 0,03 százalékpontos csökkenése és az alapár 4 százalékos növekedése miatt a nyerstej átlagára 3 százalékkal emelkedett januárban a decemberihez képest, és 17 százalékkal haladta meg az előző év azonos hónapjának átlagárát.

A nyerstej felvásárlása a 2016. januárinál 3 százalékkal, az előző havinál 4 százalékkal volt több.
Magyarországon a nyerstej kiviteli ára a belpiaci árnál 13 százalékkal magasabb, 102,8 forint/kilogramm volt 2017 januárjában, 2016 áprilisa óta másodszor csökkent (2 százalékkal) az előző havihoz viszonyítva, az előző év januárját viszont 39 százalékkal haladta meg.

Az AKI PÁIR adatai szerint a nyerstej kiszállítása 19 százalékkal csökkent januárban az előző év azonos hónapjához viszonyítva, ezen belül a termelők és a kereskedők 5 százalékkal, a feldolgozók 44 százalékkal kevesebb nyerstejet exportáltak. A termelők és a kereskedők nyerstejkivitele háromszorosa volt a feldolgozókénak a vizsgált hónapban.

Az AKI PÁIR adatai szerint a hazai előállítású trappista sajt feldolgozói értékesítési ára 21 százalékkal, az 1,5 százalék zsírtartalmú dobozos tartós tejé 20 százalékkal, a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos friss tejé 12 százalékkal, a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos tartós tejé 11 százalékkal, a tejfölé 9 százalékkal, az adagolt vajé és a tehéntúróé egyaránt 5 százalékkal emelkedett 2017 januárjában az előző évihez képest.

A KSH adatai szerint a 2,8 százalék zsírtartalmú friss tej fogyasztói ára 2 százalékkal volt alacsonyabb, míg az 1,5 százalék zsírtartalmú friss tejé nem változott számottevően, a trappista sajté 10 százalékkal volt magasabb ugyanebben az összehasonlításban.

A KSH adatai szerint Magyarország szarvasmarha-állománya 2 százalékkal 838 ezer egyedre, ezen belül a teheneké 3 százalékkal 379 ezer egyedre nőtt 2016. december elsején az egy évvel korábbihoz viszonyítva. A szarvasmarhák és a tehenek egyaránt 60 százalékát gazdasági szervezetek, 40 százalékát egyéni gazdaságok adták. A tehénállomány növekedése miatt a nyerstej felvásárlása 1 százalékkal 1552 ezer tonnára bővült 2016-ban az előző évihez képest, a teljes zsírtartalmú nyerstej kivitele viszont az év első tizenegy hónapjában 22 százalékkal esett 2015 azonos időszakához viszonyítva a KSH adatai szerint.

Teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum