2017. március 28.

AKI - A tavaszi időszakban a mediterrán térségben az ukrajnai kukorica a legolcsóbb, 2017. március

Az IGC közzétette a kukorica 2017/2018. gazdasági évi termőterületére vonatkozó várakozásait, amely szerint a növény az egy évvel korábbinál közel 1 százalékkal kisebb területet, világszerte 181,2 millió hektárt foglalhat el a következő szezonban. Tekintettel arra, hogy a vetés még az északi féltekén sem kezdődött el, ez a szám akár számottevően is módosulhat.

Szakértők szerint az USA-ban a szójababnál alacsonyabb jövedelmezősége miatt csökken a kukorica termőterülete. Az USDA előzetes adatai szerint 36,4 millió hektáron (–4 százalék) vethetnek kukoricát a gazdák néhány hét múlva.

A Tallage elemzői az Európai Unióban a termőterület mérsékelt növekedését várják, 8,8 millió hektárról takaríthatnak be a gazdák kukoricát ősszel, szemben a 2016. őszi 8,7 millió hektárral. A legnagyobb területet, 2,58 millió hektárt ebben az évben is Romániában foglalhatja el a növény. Franciaországban a 2016. évi 1,49 millió hektárról 1,53 millió hektárra nőhet a kukorica termőterülete.

Noha hivatalos adatok még nem állnak rendelkezésre, a francia szakértők szerint Magyarországon 1,05 millió hektáron (+2 százalék) teremhet kukorica az idén. Olaszországban 3 százalékkal 700 ezer hektárra, Lengyelországban 5 százalékkal 660 ezer hektárra nőhet a termőterület. Németországban a várakozások szerint 420 ezer hektár, Bulgáriában 450 ezer hektár marad a növény által elfoglalt terület.

Oroszországban 6,1 százalékkal 3 millió hektárra, Ukrajnában 3,8 százalékkal 4,4 millió hektárra nőhet a növény termőterülete 2017-ben.

A déli féltekén még lábon áll a 2016/2017. gazdasági évi termés, így az IGC következő, 2017/2018. évi szezon kukoricaterületére vonatkozó adatai igen bizonytalannak tekintendők. A szervezet a növény termőterületének zsugorodására számít, Argentínában 5,6 millió hektárt (–3,4 százalék), Brazíliában 16,4 millió hektárt (–0,9 százalék) jelez.

A bőséges készletek és a dél-amerikai betakarítással bővülő kínálat ellenére a kukorica ára erősödött a világpiacon január közepe és február közepe között az argentínai áradásokról érkező aggasztó hírek és az USA-ban megtermelt termény iránti élénk bel- és külpiaci kereslet eredményeként (Tallage). A májusi szállítmányok ára egyaránt 5 dollárral emelkedett az USA-ban, Franciaországban, Romániában/Bulgáriában és Argentínában, ugyanakkor Ukrajnában 1-3 dolláros drágulás figyelhető meg. Brazíliában egyelőre még nem elérhető az újtermés.

Mindezek eredményeként a 164 és 166 dollár/tonna exportár (FOB) mellett az argentínai és az USA-ból származó tengeri volt a legversenyképesebb a piacon, ezt az ukrajnai (172 dollár/tonna), a romániai/bulgáriai (180 dollár/tonna) és a franciaországi (195 dollár/tonna) követte február közepén.

A nyári időszakra fekete-tengeri szállítmányokat már nem lehet lekötni, a többi exportőr az egy hónappal korábbinál 4-11 dollárral drágábban, 163-201 dollár/tonnáért kínálta a kukoricát február közepén. A márciusi–áprilisi időszakban a mediterrán térségben az ukrajnai kukorica a legolcsóbb, ezt követően az argentínai nyerhet teret. Ázsiába egyelőre az ukrajnai és az USA-ban megtermelt kukorica jut el a legkedvezőbb áron, majd májustól itt is az argentínai lesz a legolcsóbb az előrejelzések szerint.

Magyarországon az AKI PÁIR adatai szerint átlagosan 40-41 ezer forint/tonna termelői áron cserélt gazdát a takarmánykukorica február harmadik hetében, az egy évvel korábbinál 8 százalékkal alacsonyabb áron.

A chicagói árutőzsdén február első felében még 150 dollár/tonnáig araszolt a kukorica fronthavi jegyzése, a hónap második felében azonban 143 dollár/tonnára gyengült. A párizsi árutőzsdén 171-173 euró/tonna körül hullámzott a termény legközelebbi lejáratra szóló jegyzése ugyanekkor. A BÉT-en 43 ezer forint/tonna fölé emelkedett a termény márciusi jegyzése ezalatt.

Teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum