2017. március 13.

AKI - A sovány tejpor termelésének 23 százalékát intervenciós raktárakba ajánlották fel az Európai Unióban, 2017. január

A nyerstej termelői ára Új-Zélandon 39 százalékkal, az Európai Unióban 4 százalékkal nőtt, míg az USA-ban 3 százalékkal csökkent 2016 novemberében az egy évvel korábbihoz képest. 

A világpiacon az ömlesztett vaj értékesítési ára (FOB Óceánia) 2017. 3. hetén a 2016. 19. hetinél 72 százalékkal, a teljes tejporé a 2016. 7. hetinél 62 százalékkal, a cheddar sajté a 2016. 11. hetinél 48 százalékkal, a sovány tejporé a 2016. 21. hetinél 41 százalékkal volt magasabb. Kína sajtimportja 31 százalékkal, a vaj és vajolajé 21 százalékkal, a teljes tejporé 18 százalékkal nőtt, míg a sovány tejporé 6 százalékkal csökkent 2016 első tizenegy hónapjában az előző év azonos időszakához viszonyítva.

Európai Unió

A nyerstej azonnali (spot) piaci ára Olaszországban a 2016. 47. – 2017. 3. hét közötti időszakban 12,5 százalékkal, Hollandiában 2016 45. – 2017 3. hete között 25 százalékkal csökkent. Hollandiában a nyerstej spot piaci ára áfa nélkül, szállítási költséggel 4,4 százalék zsírtartalomra vonatkozóan 31,5 euró/100 kilogramm volt január 18-án.

Az olaszországi Veronában a nyerstej spot piaci ára január 16-án áfa nélkül, szállítási költséggel 38,5 euró/100 kilogramm, a Németországból és az Ausztriából származó 3,6 százalék zsírtartalmú nyerstejé 35,5 euró/100 kilogramm, a fölözötté 15,5 euró/100 kilogramm volt.

Olaszországban, Lodi városában január 16-án a nyerstej spot piaci ára áfa nélkül, szállítási költséggel, 60 napos fizetési határidővel 37,75 euró/100 kilogramm, a 3,6 százalék zsírtartalmú, Franciaországból származó nyerstejé 34 euró/100 kilogramm, a Németországból származóé 35 euró/100 kilogramm, a fölözötté 15,5 euró/100 kilogramm volt.

Az ife havi rendszerességgel közzéteszi a nyerstej alapanyagértékét 4,0 százalék zsír- és 3,4 százalék fehérje-beltartalomra vonatkozóan. Az alapanyagérték tükrözi a nyerstej összetevőinek (zsír, fehérje) árát, amelyet a hannoveri és a kempteni árutőzsde vaj- és soványtejpor-jegyzései alapján határoznak meg. A zsírérték 55 százalékkal, a fehérjeérték 29 százalékkal nőtt, így az alapanyagérték 42 százalékkal volt magasabb 2016 decemberében az előző év azonos hónapjához képest.

Németországban az ömlesztett vaj értékesítési ára 2016. 52. – 2017. 3. hét között 3 százalékkal csökkent, míg a sovány tejporé 2016. 47 – 2017. 3. hét között 6 százalékkal emelkedett. A kempteni árutőzsdén a 25 kilogrammos kiszerelésű ömlesztett vaj értékesítési ára 425 euró/100 kilogramm, a 25 kilogrammos kiszerelésű zsákos, élelmezési célú (intervenciós minőségű) sovány tejporé 215 euró/100 kilogramm volt a 3. héten. Az intervenciós árszintnél az ömlesztett vaj ára 92 százalékkal, a sovány tejporé 23 százalékkal magasabb volt a vizsgált héten.

Az Európai Bizottság adatai szerint vajból továbbra sem érkezett intervenciós felajánlás. A vaj magántárolási készlete 2016. november végén 38 670 tonna, a sovány tejporé 73 175 tonna, a sajté 16 779 tonna, a sovány tejpor intervenciós készlete 351 926 tonna volt. A Bizottságnak 2016 októberében és 2016 novemberében sovány tejporból intervenciós, vajból magántárolási felvásárlása nem volt. A sovány tejpor termelésének 23 százalékát intervenciós raktárakba, 6 százalékát magántárolási raktárakba ajánlották fel 2016 első tizenegy hónapjában. A megtermelt vaj 7 százaléka került magántárolási raktárakba ugyanekkor.

A 2016. december 13-i tenderen a sovány tejpor minimumára 17,51 euró/100 kilogramm, a maximumára 220 euró/100 kilogramm volt. A rögzített minimumárként 215,1 eurót határoztak meg, így mindösszesen 40 tonna terméket fogadtak el a felajánlott 19 707 tonnás összmennyiségből. A második, 2017. január 3-i tenderen a sovány tejpor felajánlott minimumára 165,1 euró/100 kilogramm, a maximumára 196,1 euró/100 kilogramm volt. Az összesen felajánlott 11 914 tonnás mennyiségből nem került elfogadásra egyetlen tonna sem. A január 17-i tenderen elfogadásra rendelkezésre álló mennyiség 21 962 tonna volt.

Az ife januári előrevetítése szerint az EU tejfelvásárlása 2017-ben 2,04 millió tonnával (1,3 százalékkal) 150,5 millió tonnára csökkenhet a 2016. évihez viszonyítva. A tejkvótarendszer megszüntetése után egy évvel, 2016 áprilisában megfigyelhető 6 millió tonnás tejtermelés-bővüléshez hasonló növekedésre a közeljövőben nem lehet számítani. Az idei év első fél évében a tejfelvásárlás 2,4 millió tonnával (3 százalékkal) lehet kevesebb az előző év azonos időszakánál, amit a második félévben várható enyhe növekedés csak kismértékben képes ellensúlyozni. Az idén több sajtot, ugyanakkor kevesebb vajat és tejport állíthatnak elő.

A nyerstej árának emelkedése és a tejtermelésből származó nyereség növekedése miatt megvalósuló kapacitásbővítéseket visszafogják a foszfát- és nitrogénkibocsátás mérséklését célzó szabályozások. Hollandiában szigorúbban korlátozzák a szerves és híg trágyából származó foszfátkibocsátást, ami az ország tejtermelésének csökkentését okozhatja. Európa más részein a magas állatsűrűség miatt várhatóan a nitrogénkibocsátásra vezethetnek be szabályozásokat. A nyerstej termelői ára a 2016 végi szinten maradhat a következő hónapokban, a korábbi években megfigyelt év eleji szezonális csökkenés várhatóan elmarad.

Az EU-ban a folyadéktej és a folyékony tejtermékek (például: joghurt, kefir) termelése 0,2 százalékkal 47 200 ezer tonnára, exportja 14,4 százalékkal 1350 ezer tonnára nőhet, míg fogyasztása 0,2 százalékkal 45 863 ezer tonnára, egy főre jutó fogyasztása 90,1 kilogrammról 89,7 kilogrammra csökkenhet.

A közösség vajtermelése 8,4 százalékkal 2180 ezer tonnára, fogyasztása 3,2 százalékkal 2120 ezer tonnára, exportja 9,1 százalékkal 200 ezer tonnára, készlete 64,3 százalékkal 50 ezer tonnára, egy főre jutó fogyasztása 4,3 kilogrammról 4,1 kilogrammra csökkenhet az idén az előző évihez viszonyítva. A vaj ára soha nem volt ilyen magas az Európai Unióban. Németországban az adagolt vaj ára október óta meghaladja a korábbi rekordot.

A sajt termelése, fogyasztása és exportja az alacsonyabb nyerstejkínálat hatására várhatóan a 2016. évinél lassabb ütemben nő. A sajt termelése 0,7 százalékkal 9880 ezer tonnára, exportja 2,5 százalékkal 830 ezer tonnára, fogyasztása 0,4 százalékkal 9335 ezer tonnára, egy főre jutó fogyasztása 18,2 kilogrammról 18,3 kilogrammra nőhet, míg készlete várhatóan nem változik 2017-ben az előző évihez viszonyítva.

A sovány tejpor termelése 15,6 százalékkal 1350 ezer tonnára, fogyasztása 4 százalékkal 765 ezer tonnára csökkenhet, míg exportja 17 százalékkal 700 ezer tonnára emelkedhet. A sovány tejpor intervenciós készlete 21 százalékkal 280 ezer tonnára csökkenhet. A sovány tejpor ára várhatóan a jelenlegi szinten marad a következő hónapokban. A sovány tejpor kivitelének bővülését a gyenge euróárfolyam miatt a 2017 első fél évére kötött új szerződések teszik lehetővé. A teljes tejpor termelése 730 ezer tonnán, exportja 390 ezer tonnán stagnálhat, készlete előreláthatóan nem változik, míg fogyasztása 2,8 százalékkal 345 ezer tonnára csökkenhet.

Magyarország

Magyarországon a nyerstej országos termelői átlagára 88,65 forint/kilogramm volt 2016 decemberében. A zsírtartalom 0,01 százalékpontos csökkenése, a fehérjetartalom 0,03 százalékpontos javulása és az alapár 7 százalékos növekedése miatt a nyerstej átlagára 6 százalékkal emelkedett decemberben a novemberihez képest, és 13 százalékkal haladta meg az előző év azonos hónapjának átlagárát. A nyerstej felvásárlása a 2015. decemberinél 2 százalékkal, az előző havinál 7 százalékkal több volt.

Magyarországon a nyerstej kiviteli ára a belpiaci árnál 18 százalékkal magasabb, 104,67 forint/kilogramm volt 2016 decemberében, 2016 áprilisa óta először csökkent (4 százalékkal) az előző havihoz viszonyítva, az előző év decemberét viszont 31 százalékkal haladta meg. Az AKI PÁIR adatai szerint a nyerstej kiszállítása 31 százalékkal csökkent decemberben az előző év azonos hónapjához viszonyítva, ezen belül a termelők és a kereskedők 15 százalékkal, a feldolgozók 60 százalékkal kevesebb nyerstejet exportáltak. A termelők és a kereskedők nyerstejkivitele csaknem négyszerese volt a feldolgozókénak a vizsgált hónapban.

Az AKI PÁIR adatai szerint a hazai előállítású trappista sajt feldolgozói értékesítési ára 19 százalékkal, a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos tartós tejé 13 százalékkal, a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos friss tejé 10 százalékkal, a tejfölé 9 százalékkal, az adagolt vajé 8 százalékkal, a tehéntúróé 4 százalékkal emelkedett 2016 decemberében az előző évihez képest. A KSH adatai szerint a trappista sajt fogyasztói ára 6 százalékkal, a 2,8 százalék zsírtartalmú friss tejé 1 százalékkal volt magasabb ugyanebben az összehasonlításban.

Magyarországon a nyerstej felvásárlása 3 százalékkal volt több 2016-ban, mint az előző esztendőben. A teljes zsírtartalmú nyerstej kivitele 26 százalékkal csökkent egy év alatt. A nyerstej 63 százalékát a termelők és a kereskedők, 37 százalékát a feldolgozók szállították külföldre. A termelők és a kereskedők nyerstejkivitele 21 százalékkal, a feldolgozóké 34 százalékkal csökkent 2016-ban 2015-höz képest.

Az AKI PÁIR adatai szerint a hazai gyártású 2,8 százalék zsírtartalmú folyadéktej belföldi értékesítése 1 százalékkal nőtt, ezen belül kiszerelés és eltarthatóság szerint a zacskós friss tejé 22 százalékkal csökkent, míg a dobozos tartósé 2 százalékkal, a dobozos frissé 7 százalékkal nőtt 2016-ban az előző évihez képest. Az 1,5 százalék zsírtartalmú dobozos tartós tej belföldi értékesítése ugyanakkor az előbbinél jóval erőteljesebben, 19 százalékkal emelkedett. A tejtermékek közül a hazai előállítású adagolt vaj belföldi értékesítése 24 százalékkal, a tehéntúróé 11 százalékkal, a tejfölé 6 százalékkal, a natúr joghurté 2 százalékkal, a trappista sajté 1 százalékkal nőtt, míg az ömlesztett sajté 4 százalékkal, a kefiré 6 százalékkal, a gyümölcsös joghurté 76 százalékkal csökkent a vizsgált időszakban.

Teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum