2017. március 23.

AKI - Az Európai Unió 25 százalékkal több sertéshúst értékesített harmadik piacokon, 2017. február

Az Amerikai Egyesült Államok agrárminisztériumának (USDA) januárban megjelent elemzése szerint az USA sertéshústermelése 3,6 százalékkal emelkedhet 2017 első negyedévében a 2016. január és március között előállított mennyiséghez képest. 

A szakértők a kínálat bővülése miatt a hízósertés termelői árának 8-13 százalékos csökkenésére számítanak a vizsgált összehasonlításban. A belső fogyasztás nem változik számottevően, ugyanakkor 5 százalékkal több sertéshúst értékesíthetnek a nemzetközi piacon az egy évvel korábbinál. Az Egyesült Államok élősertésimportja 1 százalékkal emelkedhet, míg sertéshús-behozatala csaknem 5 százalékkal csökkenhet a jelzett időszakban.

Az USDA adatai szerint az USA sertéshústermelése 2 százalékkal volt magasabb 2016-ban a 2015. január–decemberihez képest. A vágások száma 2 százalékkal nőtt, míg a vágóhidakra kerülő sertések élősúlya nem változott számottevően a megfigyelt időszakban. Az USDA adatai alapján az Egyesült Államokban a sertés ára 1,2 dollár (USD)/kilogramm hasított súly volt 2016 decemberében, ez 1 százalékos emelkedést jelentett az egy évvel korábbihoz képest.

Brazíliában a sertés ára 6 százalékkal volt magasabb 2016 decemberében (6,42 brazil reál/kilogramm hasított súly), mint az előző esztendő azonos hónapjában. A brazíliai sertés- és baromfitenyésztők szövetségének (ABPA) adatai szerint Brazília sertéshúskivitele 32 százalékkal 733 ezer tonnára nőtt 2016-ban a 2015. évihez képest. A nemzetközi piacon értékesített sertéshús értéke 16 százalékkal volt magasabb 2016-ban, mint egy évvel korábban. A dél-amerikai ország fő célpiaca Oroszország (33 százalék részesedés) volt, ahova 245 ezer tonna (+1 százalék) sertéshús került az előző évben.

Hongkongba (23 százalék részesedés) 33 százalékkal 164 ezer tonnára nőtt a kivitel, Kínába csaknem 88 ezer tonna (+1582 százalék) brazil sertéshúst szállítottak. Brazília több célpiacon is növelte részesedését: Szingapúrba 16 százalékkal, Uruguayba 30 százalékkal, Argentínába 132 százalékkal és Chilébe 180 százalékkal. Az ABPA szakértői az idei évben is arra számítanak, hogy növekedhet a kivitel, többek között Kelet-Európába, Ázsiába és Dél-Amerika egyes országaiba. Várhatóan idén már a Koreai Köztársaság is megnyitja kapuit a brazil sertéshús előtt.

Európai Unió

Az Európai Bizottság adatai szerint az Európai Unió 25 százalékkal több sertéshúst (3,8 millió tonna) értékesített a nemzetközi piacon 2016 első tizenegy hónapjában, mint egy évvel korábban. Az export csaknem fele Kínába irányult, ahova az egy évvel korábbinál 69 százalékkal több uniós sertéshús került január és november között. További nagy célpiacok Japán és Hongkong voltak, Japánba 10 százalékkal, Hongkongba 26 százalékkal nőtt a kivitel volumene. A közösség sertéshúsimportja (29 ezer tonna) 3 százalékkal csökkent a vizsgált időszakban, a behozatal 68 százaléka Svájcból származott.

Az Európai Unióban az „E” kereskedelmi osztályba tartozó sertés vágóhídi belépési ára 1,53 euró/kilogramm hasított hideg súly volt 2016 decemberében, 21 százalékkal emelkedett egy év alatt.
A lipcsei árutőzsdén a sertés februári, márciusi és áprilisi határidőre szóló jegyzései stagnáltak 2017 4. hetének végén az egy héttel korábbihoz viszonyítva.

Az uniós sertéspiac szempontjából meghatározó vállalatok és vágóhidak nem változtattak a sertések átvételi árán 2017 4. hetében az előző hetihez viszonyítva. A sertésárak átlagosan 16 százalékkal voltak magasabbak az előző év azonos hetének átlagárához képest. A németországi szerződéses ár és a Tönnies felvásárlási ára egyaránt 1,52 euró/kilogramm hasított súly volt a megfigyelt héten. A West Fleisch 1,5, a Vion 1,53, a Danish Crown és a Tican 1,35 euró/kilogramm hasított súly áron vásárolta a sertéseket a 4. héten. A németországi vágóhidak 4. heti árai 1-3 százalékkal mérséklődtek az előző hetihez viszonyítva.

Magyarország

A KSH adatai szerint Magyarország élősertés-kivitele 1 százalékkal csökkent 2016 első tizenegy hónapjában az egy évvel korábban külpiacon eladott mennyiséghez viszonyítva. Legfőbb partnereink Románia, Ausztria, Szlovákia és Szerbia voltak. Románia 8 százalékkal, Ausztria 7 százalékkal, Szlovákia pedig 37 százalékkal több sertést vásárolt Magyarországtól, ugyanakkor Szerbiába (–67 százalék) csökkent a kiszállítás. Az élősertés-behozatal 8 százalékkal nőtt a megfigyelt időszakban, a legnagyobb beszállítók Szlovákia, Németország és Hollandia voltak. A Szlovákiából vásárolt sertések mennyisége 7 százalékkal csökkent, míg Németországból 2 százalékkal, Hollandiából 41 százalékkal több élő sertést szállítottak Magyarországra, mint egy évvel korábban.

A nemzetközi piacon értékesített sertéshús mennyisége 3 százalékkal csökkent, míg értéke 5 százalékkal nőtt 2016. január–novemberben 2015 azonos időszakához képest. A legtöbb sertéshúst Romániába, Kínába, Olaszországba és Japánba szállítottuk. Romániába (–2 százalék), Olaszországba (–23 százalék) és Japánba (–12 százalék) mérséklődött a kivitel, ugyanakkor Kínába 48 százalékkal emelkedett. A sertéshúsimport volumene 18 százalékkal, értéke 22 százalékkal nőtt. A sertéshús 62 százaléka Németországból, Lengyelországból, Ausztriából és Spanyolországból származott. Magyarország élő sertésből és sertéshúsból nettó importőr volt a vizsgált periódusban.

A hazai termelésű vágósertés termelői ára áfa és szállítási költség nélkül 485 forint/kilogramm hasított súly volt 2016 decemberében, 26 százalékkal nőtt az egy évvel korábbi átlagárhoz képest. Az AKI PÁIR adatai szerint a darabolt sertéshús (karaj, tarja, comb) feldolgozói értékesítési ára 11 százalékkal volt magasabb 2016 decemberében, mint 2015 azonos hónapjában. A KSH adatai szerint a rövidkaraj fogyasztói ára 10 százalékkal, a sertéscombé 9 százalékkal csökkent a megfigyelt időszakban.

Teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum