2017. március 31.

AKI - Az Európai Unió 17 százalékkal több marhahúst értékesített harmadik piacokon, 2017. február

Az Amerikai Egyesült Államok agrárminisztériumának (USDA) januárban megjelent projekciója szerint az USA marhahústermelése 2,3 százalékkal emelkedhet az első negyedévben a 2016. január–március közötti időszak mennyiségéhez képest. 

Az előző évinél nagyobb kínálat miatt a szakértők a vágómarha termelői árának 10-15 százalék közötti esésére számítanak a folyó negyedévben. Az előrevetítés szerint a marhahús egy főre jutó fogyasztása 1,5 százalékkal csökkenhet. Az USA marhahúsimportja várhatóan 13 százalékkal lesz kevesebb 2017 első negyedévében, mint az előző év azonos időszakában. A bővülő termelés és az erős kereslet hatására a nemzetközi piacon csaknem 9 százalékkal több marhahúst értékesíthetnek a jelzett időszakban.

Az USDA adatai szerint az Egyesült Államokban a bika ára 11 százalékkal 4,29 dollár (USD)/kilogramm hasított hideg súlyra csökkent 2017 januárjában az egy évvel korábbihoz viszonyítva. Az USA-ban a marhahústermelők és a sertéshústermelők szövetsége arra kérte az ország vezetését, hogy minél hamarabb kezdjenek szabadkereskedelmi megállapodásról szóló tárgyalásokat Japánnal.

Az ázsiai országban erős a kereslet az amerikai marha- és sertéshús iránt, ugyanakkor a szigetország által kivetett vám korlátozza a piacra jutást mindkét termék esetében. Véleményük szerint egy sikeres és széles körű megállapodás több más szektor versenyképességét is javítaná.
Brazíliában a szarvasmarha ára brazil reálban kifejezve csaknem 1 százalékkal csökkent 2017 januárjában az előző év azonos hónapjának átlagárához képest.

A földművelésügyi, állattenyésztési és halászati minisztérium (Minagri) adatai szerint Argentínában a szarvasmarha ára argentin pezóban kifejezve 10 százalékkal emelkedett 2017 januárjában az előző év hasonló időszakához viszonyítva. A marhahústermelés 10 százalékkal 241 ezer tonnára nőtt 2017 januárjában a 2016. januárihoz képest.

Európai Unió

Az Európai Bizottság adatai szerint a közösség 635 ezer tonna élő szarvasmarhát és marhahúst értékesített a nemzetközi piacon 2016 első tizenegy hónapjában, 17 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. A legnagyobb piacok Törökország (10 százalék részesedés), Hongkong (8 százalék) és Libanon (7 százalék) voltak. A Törökországba szállított mennyiség 25 százalékkal, a Hongkongba kerülő 30 százalékkal emelkedett, ugyanakkor Libanonba 6 százalékkal csökkent a kivitel.

Az unió élőmarha- és marhahúsimportja 3,9 százalékkal 310 ezer tonnára nőtt 2016. január–novemberben a 2015 hasonló időszakában beszállított mennyiséghez képest. A behozatal 42 százaléka Brazíliából, 17 százaléka Uruguayból, 13 százaléka pedig Argentínából származott. Brazíliából 5 százalékkal, Uruguayból 19 százalékkal és Argentínából 2 százalékkal több marhahús érkezett a megfigyelt periódusban.

Az Európai Unióban a fiatal bika „R3” kereskedelmi osztály vágóhídi belépési ára 3,76 euró/kilogramm hasított hideg súly volt 2017 januárjában, 1,3 százalékkal csökkent az egy évvel korábbihoz képest. A tehén „O3” ára 1 százalékkal, az üsző „R3” ára pedig csaknem 2 százalékkal mérséklődött a megfigyelt időszakban.

A nagy-britanniai mezőgazdasági és kertészeti fejlesztési tanács tanulmánya szerint az Egyesült Királyság jelenleg más uniós országok húsfeldolgozóira támaszkodik főként a vágótehenek feldolgozása terén, így nagy kihívást jelenthet az országnak, ha elveszítenék a vámmentességet az Európai Unióból való kilépés után. A közösség által kivetett vámok megakadályozzák, hogy a jelentős marhahúsexportőr országok nagy mennyiségben marhahúst szállítsanak az Egyesült Királyságba, azonban bármelyik piac megnyitása fokozott versenyt jelentene a brit gazdáknak a brexit után. Ugyanakkor a szakértők nagy lehetőséget látnak az alacsonyabb értékű marhahúsok és belsőségek exportjában, valamint abban, hogy gyorsabban tudnának új piacok felé nyitni.

Magyarország

A KSH adatai szerint a szarvasmarha-állomány 2010 óta tartó növekedése tovább folytatódott: 2016. december 1-jén 17 ezerrel több szarvasmarha volt Magyarországon a 2015. december 1-jeihez képest, a számuk elérte a 838 ezret. A tehénállomány egy év alatt 12 ezerrel 379 ezerre nőtt. A szarvasmarha- és a tehénállomány egyaránt nőtt 2016 decemberében 2016 júniusához képest, az előbbi 6 ezerrel, míg az utóbbi 2 ezerrel.

A KSH adatai alapján Magyarország élőmarhaexportja 16 százalékkal emelkedett 2016. január–novemberben a 2015. január–novemberihez képest. A főbb partnerek Törökország, Ausztria és Oroszország voltak. A legtöbb szarvasmarhát Törökországba szállítottuk, ahova több mint a kétszeresére emelkedett a kivitel. Az Oroszországba szállított mennyiség 10 százalékkal csökkent, míg Ausztriába 7 százalékkal több szarvasmarha került.

Magyarország élőmarhaimportja 13 százalékkal csökkent 2016. január–novemberben a 2015 első tizenegy hónapjában beszállított mennyiséghez képest. Az élő szarvasmarha több mint fele Hollandiából, Németországból, Romániából és Csehországból származott. Magyarország marhahúsexportjának mennyisége 15 százalékkal, értéke 17 százalékkal emelkedett a vizsgált időszakban. A marhahúsimport volumene 6 százalékkal, értéke 10 százalékkal nőtt. Magyarország nettó exportőr volt élő szarvasmarhából és marhahúsból a megfigyelt periódusban.

Magyarországon a fiatal bika termelői ára 782 forint/kilogramm hasított meleg súly volt 2017 januárjában, nem változott számottevően az előző év azonos hónapjának átlagárához viszonyítva. A vágótehén ára 5 százalékkal, a vágóüszőé 1 százalékkal csökkent ugyanekkor. A KSH adatai szerint a marharostélyos fogyasztói ára 3 százalékkal nőtt 2017 januárjában az egy évvel korábbihoz képest.

Teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum