2017. február 22.

AKI - Nőhet idén a körtetermelés a világon, 2017. január

Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezetének (FAO) az adatai szerint a világ körteterméséből Ázsia 78 százalékkal, Európa 12 százalékkal részesedik. Az USA mezőgazdasági minisztériumának (USDA) adatai szerint a körte globális termése 400 ezer tonnával 25,4 millió tonnára nőhet a 2016/2017. gazdasági évben (július–június). 

Kína körtekibocsátása 6 százalékkal, Törökországé 5 százalékkal, Ukrajnáé 2 százalékkal nőtt, ugyanakkor Svájcban 16 százalékkal, az USA-ban 3 százalékkal, Fehéroroszországban 1 százalékkal csökkent 2016-ban az előző évihez képest. A déli félteke 2016. évi kínálata 8 százalékkal 1,37 millió tonnára csökkent, elsősorban a meghatározó termelő Argentína terméskiesése (12 százalékkal 716 ezer tonnára) miatt. A déli félteke legnagyobb mennyiségben termelt körtefajtái közül a Vilmos termése 22 százalékkal 413 ezer tonnára csökkent 2016-ban az előző évihez képest. 

Európai Unió


A Világ Alma és Körte Szövetsége (WAPA) az Európai Unió körtetermését 2,17 millió tonnára jelezte 2016-ra, ami 9 százalékos csökkenést jelent egy év alatt, illetve szintén 9 százalékos csökkenést a 2011–2015. évek átlagához képest. A meghatározó körtetermelő országokban csökkent a termés 2016-ban a természeti károk, valamint az elöregedett ültetvények kivágása miatt: Olaszország kibocsátása 11 százalékkal 678 ezer tonnára, Belgiumé 10 százalékkal 332 ezer tonnára, Franciaországé 8 százalékkal 130 ezer tonnára. 

A kedvezőtlen időjárás miatt a legnagyobb mértékű csökkenés Szlovéniában (–80 százalék) és Csehországban (–37 százalék) volt. Hollandia és Portugália körtetermése nem változott számottevően. A közösségben évtizedek óta a Conference fajta a meghatározó, ezen kívül a Vilmos és a Fétel apát fajtákat termesztik nagy mennyiségben. A Conference termése 5 százalékkal 918 ezer tonnára, a Fétel apáté 13 százalékkal 290 ezer tonnára, a Vilmos körtéé 11 százalékkal 252 ezer tonnára csökkent tavaly a 2015. évihez képest. 

Az Európai Bizottság adatai szerint a Conference fajta nettó termelői ára Olaszországban 0,97 euró/kilogramm volt, emellett Belgiumban volt a legalacsonyabb (59 eurócent/kilogramm), Franciaországban a legmagasabb (1,20 euró/kilogramm) 2017 3. hetében. Az unió belső piacán a friss étkezési körte legnagyobb szállítói Hollandia, Belgium és Olaszország, a legnagyobb importőre Németország és az Egyesült Királyság. 

A közösség nettó exportőrnek számít friss étkezési körtéből. Az Eurostat adatai szerint a behozatal nem változott, 219 ezer tonna körül alakult, a kivitel viszont 21 százalékkal 220 ezer tonnára csökkent 2016 első tíz hónapjában az előző év azonos időszakához viszonyítva. 

Magyarország

A KSH adatai szerint Magyarországon évente 20-36 ezer tonna körte terem. Szakértők szerint a tavaszi fagy, valamint a nyári jégkárok miatt átlagosan ötven százalékos terméskieséssel lehetett számolni 2016-ban. A KSH adatai szerint Magyarország 12 százalékkal kevesebb, 1,95 ezer tonna friss körtét importált 2016. január–október között 2015 azonos időszakához képest. 

Hollandiából 55 százalékkal 867 tonnára nőtt a beszállított mennyiség, míg Olaszországból 70 százalékkal kevesebb, 270 tonna érkezett a jelzett időszakban. A friss körte kivitele 65 százalékkal 185 tonnára zuhant 2016 első tíz hónapjában. A körte legnagyobb részét (104 tonnát) a romániai piacon helyeztük el. 

A Budapesti Nagybani Piacon a belföldi Vilmos körte termelői ára 11 százalékkal 361 forint/kilogrammra, a többi fajtáé (Alexander/Bosc kobak, Clapp kedveltje) 8-15 százalékkal nőtt 2016-ban az előző évihez képest. Az Alexander/Bosc kobak fajta termelői ára 2017 januárjában 3 százalékkal haladta meg (352 forint/kilogramm) az egy esztendővel korábbit. 

A Budapesti Nagybani Piacon az év első heteiben olaszországi körtét (Alexander/Bosc kobak, Fétel apát, Vilmos) lehetett kapni. Az olaszországi Alexander körtét magasabb (450-460 forint/kilogramm) nagykereskedelmi áron kínálták a belföldihez képest (370-375 forint/kilogramm) 2017. január 3–4. hetében. Az argentin Vilmos körte várhatóan február–márciusban magas áron lép a piacra.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum