2017. február 21.

AKI - 2017 hústermelése: USA-ban növekedés, míg az EU-ban lassú csökkenés várható, 2017. január

Az Amerikai Egyesült Államok agrárminisztériumának (USDA) januárban megjelent projekciója szerint az USA marhahústermelése 3 százalékkal emelkedhet 2017-ben a 2016. évihez képest. Az előző évinél nagyobb kínálat miatt a szakértők a vágómarha termelői árának 2-12 százalék közötti esésére számítanak az idén. 

Az előrevetítés szerint a marhahús egy főre jutó fogyasztása 1 százalékkal emelkedhet. Az USA marhahúsimportja várhatóan 10 százalékkal lesz kevesebb 2017-ben, mint az előző évben. A bővülő termelés és az erős kereslet hatására a nemzetközi piacon 5 százalékkal több marhahúst értékesíthetnek a jelzett időszakban. 

Az USDA adatai szerint az Egyesült Államok marhahús-kibocsátása 6 százalékkal nőtt, míg borjúhústermelése 9 százalékkal csökkent 2016-ban a 2015. január–decemberihez viszonyítva. A legfrissebb vágási adatok szerint 6 százalékkal emelkedett a szarvasmarhák vágása, a vágóhídra kerülő szarvasmarhák élősúlya nem változott számottevően. Az USA-ban a bika ára 9 százalékkal 4,05 dollár (USD)/kilogramm hasított súlyra csökkent 2016 decemberében az egy évvel korábbihoz viszonyítva. 

Brazíliában a szarvasmarha ára brazil reálban kifejezve csaknem 2 százalékkal emelkedett 2016 decemberében az előző év azonos hónapjának átlagárához képest. A brazil marhahúsexportőrök szövetségének (Abiec) adatai szerint Brazília marhahúskivitele 1,4 millió tonna volt 2016-ban, nem változott számottevően az egy évvel korábbihoz képest. A legtöbb friss marhahúst (181 ezer tonna) Hongkong vásárolta Brazíliától, majd Kína (166 ezer tonna) és Egyiptom (165 ezer tonna) következett a sorban. A dél-amerikai ország marhahúsexportjának értéke 7 százalékkal mérséklődött az előző évben a 2015. évihez viszonyítva. 

A földművelésügyi, állattenyésztési és halászati minisztérium (Minagri) adatai szerint Argentínában a szarvasmarha ára argentin pezóban kifejezve 4 százalékkal emelkedett 2016 decemberében az előző év hasonló időszakához viszonyítva. A marhahústermelés 2 százalékkal 2,66 millió tonnára mérséklődött 2016-ban a 2015. évihez képest. A marhahúskivitel 10 százalékkal 210 ezer tonnára emelkedett, míg a belső fogyasztás 5 százalékkal 2,2 millió tonnára mérséklődött. Az egy főre jutó marhahúsfogyasztás 6 százalékkal 56,52 kilogrammra csökkent a vizsgált időszakban. 

Európai Unió

 Az Európai Bizottság decemberben megjelent projekciója szerint az unió marhahústermelésének lassú, de folyamatos csökkenése várható 2017-től 2026-ig. A közösség marhahústermelése 7,9 millió tonna lehet 2017-ben, nem változik számottevően a 2016. évihez képest. Az előrevetítés szerint a kibocsátás 7,38 millió tonna körül alakulhat 2026-ban, ami 6,6 százalékkal múlná alul a 2016. évi mennyiséget. Az unió marhahúsexportja 2,6 százalékkal bővülhet az idén az előző évihez képest, és meghaladhatja a 230 ezer tonnát. A következő évtizedben a kibocsátáshoz hasonlóan a kivitel is csökkenhet, és 2026-ra az export 180 ezer tonnára mérséklődhet. 

A marhahúsimport 318 ezer tonna körül alakulhat az idén. Ezt követően minden évben növekedhet és a vizsgált időszak végére elérheti a 351 ezer tonnát. A közösség marhahúsfogyasztása előreláthatóan 6 százalékkal csökken a következő tízéves időszak végére a 2016. évi volumenhez képest. Az egy főre jutó marhahúsfogyasztás a régi tagországokban 11,8 kilogramm, míg az új tagországokban 3,7 kilogramm körül alakulhat a következő évtized közepén. 

Az Európai Bizottság adatai szerint a közösség 17 százalékkal több élő szarvasmarhát és marhahúst értékesített a nemzetközi piacon 2016 első tizenegy hónapjában, mint egy évvel korábban. A legnagyobb piacok Törökország (10 százalék részesedés), Hongkong (8 százalék) és Libanon (7 százalék) voltak. A Törökországba szállított mennyiség 25 százalékkal, a Hongkongba kerülő 30 százalékkal emelkedett, ugyanakkor Libanonba 6 százalékkal csökkent a kivitel. 

Az unió élőmarha- és marhahúsimportja 3,9 százalékkal nőtt 2016. január–novemberben a 2015 hasonló időszakában beszállított mennyiséghez képest. A behozatal 42 százaléka Brazíliából, 17 százaléka Uruguayból, 13 százaléka pedig Argentínából származott. Brazíliából 5 százalékkal, Uruguayból 19 százalékkal és Argentínából 2 százalékkal több marhahús érkezett a megfigyelt periódusban. 

Az Európai Unióban a fiatal bika „R3” kereskedelmi osztály vágóhídi belépési ára 3,88 euró/kilogramm hasított hideg súly volt 2016 decemberében, 1,6 százalékkal emelkedett az egy évvel korábbihoz képest. A tehén „O3” ára 3,4 százalékkal nőtt, míg az üsző „R3” ára nem változott jelentősen a megfigyelt időszakban. 

Magyarország

 A KSH adatai alapján Magyarország élőmarha-exportja 11 százalékkal emelkedett 2016. január–októberben a 2015. január–októberihez képest. A főbb partnerek Törökország, Ausztria és Oroszország voltak. A legtöbb szarvasmarhát Törökországba szállítottuk, ahova több mint a kétszeresére emelkedett a kivitel. Az Oroszországba szállított mennyiség 13 százalékkal csökkent, míg Ausztriába 5 százalékkal több szarvasmarha került. 

Magyarország élőmarha-importja 7 százalékkal csökkent 2016. január–októberben a 2015 első tíz hónapjában beszállított mennyiséghez képest. Az élő szarvasmarha több mint fele Hollandiából, Németországból, Romániából és Ausztriából származott. Magyarország marhahúsexportjának mennyisége 16 százalékkal, értéke 19 százalékkal emelkedett a vizsgált időszakban. A marhahúsimport volumene 5 százalékkal, értéke 10 százalékkal nőtt. Magyarország nettó exportőr volt élő szarvasmarhából és marhahúsból a megfigyelt periódusban. 

Magyarországon a fiatal bika termelői ára 1 százalékkal 766 forint/kilogramm hasított meleg súlyra emelkedett 2016 decemberében az előző év azonos hónapjának átlagárához viszonyítva. A vágótehén ára 13 százalékkal, a vágóüszőé 4 százalékkal csökkent ugyanekkor. A KSH adatai szerint a marharostélyos fogyasztói ára 4 százalékkal nőtt 2016 decemberében az egy évvel korábbihoz képest.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum