2016. december 1.

Segítség a tejgazdasági ágazatnak: egy családi működtetésű átlagos ciprusi sajtüzemnél az EAFRD projekt munkahelyeket teremt és megőrzi az igényt a helyi tejellátásra

Az európai tejgazdasági ágazat, amely fontos élelemmel lát el bennünket, napjainkban változáson megy át. A változásban az EAFRD segít, hogy megkönnyítse azokat a műveleteket, amelyek kiépítik a tejgazdasági vállalkozások kapacitását, hogy hatékonyabban versenyezzenek a globális piacokkal.  

A tejgazdasági termékek, mint a tej, sajt, joghurt, kulcsszerepet játszanak az egészséges, kiegyensúlyozott étkezésben. A tej és a tejtermékek vitaminokban, szénhidrátokban és ásványi anyagokban gazdagok, így az európai közösségi tudatossági kampányok (mint például az Iskolatej terv aktívan támogatják az egészséges tejipari termékek iránti keresletet.  

A jó minőségű és biztonságos tejellátás állandóságának biztosítása szintén fontos az EU-nak, amely a CAP útján gondoskodik a tagállamok tejtermelőinek támogatásáról. A tejágazat CAP általi támogatása napjainkban egy változási folyamat része. Ennek az átalakulásnak az eredményeit látni fogjuk abból, hogy a piaci erők befolyásosabbakká válnak az tejellátásban és a keresletben. A tejtermelőkre és tejfeldolgozókra hatással vannak a változások.

A versenyképesség már a tejágazat fontos üzleti attribútuma, és az EU folytatja a tagállamok aktivitásának támogatását, amely aktivitás új utakat talál a tejgazdaságok megsegítésére, hogy hatékonyan vegyenek részt a versenyben. Napjainkban példa a fentiekre az Európai bizottság jogi tanácsadásának „Tej csomag”-ja, amely csomag kidolgozza hogy „hogyan lendüljön fel a tejtermelő helyzete a tejellátási láncban és az ágazatot piacorientáltabbá és fenntartható jövőjűvé teszi”.

A tejellátási láncban részt vevő különböző cégek közötti erős kapcsolatok építése alapvető a tejágazat modernizálása szempontjából és elősegíti az ágazat általános versenyképességét. Más típusú modernizációs megoldásokra is szükség van ahhoz, hogy megkönnyítsük a piaci orientációba való zavartalan átmenetet. Ehhez egyaránt szükség van a gazdálkodókra és a tejüzemekre is.

Az utóbbira tipikus példa egy családi tulajdonú tejüzemi cég Cipruson, amely EAFRD-ot használt a versenyzéshez szükséges kapacitása növeléséhez. Az EAFRD projekt „mindenki nyer” eredményei nemcsak közvetlen előnyöket jelentenek a ciprusi tejüzem számára, de indirekt módon az EAFRD segítette a helyi tejtermelők érdekeltségi körébe eső hosszú távú eladások megtartásának védelmét is.  

Tejüzemi fejlesztések 

A Petrou család irányításában az Alambra tejüzem tradicionális ciprusi sajttermékek, mint amilyen a Halloumi, Feta és Anari gyártásának specialistája. Joghurtokat és Trahana leveseket is gyártanak. A tejpiac legnagyobb része (80%) nemzetközi, amely az egyéb tagállamok, valamint Ausztrália és a Közép-Kelet vevőit foglalja magában.

Az Alambra termékek iránti kereslet egyenletes növekedése tette lehetővé, hogy a cég 2009-ben elhatározza a növekedést amelyet a  Cypriot RDP-től kapott EAFRD segély segítségével hajtott végre. Yiorgos Petrou, a Vezérigazgató és a családi cég tulajdonosa írja, hogyan történt ez: „2009 márciusában a termelékenység növekedésének köszönhetően egy új fejlesztésű gyárba költöztünk, amely 2200m² területű és a legmodernebb és legnagyobb gyár Cipruson a saját kategóriájában.

EAFRD segélyt használtak, hogy a tejgazdaság új, célirányosan felépített tejfeldolgozó épületbe való áttelepítési költségeinek fedezéséhez és modern berendezés beállításához, amely a minőség ellenőrzésére és az Alambra élelmiszer termékek biztonságának megtartására szolgál. A Cypriot RDP-től a projektre 2,1 millió eurónyi segélyt adományoztak.

A fenti EAFRD beruházási segély közvetlen eredményei hatásosak voltak és hozzájárultak a jobb termeléshez, amely 2010-re 40%-kal növekedett. Ugyanezen időszak alatt a tejipari termékek exportra való szállítása 28%-kal, a Ciproson történő eladás pedig 25%-kal nőtt.

Összességében, a tejüzem most évente körülbelül 10 millió liter, helyi szarvasmarha tenyésztő gazdálkodóktól származó tejet és körülbelül 1 millió juh és kecsketej terméket ad el. Mr. Petrou elégedett azzal, hogy a családja EAFRD projektje ciprusi tejfeldolgozókat is segít és megjegyzi, hogy „most, üzletünk  expanziós projektje után több mint 40% tejet vásárolunk helyi gazdálkodóktól”.

A vezérigazgató folytatja: „a fentieken kívül jobb ellátást nyújtunk vevőinknek, mert megnövekedett teljesítményünk azt jelenti, hogy képesek vagyunk diverzifikálni és kibővíteni a termékválasztékunkat. Most piacra dobunk három új terméket – reszelt Halloumit tésztához, valamint három borssal, bazsalikommal és chilivel kevert prémium Halloumit”.

Más, az EAFRD segélyből létrehozott új berendezésnek köszönhető fejlemények, Mr. Petrou szerint a következők: „a termelékenység növekedése, amely segítette rendszereink minőségének javítását. Most megkaptuk a Nemzetközi Élelmiszer Standardok (International Food Standards) és a Brit Kiskereskedelmi Hálózat (British Retail Consortium, BRC) élelmiszerbiztonsági szabványának tanúsítványait”.

Az EAFRD készen áll az EU tejágazat támogatására, hogy jobban alkalmazkodjon a piaci erőviszonyokhoz

Elgondolkozva a különbségen, amit az EAFRD adomány jelentett a cége fejlődésében, Mr. Petrou azt gondolja, hogy „az új berendezés és az új tejüzem sok előnyt generált. Az üzemet most összehasonlíthatjuk sok versenytársával. Az üzem megfelel minden minőségi és vevőbiztonsági követelménynek és közelíthet más nagy cégekhez az együttműködés igényével. Növekedésünk 35 új munkahelyet teremtett és még mindig maradtunk családi üzlet”.

További információkat kaphatunk az EAFRD haszonélvezőinek website-ján: www.petroubros.com

„Az EAFRD-tól kapott üzletfejlesztési támogatás nagymértékben segíti a családi vállalkozásokat és a miénkhez hasonló kis-és középvállalkozásokat."

Yiorgos Petrou, Alambra Tejtermelő Igazgató


Forrás: Európai Vidékfejlesztési Hálózat (ENRD)
Fordította: Damján Marianna, az Élelmiszerklub Alapítvány önkéntese

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum