2016. december 21.

AKI - Spanyolországban a paprikatermőterület 80 százalékán kaliforniai fajtát termesztenek, 2016. december

Az EU zöldpaprikatermésének döntő hányadát Spanyolország, Hollandia, Olaszország és Magyarország adja. Spanyolországban a 9 ezer hektárnyi termőterület több mint 80 százalékán kaliforniai paprikát termelnek. Hollandiában fűtött növényházakban hajtatják a paprikát 1,2 ezer hektáron, korszerű technológiával.

Spanyolország az egy évvel korábbihoz képest 5 százalékkal (430 ezer tonna) több, Hollandia 12 százalékkal (222 ezer tonna) kevesebb zöldpaprikát értékesített az EU belső piacán 2016 első nyolc hónapjában.

Az EU zöldpaprikaimportja 8 százalékkal (130 ezer tonnára), a kivitele 8 százalékkal (68 ezer tonnára) csökkent 2016 első nyolc hónapjában az előző esztendő azonos periódusához képest. A zöldpaprika elsősorban Marokkóból, Izraelből és Törökországból származott. Törökországban jelentős felületen, 15 ezer hektáron terem paprika, főleg a kápiafajtákat részesítik előnyben.

Oroszország az EU után Törökországgal szemben is embargót vezetett be, aminek eredményeként az egy évvel korábbinál 23 százalékkal több, vagyis, 41,1 ezer tonna törökországi paprika érkezett az EU-ba 2016 első nyolc hónapjában. A harmadik országokba irányuló zöldpaprikaexport zömét Litvánia és Hollandia adta 2015-ben. Az embargó előtt Oroszország volt a legnagyobb célpiac, azt követően azonban Fehéroroszország vásárolta a legtöbb uniós zöldpaprikát.

Az Európai Bizottság adatai szerint a zöldpaprika nettó termelői ára a tagországok átlagát tekintve 78 eurócent volt kilogrammonként 2016. októberben, ezen belül Portugáliában volt a legalacsonyabb (48 eurócent/kilogramm), míg a legmagasabb (1,21 euró/kilogramm) Olaszországban.

Magyarország

A KSH adatai szerint Magyarországon 2,57 ezer hektárról 116,1 ezer tonna paprikát takarítottak be 2015-ben. Kedvezett a hajtatott paprikának a nem túl meleg nyári időjárás, ezért mind minőség, mind mennyiség tekintetében kimondottan jó évet zártak a termelők, míg a szabadföldi paprikatermesztők közepes szezonon vannak túl.

Szakértők szerint a szabadföldi termesztésű paprika esetében jelentősebb fagy- és viharkárok nem jelentkeztek, de a sok csapadék komoly növényvédelmi problémákat, jelentős hozamkiesést és minőségcsökkenést okozott. A hajtatott paprika 90 százalékát, míg a szabadföldi termesztésből származó paprika 20-25 százalékát értékesítik a termelők közvetlenül a fogyasztóknak, a többit feldolgozzák. Hajtatásból, 1500-1600 hektáron, főleg fóliás termesztőberendezésekben évi 165-170 ezer tonna, jórészt fehér paprikát, hegyes erőset és kápiát termesztenek, de kisebb menynyiségben paradicsom- és kaliforniai paprika is előfordul.

A szabadföldi termesztés 950-1100 hektáron folyik és évente 32-37 ezer tonna termést eredményez, amiből 25-30 ezer tonnát exportálnak, elsősorban a német piacra. A legnagyobb területen kápia paprikát, paradicsom-, valamint fehér paprikát termesztenek a gazdák.

A KSH adatai szerint a zöldpaprika külkereskedelmének 17,3 millió eurós aktívuma 2016 első kilenc hónapjában 20 százalékkal javult az előző év azonos időszakához viszonyítva. Magyarország zöldpaprika-külkereskedelmi egyenlege (szemben az EU-éval) pozitív.

A paprika kivitele 3 százalékkal 23,2 ezer tonnára csökkent 2016 első kilenc hónapjában. A legnagyobb exportpiacunk, Németország felé 2 százalékkal 15,2 ezer tonnára nőtt, Ausztria felé szintén 2 százalékkal 2,75 ezer tonnára emelkedett a kivitel. A németországi nagybani piacokon szinte egész évben jelen volt a magyarországi paprika. A bécsi nagybani piacon a magyar terméket nettó 1,80 euró/kilogramm áron kínálták a 48. héten.

A KSH adatai alapján a friss zöldpaprika importja 25 százalékkal 4,45 ezer tonnára csökkent 2016 első kilenc hónapjában az elmúlt év azonos időszakához viszonyítva. Németországból 1,08 ezer tonna (–49 százalék), Spanyolországból 1,03 ezer tonna (–49 százalék) zöldpaprika érkezett, ugyanakkor Szerbiából 24 százalékkal 1,25 ezer tonnára nőtt a behozatal.

A Budapesti Nagybani Piacon a belföldi termék kínálati időszakán kívül jelen volt jordániai, marokkói és spanyolországi tölteni való édes paprika; spanyolországi hegyes paprika; valamint spanyolországi és hollandiai kaliforniai paprika. Az import mellett általában csak darabos kiszerelésű hazai paprika kapható.

A kisebb méretű belföldi tölteni való édes paprika termelői ára 6 százalékkal (393 forint/kilogramm), a nagyobb méretű 70 mm-nél nagyobb átmérőjű pedig 10 százalékkal(489 forint/kilogramm) volt magasabb 2016 első 49 hetében, mint az előző év hasonló időszakában. A kaliforniai paprika ára 11 százalékkal 721 forint/kilogrammra emelkedett, ugyanakkor a lecsópaprika ára 20 százalékkal 225 forint/kilogrammra, a cseresznyepaprikáé 31 százalékkal 260 forint/kilogrammra csökkent az idei évben.

Teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum