2016. december 13.

AKI - Németországban az ömlesztett vaj értékesítési ára 80 százalékkal nőtt, 2016. november

Segítség a tejgazdasági ágazatnak: egy családi működtetésű átlagos ciprusi sajtüzemnél az EAFRD projekt munkahelyeket teremt és megőrzi az igényt a helyi tejellátásra Új-Zélandé 7,1 százalékkal, 350 ezer tonnára, Fehéroroszországé 15,4 százalékkal, 205 ezer tonnára, Ausztráliáé 0,7 százalékkal, 172 ezer tonnára, Szaúd-Arábiáé 3,4 százalékkal, 130 ezer tonnára emelkedhet, míg az USA-é 13,5 százalékkal, 275 ezer tonnára csökkenhet. Oroszország, Kína és az Egyesült Államok várhatóan több sajtot importál. 

Az EU exportja rekordszintet érhet el az idén, először emelkedhet az oroszországi importtilalom 2014-es bevezetése óta. Tekintettel arra, hogy Oroszország az importtilalom bevezetése előtt az unió exportjának harmadát szívta fel, az EU-nak más célpiacokat kellett találnia. A közösség Oroszország helyett elsősorban az USA-ba, Japánba, Dél-Koreába, Szaúd-Arábiába, Egyiptomba és Algériába exportált többet. Az USA-ban az erőteljes belpiaci kereslet, az erős USA-dollár és az erőteljes verseny hatására már második évben csökkenhet a sajtkivitel.

Európai Unió

A nyerstej azonnali (spot) piaci ára Olaszországban a 2016. 18–46. hét közötti időszakban 98 százalékkal, Hollandiában 2016 17–46. hete között 141 százalékkal nőtt. Hollandiában a nyerstej spot piaci ára áfa nélkül, szállítási költséggel 4,4 százalék zsírtartalomra vonatkozóan 41 euró/100 kilogramm volt november 16-án.

Az olaszországi Veronában a nyerstej spot piaci ára november 14-én áfa nélkül, szállítási költséggel 43,5 euró/100 kilogramm, a Németországból és az Ausztriából származó 3,6 százalék zsírtartalmú nyerstejé 45 euró/100 kilogramm, a fölözötté 26,5 euró/100 kilogramm volt.

Olaszországban, Lodi városában november 14-én a nyerstej spot piaci ára áfa nélkül, szállítási költséggel, 60 napos fizetési határidővel 43,25 euró/100 kilogramm, a 3,6 százalék zsírtartalmú, Franciaországból származó nyerstejé 42,5 euró/100 kilogramm, a Németországból származóé 44,75 euró/100 kilogramm, a fölözötté 25,5 euró/100 kilogramm volt.

A németországi Élelmiszer-gazdasági Kutató Központ (ife) havi rendszerességgel közzéteszi a nyerstej alapanyagértékét 4,0 százalék zsír- és 3,4 százalék fehérje-beltartalomra vonatkozóan. Az alapanyagérték tükrözi a nyerstej összetevőinek (zsír, fehérje) árát, amelyet a hannoveri és a kempteni árutőzsde vaj- és soványtejpor-jegyzései alapján határoznak meg. A zsírérték 50 százalékkal, a fehérjeérték 19 százalékkal nőtt, így az alapanyagérték 34 százalékkal volt magasabb 2016 októberében az előző év azonos hónapjához képest.

Németországban az ömlesztett vaj értékesítési ára 2016. 18–46. hét között 80 százalékkal nőtt, míg a sovány tejporé 2016. 40–46. hét között 3 százalékkal csökkent. A kempteni árutőzsdén a 25 kilogrammos kiszerelésű ömlesztett vaj értékesítési ára 440 euró/100 kilogramm, a 25 kilogrammos kiszerelésű zsákos, élelmezési célú (intervenciós minőségű) sovány tejporé 205 euró/100 kilogramm volt a 46. héten. Az intervenciós árszintnél az ömlesztett vaj ára 98 százalékkal, a sovány tejporé 17 százalékkal magasabb volt a vizsgált héten.

Az Európai Bizottság adatai szerint vajból továbbra sem érkezett intervenciós felajánlás. A vaj magántárolási készlete 2016. szeptember végén 90 144 tonna, a sovány tejporé 72 950 tonna, a sajté 18 938 tonna, a sovány tejpor intervenciós készlete 355 080 tonna volt. A sovány tejpor termelésének 26 százalékát intervenciós raktárakba, a sovány tejpor és a vaj egyaránt 3 százalékát magántárolási raktárakba ajánlották fel az év első kilenc hónapjában.

Magyarország

Magyarországon a nyerstej országos termelői átlagára 77,64 forint/kilogramm volt 2016 októberében. A zsírtartalom 0,1 százalékpontos, a fehérjetartalom 0,13 százalékpontos javulása és az alapár 5 százalékos növekedése miatt a nyerstej átlagára 7 százalékkal emelkedett októberben a szeptemberihez képest, ugyanakkor megegyezett az előző év azonos hónapjának átlagárával. A nyerstej felvásárlása az előző év azonos hónapjánál 1 százalékkal, az előző havinál 3 százalékkal volt magasabb.

Magyarországon a nyerstej kiviteli ára a belpiaci árnál 38 százalékkal magasabb, 107,04 forint/kilogramm volt 2016 októberében, egy hónap alatt 17 százalékkal emelkedett, az előző év azonos hónapját pedig 24 százalékkal haladta meg. Az AKI PÁIR adatai szerint a nyerstej kiszállítása 36 százalékkal csökkent októberben az előző év azonos hónapjához viszonyítva, ezen belül a termelők és a kereskedők 21 százalékkal, a feldolgozók 60 százalékkal kevesebb nyerstejet exportáltak. A termelők és a kereskedők nyerstejkivitele 2,2-szerese volt a feldolgozókénak a vizsgált hónapban.

Az AKI PÁIR adatai szerint a hazai előállítású trappista sajt feldolgozói értékesítési ára 10 százalékkal, a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos tartós tejé 6 százalékkal, a 2,8 százalék zsírtartalmú dobozos friss tejé 3 százalékkal nőtt, míg a tejfölé és az adagolt vajé egyaránt 2 százalékkal, a tehéntúróé 6 százalékkal csökkent 2016 októberében az előző év azonos hónapjához képest. A KSH adatai szerint a trappista sajt fogyasztói ára 1 százalékkal magasabb, míg a 2,8 százalék zsírtartalmú friss tejé 1 százalékkal alacsonyabb volt ugyanebben az összehasonlításban.

A KSH háztartási, költségvetési és életkörülmény adatfelvétel (COICOP) 2016 első félévére vonatkozó eredményei szerint a tej egy főre jutó havi fogyasztása 4 százalékkal, 4,43 literről 4,61 literre nőtt az előző év azonos időszakához viszonyítva.

A KSH adatai szerint Magyarországon a tej és tejtermékek (jégkrém nélkül) összes értékesítésének nettó árbevétele 225 milliárd forint volt 2015-ben, 8 százalékkal csökkent egy év alatt, és az élelmiszeripari termékek értékének 0,9 százalékát tette ki. A tejtermékek nettó értékesítési árbevételének 82 százalékát a belpiaci, 18 százalékát a külpiaci forgalom adta.

A belpiaci értékesítés árbevétele 9 százalékkal, az export 5 százalékkal csökkent egy év alatt. A sajt és túró termékcsoport termelése 19 százalékkal, 122 649 tonnára, a folyadéktejé 8 százalékkal, 592 046 tonnára, illetve 574 307 ezer literre, a vaj és vajkrém termékcsoporté 8 százalékkal, 9 657 tonnára, a tejsavó termelése 6 százalékkal, 271 509 tonnára nőtt, míg a savanyított tejtermékeké 13 százalékkal, 118 026 tonnára csökkent.

A vaj és vajkrém termékkategórián belül a vaj termelése 4 százalékkal, 4 472 tonnára, a vajkrémé 12 százalékkal, 5 185 tonnára nőtt. A sajt és túró termékcsoporton belül a friss sajt termelése 21 százalékkal, 61 226 tonnára, az egyéb sajtoké 15 százalékkal, 39 367 tonnára, az ömlesztett sajté 22 százalékkal, 22 056 tonnára emelkedett. A savanyított tejtermékek közül az aludttej és a tejföl termékcsoport termelése 1 százalékkal, 103 273 tonnára, az ízesített termékeké 52 százalékkal, 14 746 tonnára csökkent.

Teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum