2016. december 14.

AKI - Az Európai Unió marhahústermelése 2 százalékkal növekszik a tejhasznú tehenek vágásából, 2016. november

Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezetének (FAO) októberben megjelent rövid távú előrevetítése szerint a világ marhahústermelése 211 ezer tonnával, 67,8 millió tonnára emelkedhet az idén a 2015. évihez képest. A jelentős szarvasmarhatartó országok közül az USA-ban, az EU-ban és Kínában várható a marhahústermelés növekedése. 

Az Egyesült Államokban a nagyobb vágómarha-kínálat és vágósúly miatt bővülhet a termelés. Kínában a szarvasmarha-ágazatban tapasztalható növekvő beruházási kedv a termelés bővülését okozza. Ausztráliában a marhahús-kibocsátás csökkenését vetítik előre a szakértők, mivel a három évig tartó szárazság után, a csapadékosabb időjárás hatására javult a legelők állapota, és az állományok bővítése miatt kevesebb szarvasmarha kerülhet a vágóhidakra.

A globális marhahúsexport nem változik számottevően 2016-ban az egy évvel korábbihoz viszonyítva, míg a marhahúsimport előreláthatóan csaknem 2 százalékkal emelkedik.

Az Amerikai Egyesült Államok agrárminisztériumának (USDA) adatai szerint az előző évinél nagyobb vágómarha-kínálat miatt az USA-ban a bika ára 24 százalékkal, 3,63 dollár (USD)/kilogramm hasított súlyra csökkent 2016 októberében az egy évvel korábbihoz viszonyítva.

A FAO szerint az Egyesült Államok marhahústermelése 4,7 százalékkal, 11,3 millió tonnára emelkedhet 2016-ban az előző évihez képest. A marhahúsimport 13 százalékkal csökkenhet, míg az export 2,2 százalékkal nőhet ugyanekkor.

Brazíliában a szarvasmarha ára brazil reálban kifejezve 10 százalékkal emelkedett 2016 októberében az előző év azonos hónapjának átlagárához képest. A brazil marhahúsexportőrök szövetségének (Abiec) adatai szerint Brazília marhahúskivitele 107 ezer tonna volt 2016 októberében. A legtöbb marhahúst (25 ezer tonna) Hongkong vásárolta Brazíliától, majd Kína (21 ezer tonna) és Oroszország (13 ezer tonna) következett a sorban. A dél-amerikai ország 1,187 millió tonna marhahúst exportált az év első tíz hónapjában, ami 4 százalékkal haladja meg a tavalyi év azonos időszakának volumenét.

A FAO szerint Brazília marhahústermelése várhatóan 1,5 százalékkal, 9,3 millió tonnára mérséklődik az idén a 2015. évihez képest. A dél-amerikai országban az első félév száraz időjárása a takarmányárak emelkedését okozta. Azonban az erős nemzetközi kereslet a szarvasmarhatartókat arra ösztönzi, hogy bővítsék állományaikat, emiatt csökkenhet a marhahús-kibocsátás. Brazília marhahúskivitele – a belső kereslet lanyhulása mellett – 12,5 százalékkal emelkedve meghaladhatja az 1,8 millió tonnát az idén.

A földművelésügyi, állattenyésztési és halászati minisztérium (Minagri) adatai szerint Argentínában a szarvasmarha ára argentin pezóban kifejezve 43 százalékkal emelkedett 2016 októberében az előző év hasonló időszakához viszonyítva, míg a marhahústermelés 2 százalékkal mérséklődött ugyanekkor. A FAO szakértői Argentína marhahústermelésének csökkenését (2,6 millió tonna) várják 2016-ban.

Európai Unió

Az Európai Bizottság adatai szerint a közösség 448 ezer tonna élő szarvasmarhát és marhahúst értékesített a nemzetközi piacon 2016 első nyolc hónapjában, 19 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. A legnagyobb piacok Törökország (9 százalék részesedés), Hongkong (7 százalék) és Libanon (7 százalék) voltak. A Törökországba szállított mennyiség 35 százalékkal, a Hongkongba kerülő 14 százalékkal emelkedett, ugyanakkor Libanonba 7 százalékkal csökkent a kivitel.

Az unió élőmarha- és marhahúsimportja 3,5 százalékkal, 222 ezer tonnára nőtt 2016. január–augusztusban a 2015 hasonló időszakában beszállított mennyiséghez képest. A behozatal 43 százaléka Brazíliából, 15 százaléka Uruguayból, 13 százaléka pedig Argentínából származott. Brazíliából 7 százalékkal, Uruguayból 6 százalékkal és Argentínából 1 százalékkal több marhahús érkezett a megfigyelt periódusban.

Az Európai Unióban a fiatal bika „R3” kereskedelmi osztály vágóhídi belépési ára 3,63 euró/kilogramm hasított hideg súly volt 2016 októberében, 3 százalékkal mérséklődött az egy évvel korábbihoz képest. A tehén „O3” ára 7 százalékkal, az üsző „R3” ára pedig 5 százalékkal csökkent a megfigyelt időszakban.

A FAO projekciója alapján az unió marhahústermelése 7,9 millió tonna (+2 százalék) körül alakulhat az idén. A bővülés a tejhasznú tehenek vágásából adódhat. A közösség marhahúskivitele 9 százalékkal, 315 ezer tonnára, az import pedig 334 ezer tonnára (+4 százalék) emelkedhet 2016-ban az előző évihez képest.

Magyarország

A KSH adatai alapján Magyarország élőmarhaexportja 9 százalékkal emelkedett 2016. január–augusztusban a 2015. január–augusztusihoz képest. A főbb partnerek Törökország, Ausztria és Oroszország voltak. A legtöbb szarvasmarhát a korábbi legnagyobb piacunkra, Törökországba szállítottuk, ahova a kétszeresére emelkedett a kivitel. Az Oroszországba szállított mennyiség 52 százalékkal nőtt, Ausztriába pedig 6 százalékkal több szarvasmarha került.

Magyarország élőmarhaimportja nem változott számottevően 2016. január–augusztusban a 2015 első nyolc hónapjában beszállított mennyiséghez képest. Az élő szarvasmarha több mint fele Hollandiából, Németországból, Romániából és Ausztriából származott. Magyarország marhahúsexportjának mennyisége 12 százalékkal, értéke 16 százalékkal emelkedett a vizsgált időszakban. A marhahúsimport volumene 3 százalékkal, értéke 10 százalékkal nőtt. Magyarország nettó exportőr volt élő szarvasmarhából és marhahúsból a megfigyelt periódusban.

Magyarországon a fiatal bika termelői ára 1 százalékkal, 773 forint/kilogramm hasított meleg súlyra emelkedett 2016 októberében az előző év azonos hónapjának átlagárához viszonyítva. A vágótehén és a vágóüsző ára egyaránt 18 százalékkal csökkent ugyanekkor. A KSH adatai szerint a marharostélyos fogyasztói ára 2 százalékkal nőtt 2016 októberében az egy évvel korábbihoz képest.

Teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum