2016. november 23.

EU - Lengyelország a megtermelt gomba 70 százalékát exportálja, 2016. november

A világ legnagyobb gombatermelő országa Kína, amit az Európai Unió követ. A csiperkegomba tekintetében a tagországok közül Hollandia (310 ezer tonna), Spanyolország (200 ezer tonna) és Lengyelország (187 ezer tonna) rendelkezik a legnagyobb termesztési potenciállal.

Lengyelország a megtermelt gomba 70 százalékát, Hollandia a háromnegyedét exportálja. A lengyel export 90 százaléka kerül az Európai Unió piacaira: Németországba, Nagy-Britanniába és részben Franciaországba, a holland gomba útja ugyanígy alakul. Korábban az Oroszországba irányuló lengyel gombaexport 70 ezer tonnát tett ki, az embargó miatt azonban jelenleg Oroszországba nem jut el a lengyel gomba, így azt a közösségben értékesítik. A lengyel gombát importáló legnagyobb nem uniós piac Fehéroroszország, amely vélhetően tranzitország Oroszország felé.

A németországi gombatermesztők kiváló évet zártak 2015-ben, amikor 67 ezer tonna csiperkegombát termeltek, a termelés az elmúlt években folyamatosan emelkedett. Ezen belül a friss gomba aránya is jelentősen növekedett, a 60 ezer tonna friss csiperkegomba minden idők legjobb teljesítménye volt tavaly, ugyanakkor a feldolgozott csiperkegomba mennyisége 7 ezer tonnára csökkent.

Írország jelentős gombatermelő az unióban, az előállított termékek 80 százalékát az Egyesült Királyságban értékesítik. A font-euró árfolyam 19 százalékos esése miatt 60 gombaüzem közül már öt bezárt Írországban. A gombatermesztők azt szeretnék elérni, hogy a kormány csökkentse a társadalombiztosítási járulékokat és vesse el a kötelező minimálbér bevezetésének terveit, illetve hozzon létre egy sürgősségi tőkealapot az exportőrök számára. Ehelyett a kormányzat és más ágazatok az olcsóbb hiteleket és a kisebb adófajták csökkentését javasolják.

Az EU csiperkegomba-külkereskedelmi egyenlege pozitív volt 2015-ben. Az oroszországi zöldség- és gyümölcsembargó érinti az unió gombapiacát is, hiszen Oroszország a teljes importált gombamennyiség több mint 90 százalékát szerezte be Lengyelországból az elmúlt években. A harmadik országokba elsősorban Litvánia (3,04 ezer tonna), valamint Lengyelország (1,73 ezer tonna) szállított csiperkegombát 2015-ben.

Az Európai Bizottság adatai szerint a csiperkegomba nettó termelői ára a tagországok átlagát tekintve 1,45 euró volt kilogrammonként 2016 szeptemberében, ezen belül Belgiumban volt a legalacsonyabb (67 eurócent/kilogramm), míg a legmagasabb (2,80 euró/kilogramm) Írországban.

Spanyolországban 1 százalékkal, 1,49 euró/kilogrammra, Hollandiában 7 százalékkal, 1,38 euró/kilogrammra, Lengyelországban 7 százalékkal, 1,09 euró/kilogrammra csökkent a csiperkegomba ára 2016 szeptemberében az előző év azonos időszakához képest.

Magyarország

Az egészségtudatosság, az egészséges életmód fontosságára idén ötödik éve a GoPink! promócióval hívják fel a figyelmet. A mellrák elleni küzdelemhez csatlakozva a Bio-Fungi Kft. egész októberben rózsaszín tálcákba csomagolja a csiperke- és laskagomba termékeit, amelyek az ALDI és a TESCO üzleteiben kaphatók, és minden eladott tálca után 10 forinttal támogatják a Magyar Rákellenes Liga munkáját. Az országban elsőként indított IskolaGomba program keretében a gombák világával, a gombatermesztés rejtelmeivel és érdekességeivel ismerkedhetnek meg az általános iskolás tanulók.

Magyarország csiperkegomba-külkereskedelmi egyenlege pozitív volt az elmúlt években. A csiperkegomba kivitele 3 százalékkal, 5932 tonnára csökkent 2016 első nyolc hónapjában az egy esztendővel korábbihoz képest. Az összes export közel 60 százaléka Ausztriába irányult, ahová 12 százalékkal, 3,48 ezer tonnára nőtt, ugyanakkor Romániába 15 százalékkal, 1,16 ezer tonnára csökkent a kivitel a megfigyelt időszakban. Magyarország laskagomba-külkereskedelmi egyenlege is pozitív volt az elmúlt években, az exportált mennyiség fele Ausztriába került.

A bécsi nagybani piacon magyar és lengyel csiperkegomba szerepelt a kínálatban 2016 43. hetében: a magyarországi nettó 1,60-2,26 euró/kilogramm, a lengyelországi 2,10-2,47 euró/kilogramm áron.

A Budapesti Nagybani Piacon a gomba termelői ára az év első tíz hónapjában az előző évihez hasonlóan alakult, a csiperkét 454 forint/kilogramm, a laskát 642 forint/kilogramm körül kínálták. A budapesti fogyasztói piacokon a magyarországi csiperkegombát 400-600 forint/kilogramm közötti áron értékesítették a 42–43. héten.

Teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum