2016. november 22.

Az osztrák tejgazdálkodás erőpróbája

A tejkvóták eltörlése utáni első év különösen nehéz volt a tejgazdaságok számára - ahogy az egész EU-ban, úgy Ausztriában is. A helyzetet csak az ezt követő intézkedéseknek köszönhetően sikerült mérsékelni.

A tejtermelés mennyiségi korlátjának eltörlése bizony számos EU-tagállamban nagyobb előállított mennyiséghez vezetett, miközben az Oroszországgal szembeni embargók hatásai továbbra is kitartottak. Ráadásul a gazdasági helyzet változásai és a megfelelő vásárlóerő hiányában beálló alacsony nyersanyagárak is jelentősen csökkentették az export kereslet szintjét. A globális tejpiac ezen kritikus állapota az egész Európai Uniót, ahogyan Ausztriát is elérte. Csak az ezt követően bevezetett, piaci körülmények enyhítését célzó uniós intézkedéseket (például intervenciókat), az exportmennyiségek újbóli növekedését és az árvisszaesések miatti csökkentett tejbeszállítást követően köszöntött be egy fordulat a nemzetközi árfolyamban.

Az árak “erősítése” sürgető

“A hazai tejgazdaságokban sikerült az árvisszaesések felfogása a gazdák érdekében”, mondja Helmut Petschar, az Osztrák Tejfeldolgozók Szövetségének (VÖM - Vereinigung Österreichischer Milchverarbeiter) elnöke. Ennek ellenére Ausztriában is csökkenteni kellett az előállítási árakat. Az előző év megfelelő időszakához képest 6,7 százalékkal estek vissza az árak, és az idei év első 7 hónapjában 35,25 eurocent/kilogramm körül álltak (ez a természetes összetevőket tartalmazó, átlagos minőségű, paraszti gazdaságból származó tej bruttó értéke; míg a hagyományos, adalékmentes tej ára nettó 28,64 eurocent), ami további megszorítást jelentett a gazdaságok jövedelmi helyzetében. Annál fontosabb tehát megjegyezni, hogy a megfelelő intézkedések eredményeként hamarosan várható az árak újabb erősödése.

Előállítási árak az EU-élmezőnyban

Sok más tagállammal összehasonlítva, a strukturális hátrányok ellenére is Unió-szerte az élmezőnyben vezet Ausztria a termelői árak tekintetében, mindenekelőtt egy jelentős tejexportkeresletű országként. Egy a tavalyi és az idei évre vonatkozó, Németországgal való összehasonlítás már jelentős, kilogrammonkénti több centes árkülönbséget mutat, amely pedig több mint évi 100 millió eurós ártöbbletet jelent a tejpénzt illetően. Az árvisszaesések nem csak a hazai, hanem a nemzetközi piacokon is megjelentek. Az osztrák tejgazdálkodás számára a nemzetközi piacok kritikus helyzete ellenére is rendkívül fontos a kivitel, hiszen a forgalom 50 %-a kivitelből származik. Ugyanakkor a tejtermékek 30 %-a szintén importáru, ez pedig a nemzetközi verseny nyomását a belföldi tejgazdálkodásra is kiterjeszti.

A minőségi stratégia sikereket mutat

Éppen ezen nehéz időszakban sikerült Ausztriának egy következetes minőségi stratégiával egyértelmően megmutatnia, hogy a magas minőségi termékelőírások és a célzott minőségbeli különbségek a hazai minőségpolitika meghatározó építőkövei, amelyek a hozzáadott érték növelését, valamint a gazdálkodók és a fogyasztók érdekeit egyaránt szolgálják. “Az osztrák tejipar szereplői meg vannak győződve arról, hogy csak magas minőséggel tudnak a leginkább a hazai fogyasztók elvárásainak és a kiviteli szempontoknak megfelelni”, állítja Petschar. A színvonal megtartásához azonban szükség van az osztrák kereskedelem, a vendéglátóipar és a fogyasztók támogatására. “Csak ha a minőséget megfelelően díjazzák, lehet annak jövője”, erősíti meg Petschar.

További stabilizáció szükséges

Az eddig bevezetett politikai segédintézkedések további fenntartása azonban feltétlenül szükséges. Egyelőre a “7 millió eurós csomag” tartalmából a tejgazdák számára igen szerény összeg jut. A tejpiaci trendek jelenleg észlelhető megfordulására azonban sokkal nagyobb hatást gyakoroltak a beavatkozás jellegű, illetve a raktáron tartást ösztönző piaci intézkedések, így több mint 350 tonna zsírszegény tejpor került ki a piacról. Itt viszont fontos, hogy ezen mennyiségek ne kerüljenek ki idő előtt a piacra, és ne veszélyeztessék a jelenlegi árak alakulását. Ugyanakkor az sem mellékes a tejpiacok jövőbeli megerősítése szempontjából, hogy a piaci intézkedések továbbra is vonzó formákat öltsenek. A legutóbb eldöntött, Unió-szerte egységes tejcsökkentést tartalmazó intézkedéscsomag és az azt kiegészítő, nemzeti szintű “rendkívüli korrekciós intézkedések” - megfelelő igénybevétel mellett - ugyancsak a piac erősítését szolgálják.

Kritikus termelési körülmények

Jelenleg mindkét rendelkezés a benyújtási szakaszban van, és a gazdák a tejfeldolgozó üzemeknél tájékozódhatnak a részvételi feltételekről. A tejipar szemszögéből igen fontos, hogy az osztrák telephelyek számára egy fenntartható javulás következzen be, illetve a belföldi tejágazat versenyképessége is erősödjön. Az osztrák tejgazdák sem kaphatnak kevesebbet, mint a többi tagállamban élő kollégáik, hiszen nekik már most nehezebb körülmények között kell termelniük. A helyes lépések lehetnek: politikai szándékok az értékesítés területén való megjelenítése, kiterjedt politikai kezdeményezés az Oroszországgal szembeni embargók feloldásáért, a belföldi tejtermékek kiviteli lehetőségeinek támogatása, valamint a belföldi értékesítés fellendítését célzó intézkedések. Szükséges továbbá a minőségi stratégia támogatása, a “legjobb-ajánlat-elv” kiterjesztése joghurt- és sajttermékekre nyilvános közbeszerzések során, jobb támogatási lehetőségek a feldolgozóipari beruházásokhoz, az alapvetően magas kiviteli költségek csökkentése.

Forrás: Handelszeitung, 2016. szeptember
Fordította: Balogh Györgyi, az Élelmiszerklub Alapítvány önkéntese

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum