2016. november 10.

A jövő élelmiszerellátásának védelme: Az EAFRD segít a bulgáriai élelmiszergyártók jövő generációjának

Fiatal gazdálkodók képviselik a jövő élelmiszergyártását Európában és az EU vidékfejlesztési politikája elismeri ezt a fontos realitást.  Mezőgazdasági ágazatunkban az EAFRD igénybe vehető a munkások életkori egyensúlyának javítására és befektet a gazdálkodók fiatalabb generációjába.   

A Fiatal Gazdálkodók Európai Tanácsa (CEJA) által 2011-ben publikált EUROSTAT diagramok azt mutatják, hogy a gazdálkodóknak csak 7 %-a 35 év alatti az EU-ban. CEJA becslés az is, hogy az EU gazdálkodók harmada 65 év feletti.

A vidék korosodó népessége nem csak potenciális kihívást jelent a jövő élelmiszer ellátása szempontjából. Más társadalmi-gazdasági, valamint környezeti problémák (mint amilyenek a növekvő egészséggondozási költségek vagy az élőhely fogyás miatti lakóhely elhagyás) a jelenlegi demográfiai kiegyensúlyozatlanságnak tulajdoníthatók sok vidéki területen. A fentiek miatt közös politikai megoldásokra van szükség ennek a problémának a kezelésére és EAFRD ösztönzők speciális formái vannak elkülönítve, amelyek a fiatal gazdálkodók megsegítésére szolgálnak, hogy vidéki üzleteket hozzanak létre és kezeljenek. Az ilyen típusú EAFRD projekt aktivitás nagyobb pénzügyi támogatással segíti a fiatal gazdálkodók beruházási szükségleteit.

Ennek az RDP segélynek a célja a legjobb fiatal mezőgazdasági vállalkozók megmutatása, akikre úgy tekintenek, mint az EU és a tagállamok kiemelkedő nyereségére. A fiatal élelmiszer előállítók például nagyon dinamikusak és innovatívak az üzlethez való hozzáállásukban. Érdekli őket az új ötletek kipróbálása és jobban birtokában vannak a modern műszaki tudásnak, mint a gazdálkodók öregebb generációi.  

Ennélfogva a mezőgazdaság nagy lehetőség lehet a fiatal élelmiszer előállítóknak, akik jó karriert futhatnak be az ágazatban, ha idejekorán megkapják az alkalmas támogatást.  

Egy üzlet indítása ijesztőnek tűnhet, főként a gazdálkodásban, ahol földbe, berendezésbe vagy létesítményekbe jelentős költségek befektetésére lehet szükség. Az EAFRD-tól kapott, az RDP-k-ben (Vidékfejlesztési Programok) a fiatal gazdálkodók részére elkülönített pénzt az ilyen tőke költségeinek a csökkentésére használják. Az átfogó cél az EU, plusz általánosságban a vidék élelmiszerkészletei jövőjének megóvása.            

Egy fiatal gazdálkodó a bulgáriai Sliven környékéről bemutatja, hogy az EAFRD támogatás milyen kulcsszerepet játszott az ő támogatásában, hogy létrehozhassa saját kis gazdaságát.  

Fiatal gazdálkodó támogatása 

Krasimir Hristov Krastev a családjától bérelt földet hogy létrehozza saját kicsi gazdaságát, ahol főleg gyümölcsöket, gabonaféléket és most mandulát termel. Egy EAFRD segélycsomag (amely a bulgáriai Vidékfejlesztési Program néhány különböző költségvetéséből állt össze) is hozzájárult Mr. Krastev kezdő élelmiszer gazdaságának megalapításához.  A csomagot, amely összesen 27 250 euró volt, a farmon oktatásra, tanácsadó szolgálat inputokra és a farmi beruházások fejlesztésére használták fel.

„Az én RDP finanszírozásom segített abban, hogy új mandulaültetvényt hozzak létre, amely körülbelül 1,8 hektárt borít be és ez növeli az új üzletem jövedelmi lehetőségét, mondja Mr. Krastev, és így folytatja: „Képes voltam arra is, hogy felhasználva a segélyt, új földműveléshez való berendezést, egy traktort és növényvédelemhez permetezőgépet vásároljak”.    

Szakirányú vidékfejlesztési szakember tanácsadó szolgálatok adtak útmutatást Mr. Krastevnek az új mandulavállalkozással kapcsolatos üzleti tervezési munkája alatt. Ezeknek a helyi kormányzati tanácsadóknak a felfedezése rendkívül hasznos volt számára abban, hogy megtalálja a helyes irányt egy megvalósítható üzleti terv kidolgozásához, amelynek célja, hogy kis gazdasága egy teljes mértékben kereskedelmi élelmiszervállalkozássá alakuljon át.

Az üzleti terv részeként a modern élelmiszergyártási módszerek terén új tapasztalatokat szerzett és az EAFRD-tól kapott támogatást felhasználva Mr. Krastev 150 órás tréningen vett részt. Az ő szakismereti programja olyan témákkal foglalkozott, hogy hogyan kell alkalmazni egy módszert, hogy összhangban legyen az EU standardokkal a növény-egészségügyi követelmények terén, valamint hogyan kell előállítani az élelmiszerterméket környezetvédelmi szempontból érzékeny módokon.    

A jövő élelmiszer ellátása Európában az élelmiszergyártók következő generációjától függ.

„Megköszönve a kapott támogatást és tréninget, most új ötleteim vannak azzal kapcsolatban, hogyan tudnék olyan minőségi terményeket nevelni, amelyek jól megfelelnek az én földem lehetőségeinek és nyereségszintjének. Alkalmazom ezt az új tudást nemcsak a mandulaültetvényen, amely várakozásom szerint körülbelül két év múlva kezd nyereséget hozni, hanem más terményeimnél is, mint amilyen az öt tonna őszibarack, amelyet betakarítottam és eladtam egy helyi feldolgozó üzemnek”, mondja Mr. Krastev.

Az üzlete jövőjére vonatkozóan megtart egy pozitív és vidám szemléletmódot és megjegyzi, hogy „Árgus szemmel nézem, hogy milyen munkák jók a mandula előállításra vonatkozó új üzleti bővülésem támogatására és remélem, hogy később olyan helyzetben leszek, hogy új földet tudok bérelni amely még tovább növeli az előállított mennyiséget.  

„Megköszönve a kapott támogatást és tréninget, most új ötleteim vannak arról, hogyan tudnék olyan minőségi terményeket nevelni, amelyek jól megfelelnek az én földem lehetőségeinek és nyereségszintjének”

Krasimir Hristov Krastev


Forrás: Európai Vidékfejlesztési Hálózat (ENRD)
Fordította: Damján Marianna, az Élelmiszerklub Alapítvány önkéntese

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum