2016. október 17.

AKI - A vöröshagyma a harmadik legfontosabb zöldség az Európai Unióban, 2016. szeptember

A globális hagymatermés (84-85 millió tonna) 65 százalékát 8 ország adja: Kína, India, USA, Irán, Oroszország, Törökország, Egyiptom és Pakisztán. Az EU vöröshagyma- termelése 6,1 és 6,3 millió tonna között ingadozott az elmúlt években. Ezzel a vöröshagyma a zöldségtermesztés legfontosabb három terménye között szerepel a paradicsom és a sárgarépa mellett. 

Az Eurostat adatai szerint Hollandia vezette a sort 2015-ben 1,5 millió tonnával, majd Spanyolország volt a második 1,24 millió tonna vöröshagymával. A két piacvezetőt Németország (553 ezer tonna) és Lengyelország (548 ezer tonna) követte.

Szakértők szerint Európában több vöröshagyma termett az idén az előző évihez képest. Hollandiában a hagyma vetésterülete 4 százalékkal, 32,9 ezer hektárra nőtt 2016-ban, ez 65 százalékkal nagyobb, mint 2000-ben. Lengyelországban a vöröshagyma ára hétéves mélypontját érte el augusztus végén, amikor 0,11-0,14 euró/kilogramm áron kínálták, ez 33 százalékkal alacsonyabb, mint az előző év azonos időszakában. Franciaországban egyes régiókban a márciusi heves esőzések kisebb termést és gyengébb minőséget vetítettek előre.

Az unió belső piacán a legnagyobb vöröshagyma-exportőr Hollandia volt 2015-ben, majd Spanyolország következett a sorban. A legnagyobb vöröshagyma-importőrök Németország és az Egyesült Királyság voltak.

Az unió vöröshagyma-külkereskedelmi egyenlege pozitív volt 2015-ben: 911 ezer tonna export szemben a 246 ezer tonna importtal. A közösség vöröshagyma-behozatala 2016 első félévében 18 százalékkal, 23 ezer tonnára nőtt 2015 azonos időszakához képest, a vöröshagymaexport a harmadik országok felé 15 százalékkal, 287 ezer tonnára csökkent ugyanekkor.

Az uniós vöröshagyma legfontosabb exportpiacává a harmadik országok felé Brazília vált (184 ezer tonna) 2015-ben, amit Szenegál (152 ezer tonna) követett. Az uniós zöldség- és gyümölcsfélékre vonatkozó embargó miatt Oroszország belső termelése folyamatosan nőtt az elmúlt két évben, ennek ellenére Törökország, Kína és Izrael növelte a vöröshagyma-beszállításokat Oroszországba.

Magyarország

Magyarországon az ezredforduló utáni évtizedben a vöröshagyma termőterülete közel a felére zsugorodott. Szakértők szerint a visszaesést a külföldi olcsó import, a jelenlegi fajták versenyképtelensége, a kevés öntözhető terület és a gépesítés alacsony foka okozta.

Az AKI Agrárstatisztikai Információs Osztálya által vizsgált gazdaságok adatai szerint Magyarországon csökkent a vöröshagyma termőterülete 2016-ban az egy évvel korábbihoz képest. A vöröshagyma termésének 56 százalékát takarították be 2016. augusztus közepére, szemben az előző évi 55 százalékkal.

A termésátlag 3 százalékkal, 22,1 tonna/hektárra javult augusztus közepéig. Az idei tenyészidőszakot szélsőséges csapadékviszonyok jellemezték, a változékony időjárás próbára tette a hagymatermesztőket. Az ország hagymatermelő régióiban kismértékű átrendeződés tapasztalható. A Jászságban csökkent a vetésterület, a középbékési régióban a tavaszi vetéseknél és az áttelelőknél viszont területnövekedés tapasztalható.

Magyarországon a friss vagy hűtött vöröshagyma külkereskedelmi egyenlege évek óta negatív. A belföldi termés mellett jelentős mennyiségű importra szorult az ország az elmúlt években, amely a hazai termés közel 16-35 százalékát tette ki.

Magyarország 2016 I. félévében 16 százalékkal több, 11,1 ezer tonna vöröshagymát importált, mint egy évvel korábban. A legtöbb vöröshagymát Németország szállította, ahonnan 30 százalékkal, 4,08 ezer tonnára nőtt a behozatal, míg Hollandiából 25 százalékkal több, azaz 3,9 ezer tonna vöröshagymát vásároltunk. Magyarország vöröshagymaexportja 237 százalékkal, 1,5 ezer tonnára ugrott ugyanebben az időszakban, amelynek 94 százaléka Romániába került.

A Budapesti Nagybani Piacon a 2016. évi tárolási időszakban (1–12. hét) a barna héjú vöröshagyma termelői ára 70 százalékkal magasabb volt (119 forint/kilogramm) az egy évvel korábbinál. Ekkor a belföldi áruval párhuzamosan az alacsonyabb áron kínált külpiaci (ausztriai, hollandiai) terméket is folyamatosan értékesítették.

Az idén betakarított barna héjú vöröshagyma termelői ára 2016 23–37. hetében 10 százalékkal elmaradt (113 forint/kilogramm) a 2015. év ugyanezen időszakának átlagárától.

Teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum