2016. október 24.

AKI - Az Európai Unióba érkező marhahúsimport 44 százaléka Brazíliából származik, 2016. október

Az Amerikai Egyesült Államok agrárminisztériumának (USDA) szeptemberben megjelent elemzése szerint az USA marhahústermelése 5,3 százalékkal emelkedhet az idén a 2015. évihez képest. Az előző évinél nagyobb kínálat, valamint a sertés és a baromfi alacsony ára miatt a szakértők a vágómarha termelői árának 16 százalék körüli esésére számítanak az idén. 

Az előrevetítés szerint a marhahús egy főre jutó fogyasztása 2,5 százalékkal emelkedhet éves szinten. Az USA marhahúsimportja várhatóan 12 százalékkal lesz kisebb 2016-ban, mint az előző évben. A bővülő termelés és az erős kereslet hatására a nemzetközi piacon csaknem 9 százalékkal több marhahúst értékesíthetnek a jelzett időszakban.

Az USDA adatai szerint az Egyesült Államok marhahús-kibocsátása 6 százalékkal nőtt, míg borjúhústermelése 8 százalékkal csökkent 2016 első nyolc hónapjában a 2015. január–augusztusihoz viszonyítva. A legfrissebb vágási adatok szerint 5 százalékkal emelkedett a szarvasmarhák vágása, a vágóhídra kerülő szarvasmarhák élősúlya 1 százalékkal nőtt. Az USA-ban a bika ára 22 százalékkal, 4,16 dollár (USD)/kilogramm hasított súlyra csökkent 2016 augusztusában az egy évvel korábbihoz viszonyítva.

Brazíliában a szarvasmarha ára brazil reálban kifejezve 6 százalékkal emelkedett 2016 augusztusában az előző év azonos hónapjának átlagárához képest. A brazil marhahúsexportőrök szövetségének (Abiec) adatai szerint Brazília marhahúskivitele 114 ezer tonna volt 2016 augusztusában. A legtöbb marhahúst (29 ezer tonna) Hongkong vásárolta Brazíliától, majd Egyiptom (14 ezer tonna) és az Európai Unió (12 ezer tonna) következett a sorban. A dél-amerikai ország több mint 960 ezer tonna marhahúst exportált az év első nyolc hónapjában, ami 9 százalékkal haladja meg a tavalyi év azonos időszakának volumenét.

Európai Unió

Az Európai Bizottság adatai szerint a közösség 330 ezer tonna élő szarvasmarhát és marhahúst értékesített a nemzetközi piacon 2016 első félévében, 19 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. A legnagyobb piacok Törökország (10 százalék részesedés), Hongkong (7 százalék) és Libanon (7 százalék) voltak. A Törökországba szállított mennyiség 72 százalékkal nőtt, ugyanakkor Hongkongba 5 százalékkal, Libanonba pedig 9 százalékkal esett a kivitel.

Az unió élőmarha- és marhahúsimportja 3,3 százalékkal, 169 ezer tonnára nőtt 2016. január–júniusban a 2015 hasonló időszakában beszállított mennyiséghez képest. A behozatal 44 százaléka Brazíliából, 15 százaléka Uruguayból, 13 százaléka pedig Argentínából származott. Brazíliából 5 százalékkal, Uruguayból 2 százalékkal és Argentínából 4 százalékkal több marhahús érkezett a megfigyelt periódusban.

Az Európai Unióban a fiatal bika „R3” kereskedelmi osztály vágóhídi belépési ára 3,62 euró/kilogramm hasított hideg súly volt 2016 augusztusában, csaknem 4 százalékkal mérséklődött az egy évvel korábbihoz képest. A tehén „O3” ára 10 százalékkal, az üsző „R3” ára pedig 6 százalékkal csökkent a megfigyelt időszakban.

Magyarország

A KSH adatai szerint a szarvasmarha-állomány 2010 óta tartó növekedése tovább folytatódott. A szarvasmarhák száma 14 ezerrel emelkedett 2016. június 1-jén a 2015. június 1-jeihez képest, és elérte a 832 ezer darabot. A tehénállomány egy év alatt 11 ezerrel, 377 ezer darabra nőtt.

A KSH adatai alapján Magyarország élőmarhaexportja 15 százalékkal emelkedett 2016. január–júniusban a 2015. január–júniusihoz képest. A főbb partnerek Törökország, Ausztria és Oroszország voltak. A legtöbb szarvasmarhát a korábbi legnagyobb piacunkra, Törökországba szállítottuk, ahova a két és félszeresére emelkedett a kivitel. Az Oroszországba szállított mennyiség 43 százalékkal nőtt, Ausztriába pedig 8 százalékkal több szarvasmarha került. Magyarország élőmarhaimportja 7 százalékkal emelkedett 2016. január–júniusban a 2015 első hat hónapjában beszállított mennyiséghez képest. Az élő szarvasmarha 45 százaléka Hollandiából, Németországból és Romániából származott.

Magyarország marhahúsexportjának mennyisége 10 százalékkal, értéke 16 százalékkal emelkedett a vizsgált időszakban. A marhahúsimport volumene 4 százalékkal, értéke 9 százalékkal nőtt. Magyarország nettó exportőr volt élő szarvasmarhából és marhahúsból a megfigyelt periódusban.

Magyarországon a fiatal bika termelői ára 3 százalékkal, 743 forint/kilogramm hasított meleg súlyra mérséklődött 2016 augusztusában az előző év azonos hónapjának átlagárához viszonyítva. A vágótehén ára 11 százalékkal, a vágóüszőé pedig 17 százalékkal csökkent ugyanekkor. A KSH adatai szerint a marharostélyos fogyasztói ára nem változott 2016 augusztusában az egy évvel korábbihoz képest.

Teljes tanulmány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum