2016. október 25.

A minőség számít: spanyol üzleti inkubátor segít új borászati vállalkozásoknak a minőségi standardok elérésében

Az európai élelmiszer és ital ágazat minőségi alapon versenyezhet. Az EAFRD-on keresztül adott pénzügyi segítség célja, hogy támogassa vidéki vállalkozók erőfeszítéseit és kezdeményező képességét minőségi élelmiszer és ital termékek előállítására.  

A globalizációs trendek arra mutatnak, hogy az uniós élelmiszer és ital ágazatnak egyre jobban versenyeznie kell a külső piacokról túltengő mennyiségben érkező különböző termékekkel. A mindenhonnan a világból érkező élelmiszer és ital most együtt van a szupermarketjeinkben, fűszerüzleteinkben, éttermeinkben és kávéházainkban. Ez a sokféleség jó a fogyasztóknak, de kihívásokat jelent az uniós gyártóknak, akiknek keményen kell dolgozniuk azért, hogy megtartsák üzleti pozícióikat.  

A minőség hatékony eszköznek látszik, amely segít a tagországok élelmiszer és ital vállalkozásain, hogy megtartsák és növeljék az eladásaikat. Ha magas szintű minőséget nyújtanak, és reklámozzák a termékek minőségét, ez ösztönözheti a vásárlókat valamely termék megvásárlására. Ha a vásárló felfedezi a jó termékminőségét, ez hozzájárulhat a vevő hűségének megmaradásához, ez segítheti egy vállalkozás versenyképességét.  

Az EAFRD segély különböző típusú minőség-alapú projekteket foglal magában az uniós élelmiszer és ital ágazatban. Ezek a projektek olyan tevékenységekre irányulnak, amelyek javítják, fenntartják vagy támogatják a helyi és regionális termékek minőségét.  A projekteket egy sorozat szakpolitikai kezdeményezés támogatja EU szinten, hogy konzekvens megközelítést adjanak az európai minőségi standardok definiálására és reklámozzák azt.

Az Európai Bizottság által javasolt (Minőség-csomag 2010) (Quality Package 2010) mutatott be először átfogó politikát a tanúsítvány rendszerek, a mezőgazdasági termékek minőségével kapcsolatos értéknövelő kifejezések, és a minőség különféle oldalait érintő termékstandardok körében, a minimum standardoktól a nagyon specifikus termékeknek megfelelő standardokig.  

Az önmagukat organikusnak, vagy egy adott térségből származónak meghatározó EU termékekre, vagy, ahol tradicionális technikákat alkalmaznak, a termékek jelölésére címkéket (Oltalom alatt álló eredet megjelölés – PDO – és oltalom alatt álló földrajzi jelzés – PGI, Tradicionális különleges termék megjelölés), alkalmaznak a minőségi jellemzők hitelesítésére.  

Több mint 1000 mezőgazdasági termék van regisztrálva23 az Európai Unióban ezekkel a tanúsítvány címkékkel, amelyek minőségi biztosítékul szolgálnak a vevők felé és kivédik a csalást.  A Minőség-csomag az EU tanúsítvány címkék nagyobb felvételére buzdít és Spanyolországban, egy Katalóniából származó EAFRD projekt proaktív módon támogatja ennek előmozdítását a bor szektor régióban.

Minőségi bor

Az európai borok híresek a minőségükről és a borok hírneve gyakran az eredetük helyéhez kapcsolódik. A katalóniai Barberà de la Conca régió ismert a fehér és habzó borairól (cava), melyek kedvelik a helyi sötét meszes talajt. Barbera városa több mint 100 évvel ezelőtt létrehozta Spanyolország első szövetkezeti pincészetét és most az EAFRD segít folytatni ezt az együttműködő hagyományt egy nyílt hozzáférésű üzleti inkubátorral, amely segíti a fiatal borcégeket, hogy megvessék a lábukat a bortermelő ágazatban.      

Jordi Paris a Vivero de Celleristes inkubátorból kiemeli a jogosultsági kritériumokat az olyan vállalkozókra vonatkozóan, akik ki akarják használni az inkubátor lehetőségeit és segítségét. „Barberà de la Conca-ban a borok minőségének igazolására az EU-s PDO jelölő rendszert használjuk. Munkánkhoz tartozik annak biztosítása, hogy a régió képes legyen megőrizni ezt a minőségi standardot és segítenünk kell a régiót abban is, hogy az minőségi termékek forrása legyen. Mindegyik velünk együttműködő borvállalkozásnak olyan bort kell előállítani, amely megfelel a Conca de Barberà tanúsítási szabványnak. Az inkubátorban időnk legnagyobb részét azzal töltjük, hogy megmutassuk a cégeknek, mit kell tenniük azért, hogy a boraik elérjék a kívánt minőségi szintet”.            

Az eredeti Barberà de la Conca Mezőgazdasági Szövetkezet felújított helyiségeiben elhelyezkedve, az EAFRD inkubátor fel van szerelve minden technológiával, amelyre egy borvállalkozónak szüksége van az üzleti életben való elinduláshoz. Az inkubátor olcsón nyújtja a lehetőségeit, ösztönzésként, hogy csökkentse a start-up beruházásokkal járó kockázatokat. Üzleti tervezés és más szakismeretek, mint internetes marketing és közvetlen eladási módszerek szintén rendelkezésére állnak az inkubátor felhasználóinak, mint kapacitásépítő szolgáltatások.

Mr París szerint „Egy borászat létrehozásához jelentős, 300 000 euró közeli befektetésre van szükség. Ez lehetetlenül nagy akadály lehet a saját üzlet megnyitásában reménykedő borvállalkozóknak. Az EAFRD segítséggel ahhoz elég berendezést vásároltunk, így egyidejűleg hat vállalkozó képes használni az inkubátor lehetőségeit.  

Az EU-s tanúsítványcímkék biztosítják a vásárlók előtt az élelmiszer és ital termékek minőségét  
„Az új borászatok részére 5 éves start-up segédletet ajánlunk az inkubátorban. Szolgáltatásaink népszerűek és egy olyan bővítési folyamatban vagyunk, hogy max. 10 borvállalkozónak adjunk helyet az inkubátor egy második fázisában”. Az inkubátor két fázisának költsége 800 000 euró és a Cataluña-i RDP-től kapott EAFRD segély körülbelül 26 %-át teszi ki az összes költségnek.

Siker sztori

Az EAFRD projekt második fázisa a kezdő fázis sikerére alapozódott, amely siker a vidéki vállalkozók borvállalkozásai létrehozásának segítésében nyilvánult meg. Ezek egyike a Carlania Celler pincészet, amelyet Jordi Miró és Sònia Gomà-Camps működtet.

Első pincészetükkel otthon indultak, és két év kereskedelmi időszakra az inkubátorba költöztek. Az inkubátor megadta nekik a szükséges start-up segítséget és most kialakították saját, független borászatukat, ahol bioszőlőből készült borászati termékeiket értékesítik.    

Az inkubátortól az üzletéhez kapott segítségre vonatkozóan Mr. Miró azt mondja, hogy „A lényeges előny számunkra  annak az  adottságnak az alacsony költsége volt, amely lehetővé tette számunkra a termékünk piacra vitelét. Ennek a kezdeti lehetőségnek a hiányában nem lettünk volna képesek arra, hogy a termékeinket ugyanolyan módon bocsássuk ki a piacra, ahogyan tettük”.  

Erről a sikeres EAFRD projekt példáról további információ a Vivero de Celleristes inkubátor website-ján látható.

Szolgáltatásaink népszerűek és egy olyan bővítési folyamatban vagyunk, hogy max. 10 borvállalkozónak adjunk helyet az inkubátor egy második fázisában.

Jordi París, Vivero de Celleristes


Forrás: Európai Vidékfejlesztési Hálózat (ENRD)
Fordította: Damján Marianna, az Élelmiszerklub Alapítvány önkéntese

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Kulcsszavak

1% (2) 2005 (20) 2006 (21) 2007 (62) 2008 (104) 2009 (71) 2010 (7) 2011 (161) 2012 (1002) 2013 (403) 2014 (309) 2015 (306) 2016 (261) 2017 (142) 2018 (35) adalékanyag (3) áfa (3) áfonya (3) agrárium (196) Agrármonitor (6) akciós újság (16) AKI (811) Aldi (9) alkohol (10) állat (50) állateledel (4) alma (60) Amazon (3) Amerika (75) AMI (41) ár (41) árak (24) árbevétel (28) Argentina (3) árpa (15) ásványvíz (15) AT REL (32) Auchan (2) Ausztrália (4) Ausztria (135) bab (32) bárány (41) baromfi (135) bébiétel (1) befőzőszer (1) BellResearch (1) bimbóskel (1) bio (37) birsalma (4) BMI (1) bodza (3) bogyósok (4) Bonduelle (1) bor (129) borjú (18) borsó (18) Borsodi (1) brokkoli (10) BSI (59) Bulgária (1) Bunge (3) burgonya (60) búza (100) büfé (1) CBA (1) cékla (26) cereália (1) Chile (2) cikória (1) címke (8) Ciprus (1) Coca-Cola (1) convenience (1) Coop (1) cukkini (3) cukor (41) cukorka (3) cukorrépa (7) Csehország (5) cseresznye (26) csirke (80) csokoládé (8) csomagolás (10) Dánia (1) Danone (1) decilisek (1) Dél-Afrika (4) Destatis (6) dezodor (1) diétás (1) digitális (3) dió (38) direkt marketing (1) diszkont (1) divat (1) dohányzás (1) Dreher (1) Drogerie Markt (1) e-szám (1) EAFRD (9) édesítőszer (2) édesség (14) Édességgyártók Szövetsége (3) éel (1) EFKO (1) ÉFOSZ (1) egres (8) eladáshely (1) élelmiszer (285) élelmiszer-biztonság (16) élelmiszeripar (17) Élelmiszerklub Alapítvány (60) előadás (1) előírás (16) energiaital (5) eper (28) Erasmus+ (28) értékesítés (2) ételízesítő (2) Étkezési szokások (1) étolaj (5) EU (15) EUFIC (14) Európai Unió (215) fagylalt (4) Fanta Trendriport (3) Fehér Könyv (1) fehérrépa (1) feldolgozás (1) felmérés (2) felvásárlási ár (741) Female Farmers (19) fenntartható fejlődés (2) fenntarthatóság (4) férfiak (1) fesztiválok (1) fiatalok (44) foglalkozás (1) fogyasztás (52) fogyasztói ár (36) fogyókúra (2) fokhagyma (42) Franciaország (11) Fresfel (1) Frischeparadies (1) friss (11) friss húskészítmények (5) Frutura (1) funkcionális élelmiszer (2) fűszerek (5) fűszerpaprika (5) gabona (60) galamb (5) gasztronómia (5) gesztenye (13) gesztenyekrém (1) GKI (2) gomba (30) Google (1) görögdinnye (23) Görögország (2) grafikon (1) Greenpeace (1) Gutes vom Bauernhof (1) GVH (3) gyártók (3) gyerekek (5) gyorsfagyasztott (3) gyümölcs (78) gyümölcslé (12) HACCP (1) hal (7) háztartási vegyiáru (1) háztartások (8) Heineken (1) helyi (1) Heumilch (1) hipermarket (2) Hofer (4) Hogyan készítsük (1) Hollandia (3) honlap (1) Horvátország (2) hungarikum (1) Hungary-Meat (2) Hungrana (3) hús (13) húskészítmények (5) húsvét (6) IAASTD (1) ICG (1) idősek (1) import (2) innivaló (2) interjú (1) Internet (10) Interspar (3) intervenció (1) Ipsos (1) irányelv (13) iskola (1) ital (2) jeges tea (1) jégkrém (11) joghurt (5) jövedelem (3) juh (47) K+F Konzervkutató (1) kacsa (61) kajszibarack (19) kakaó (1) kakas (21) kampány (1) káposzta (49) karácsony (5) karalábé (34) karfiol (43) Kärnten (2) kávé (7) kecske (18) kefír (1) keksz (5) kelbimbó (13) kelkáposzta (20) keményítő (1) kenyér (11) képzés (13) kereskedelem (70) kereskedelmi márka (10) kereskedő (1) kereső szavak (1) kertészet (11) készétel (1) ketchup (1) kézműves (6) kiadások (4) Kidcomm (1) kínai kel (13) kiskereskedelmi cenzus (2) Kiskereskedelmi Index (47) kistermelő (160) kommunikáció (2) konzerv (1) Kopint-Tárki (7) kozmetikum (1) köles (2) környezetbarát (3) körte (46) közétkezés (1) közterület (1) KSH (1368) kukorica (106) KutatóCentrum (1) külkereskedelem (22) Label Rouge (1) láncok (13) Ländle (2) lángos (1) Lekkerland (1) lekvár (4) lencse (15) Lengyelország (4) leves (1) LGV (1) liba (61) Lidl (7) liszt (4) (1) logisztika (1) Macedónia (1) magyar (20) mák (21) malac (8) málna (15) malomipari termék (2) Málta (1) mandula (15) margarin (5) marhahús (77) márka (70) márkahűség (2) marketing (78) Mars (2) Masmi (1) MÁSZ (1) MÉ Magyar Élelmiszerkönyv (38) MÉBiH (14) média (2) MÉDOSZ (1) meggy (26) méh (5) Merkur (3) Metro (1) méz (48) mezőgazdaság (9) mikulás (1) mobil telefon (1) Mogyi (1) mogyoró (13) Müller (1) müzliszelet (1) Nagy-Britannia (6) Nagybani Piac (5) nápolyi (1) napraforgó (18) naspolya (1) nektarin (6) Németország (84) nemzetközi (5) Nestlé (2) Nielsen (61) nők (25) nrc (2) nyomonkövethetőség (3) nyugdíjasok (2) nyúl (29) OÉTI (3) október (4) olaj (3) olajos növény (4) Olaszország (7) online (3) Oroszország (12) öko (17) ökológia (1) ökotermékek (3) Örményország (1) őstermelő (4) őszibarack (26) padlizsán (12) palacsinta (1) paleo (1) pálinka (1) pályázat (33) Pápai Hús (1) paprika (51) paradicsom (57) paraj (1) parasztgazdaság (29) pazarlás (3) pékség (1) péksütemény (10) pénzügy (12) Penny Market (4) petrezselyem (25) pezsgő (4) piac (9) piackutatás (5) Pick (3) piskóta (2) Piszkei Öko (1) plakát (2) Planet Retail (1) póréhagyma (16) Portugália (3) POS (1) PR (1) praliné (1) PricewaterhouseCoopers (2) Progresszív magazin (12) pulyka (64) puszdeli (1) PWC (8) rágcsálnivaló (1) Reál (1) reggeli csemegék (2) regionális (11) reklám (4) rendezvény (8) repce (4) Research International Hoffmann (1) retek (26) Rewe (3) ribizli (7) Riceland (1) ringló (3) rizs (5) Románia (10) Rondo (1) rozs (12) rövid ellátási lánc (33) sajt (26) saláta (28) sárgabarack (20) sárgaborsó (10) sárgadinnye (18) sárgarépa (45) sertés (89) sertéshús (71) SGS (11) ShopperTrends (3) Sikertermék (1) Slow Food (2) Small Food Business (47) (2) sóska (20) sör (20) Spanyolország (9) Spar (5) spárga (23) spárgatök (16) spenót (27) Steiermark (4) Stilton (1) Sutterlüty (1) sűrített tej (1) sütőipari termék (2) sütőtök (1) Svájc (2) Svédország (1) szabadalom (1) szabadidő (1) szaloncukor (1) szamóca (18) száraz tészta (2) szarvasmarha (53) szeder (5) szénatej (2) Szerbia (2) Szilasfood (2) szilva (21) Szinapszis (1) színezék (1) Szlovákia (16) Szlovénia (1) szója (13) Szonda Ipsos (14) szőlő (20) találkozó (18) tanulmány (15) tápérték (1) táplálkozás (18) Tárki (1) tartósított élelmiszer (1) tea (3) technológia (1) tej (142) tejföl (3) tejpor (5) tejtermék (26) termelői piaci ár (294) Tesco (3) testápoló (1) testsúly (1) tészta (2) Tirol (8) tisztítószer (1) TNS (12) tojás (102) Tolnatej (1) torma (20) tökmagolaj (1) tönkölybúza (6) Törökország (5) tréning (7) túró (2) tyúk (56) uborka (43) Ukrajna (3) Unilever (2) üdítőital (8) üzletek (14) üzletválasztás (5) vaj (7) vállalkozás (81) válság (7) vásárlás (51) Vásárlóerő Index (1) védjegy (6) vega (1) vegán (2) vendéglátás (2) VHT (1) videó (34) világ (499) Visegrádi (1) víz (2) vonalkód (1) Voralberg (7) vörös káposzta (19) vöröshagyma (59) WHO (1) Wien (5) zab (3) zeller (34) zene (1) Zimbo (1) zöldbab (14) zöldborsó (20) zöldhagyma (19) zöldség (85) Zöldségek Zöldfüzete (19) zsír (4) zsiradék (1)

Tudástár Archívum